Gå til innhold

Hvor er gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen kristne som tror Gud er en "skjeggete mann som sitter på en sky"

Joda, det er veldokumentert hvordan pavekirken dikterte kunstnere slik at resultatet ble kristelig og gudelig nok - bare spør Michelangelo.

 

 

God.jpeg

 

Alle disse kristne illustrasjonene av personer i skyene. Betyr ikke at alle disse personene bokstavelig talt er i skyene. Det er ingen kristne som tror det. Alle kristne vet at alle disse personene er i de kristnes felles indre verden.

 

thought-bubble.png

Det er mange kristne som tror det, bare se på alle disse som årlig popper opp som paddehatter med guder og jesuser som de har sett på brødskiver, i kakepynt, i dugg på bilruter, ja til og med i doskåler har man funnet jesuser, og det kan man spore direkte til de klassiske jesusbildene hvor han fremstilles som langhåret, blond og blåøyd.

 

Hvem som er mest blåøyde her står rimelig klart.

Var det beviset ditt på at kristne tror, at Gud er utenfor mennesket ? Det er ingen kristne som tror det. Alle kristne vet at Gud er i dem, akkurat som Han var i Jesus Kristus.

 

NT > Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: 'Vis oss Far'? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld.

Lenke til kommentar

Det er ingen kristne som tror Gud er en "skjeggete mann som sitter på en sky"

Joda, det er veldokumentert hvordan pavekirken dikterte kunstnere slik at resultatet ble kristelig og gudelig nok - bare spør Michelangelo.

 

 

God.jpeg

 

Alle disse kristne illustrasjonene av personer i skyene. Betyr ikke at alle disse personene bokstavelig talt er i skyene. Det er ingen kristne som tror det. Alle kristne vet at alle disse personene er i de kristnes felles indre verden.

 

thought-bubble.png

Det er mange kristne som tror det, bare se på alle disse som årlig popper opp som paddehatter med guder og jesuser som de har sett på brødskiver, i kakepynt, i dugg på bilruter, ja til og med i doskåler har man funnet jesuser, og det kan man spore direkte til de klassiske jesusbildene hvor han fremstilles som langhåret, blond og blåøyd.

 

Hvem som er mest blåøyde her står rimelig klart.

Var det beviset ditt på at kristne tror, at Gud er utenfor mennesket ? Det er ingen kristne som tror det. Alle kristne vet at Gud er i dem, akkurat som Han var i Jesus Kristus.

 

NT > Da sier Filip: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: 'Vis oss Far'? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld.

Slutt å fremstille kristne som unisont enige er du snill, for det er faktisk en grunn for at verden er belemret med over tredvetusen kristne trossamfunn, og den grunnen er at bibelen sier både JA og NEI til det den sier NEI og JA til - det er kun et spørsmål om hvor i den man leser.

 

Ellers kan det være like greit å erkjenne at disse jesussene folk ser bl.a i dassen sin stammer fra det bildet middelalderske kunstnere - med klare føringer fra pavelig hold - har gitt dem.

 

Adopsjon av andres forestillinger om jesu utseende er bare latterlig, men dog erketypisk for kristne som ikke er så nøye med om noe er sant eller ei bare det styrker troen.

 

Saken er at dere ikke engang er enige om hva som egentlig er det glade budskap - som det så ofte skrytes med!

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/20/533136.html

http://www.guardian.co.uk/world/2004/sep/28/israel.religion

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men hvis vi ikke hadde hatt bibelen, ville jo ingen visst om gud!!!

Og da kan du også si

"hadde ikke noen visst om Gud, ville vi ikke hatt bibelen" :D

Alt tyder på at vi ikke har noen guder, likevel har vi en stor mengde med religiøse skrifter.

 

At vi mennesker har fantasi er ingen hemmelighet. Bare å ta en tur til biblioteket, kino eller teater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I bibelen leser vi stadig om at de snakker med gud, og at gud innvolverer seg direkte i livet til menneskene der.

Han hjelper dem i kriger, straffer de som ikke følger ham og hjelper dem med andre ting.

 

Hvis vi ser bort i fra bibelen, hvordan kan vi oppleve gud i dag?

La oss tenke oss at bibelen bare er en bok på lik linje med alle andre bøker.

Hvor er gud i dag? Hvorfor har han sluttet denne direkte kontakten med menneskene?

Hadde vi vist om ham i det hele tatt?

Gud er ovenfor alt

 

(islam)

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Gud er i lyset.

Allah is the Light of the heavens and the earth. The metaphor of His Light is that of a niche in which is a lamp, the lamp inside a glass, the glass like a brilliant star, lit from a blessed tree, an olive, neither of the east nor of the west, its oil all but giving off light even if no fire touches it. Light upon Light. Allah guides to His Light whoever He wills and Allah makes metaphors for mankind and Allah has knowledge of all things. (Qur'an, 24:35)

 

zeytinyagi.jpg

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Gud er hos de som tror på ham og ikke i en eller annen sky som du sier.

 

Personlig tror jeg på gud, men jeg tror liksom ikke på bibelen.

 

Hva baserer du da din tro på "Gud" på da?

 

Vel, for meg er gud forskjellig for alle, handler stort sett på hva man tror på, og det er selve troen som gjør deg sterkere.

 

For noen er han en naken mann med skjegg som ligger på en sky, for andre er han mer som energien, som sagt - handler bare om hva du mener. Hvis noen er uenig så er det helt greit for meg.

 

Med andre ord kan han være lyset. Hvis det ser mørkt ut for deg, men du tror at du kan klare det så er troen (gud) lyset, og hvis du tror, blir ting bedre.

 

BTW, jeg er ikke sånn nazi hippie som det kanskje ser ut som.. :p

Endret av Ninjaboy
Lenke til kommentar

Gud er hos de som tror på ham og ikke i en eller annen sky som du sier.

 

Personlig tror jeg på gud, men jeg tror liksom ikke på bibelen.

 

Hva baserer du da din tro på "Gud" på da?

 

Vel, for meg er gud forskjellig for alle, handler stort sett på hva man tror på, og det er selve troen som gjør deg sterkere.

 

For noen er han en naken mann med skjegg som ligger på en sky, for andre er han mer som energien, som sagt - handler bare om hva du mener. Hvis noen er uenig så er det helt greit for meg.

 

Med andre ord kan han være lyset. Hvis det ser mørkt ut for deg, men du tror at du kan klare det så er troen (gud) lyset, og hvis du tror, blir ting bedre.

 

BTW, jeg er ikke sånn nazi hippie som det kanskje ser ut som.. :p

 

Det der var ikke noe svar på sprøsmålet, uten bibelen, hva baserer du da troen på Gud/gud på?

Lenke til kommentar

 

Vel, for meg er gud forskjellig for alle, handler stort sett på hva man tror på, og det er selve troen som gjør deg sterkere.

 

For noen er han en naken mann med skjegg som ligger på en sky, for andre er han mer som energien, som sagt - handler bare om hva du mener. Hvis noen er uenig så er det helt greit for meg.

 

Med andre ord kan han være lyset. Hvis det ser mørkt ut for deg, men du tror at du kan klare det så er troen (gud) lyset, og hvis du tror, blir ting bedre.

 

BTW, jeg er ikke sånn nazi hippie som det kanskje ser ut som.. :p

 

 

Det finnes med andre ord ingen (virkelig) gud, bare tro som en del mennesker finner styrke i. Takk.

Lenke til kommentar

Gud er bare så jævlig lei av å hjelpe de dumme menneskene. Leser du boka så er han stadig lei og provosert av syndene som skjer konstant rundt på jorda. Gud prøver å få bukt med problemet ved å straffe dem. Hver gang så lover menneskene å skjerpe seg, men de er så jævlig egoistiske og, det tar ikke lang tid før de driver med faenskap igjen. Etter å ha drept millioner av mennesker om ikke milliarder og kjeftet på dem over lang tid. Gir Gud opp, da han innser at mennesker er uendelig dumme.

 

Haha, denne likte jeg faktisk litt, bra sagt. Hvis jeg hadde hatt troen er det noe sånt jeg kunne trodd på nesten, beste argumente jeg har hørt for at gud finnes i vertfall.

Lenke til kommentar

Gud er hos de som tror på ham og ikke i en eller annen sky som du sier.

 

Personlig tror jeg på gud, men jeg tror liksom ikke på bibelen.

 

Hva baserer du da din tro på "Gud" på da?

 

Vel, for meg er gud forskjellig for alle, handler stort sett på hva man tror på, og det er selve troen som gjør deg sterkere.

 

For noen er han en naken mann med skjegg som ligger på en sky, for andre er han mer som energien, som sagt - handler bare om hva du mener. Hvis noen er uenig så er det helt greit for meg.

 

Med andre ord kan han være lyset. Hvis det ser mørkt ut for deg, men du tror at du kan klare det så er troen (gud) lyset, og hvis du tror, blir ting bedre.

 

BTW, jeg er ikke sånn nazi hippie som det kanskje ser ut som.. :p

 

Det der var ikke noe svar på sprøsmålet, uten bibelen, hva baserer du da troen på Gud/gud på?

 

Min gud?

Min gud er mer som energi. :)

Lenke til kommentar

Gud er hos de som tror på ham og ikke i en eller annen sky som du sier.

 

Personlig tror jeg på gud, men jeg tror liksom ikke på bibelen.

 

Hva baserer du da din tro på "Gud" på da?

 

Vel, for meg er gud forskjellig for alle, handler stort sett på hva man tror på, og det er selve troen som gjør deg sterkere.

 

For noen er han en naken mann med skjegg som ligger på en sky, for andre er han mer som energien, som sagt - handler bare om hva du mener. Hvis noen er uenig så er det helt greit for meg.

 

Med andre ord kan han være lyset. Hvis det ser mørkt ut for deg, men du tror at du kan klare det så er troen (gud) lyset, og hvis du tror, blir ting bedre.

 

BTW, jeg er ikke sånn nazi hippie som det kanskje ser ut som.. :p

 

Det der var ikke noe svar på sprøsmålet, uten bibelen, hva baserer du da troen på Gud/gud på?

 

Min gud?

Min gud er mer som energi. :)

 

Er det virkelig umulig å svare på HVA ER DET DU BASERER DIN TRO PÅ GUD ETTER?

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært vitne til mange helbredelser av ting som leger sa ville vært umulig.

 

Som det står i bibelen, den som er åpen for Gud merker hans nærvær.

Hvordan går du fra "helbredelser av ting som leger sa ville vært umulig" til "Gud"?

Fordi det var gjennom bønn det skjedde.

 

Å, vent, du skal vel si at det var varmen fra hendene som gjorde det?

Lenke til kommentar

Fordi det var gjennom bønn det skjedde.

 

Å, vent, du skal vel si at det var varmen fra hendene som gjorde det?

Nei jeg bare lurte på hvordan du kom frem til den konklusjonen som du har kommet til.

 

Person A hadde en form for sykdom / skade ol.

Noen ba for den personen.

Person A ble helbredet.

 

Her står jeg fast, hvordan kommer man seg frem til Gud?

Lenke til kommentar

Nei jeg bare lurte på hvordan du kom frem til den konklusjonen som du har kommet til.

 

Person A hadde en form for sykdom / skade ol.

Noen ba for den personen.

Person A ble helbredet.

 

Her står jeg fast, hvordan kommer man seg frem til Gud?

 

Uten å kjenne til hendelsesforløpet vil jeg tippe:

 

Person A er syk.

Person B er sterkt troende og ber for person A.

Person A blir frisk (uvisst av hvilken grunn)

Person B forteller person A (og person C som er personen som forteller historien videre) at det er Gud som har helbredet person A gjennom bønn.

Historien blir gjenfortalt til person D, E, F osv, og mange antar at det er Gud som har helbredet person A, siden person B hevdet dette.

 

Rasjonelt - Nei.

Etterprøvbart - Nei. (For det er alltid "noen jeg kjenner", eller "noen jeg kjenner som kjenner noen som har blitt helbredet" dette gjelder. Skulle kanskje tro at en slik mirakuløs helbredelse ville blitt grundig dokumentert fra helsevesenets side.)

Et troverdig forløp for en vandrehistorie - Ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...