Gå til innhold

Hvor er gud?


Anbefalte innlegg

Så det vil si at du er enig i at bibelen er tull?

Kan vi overhode ha kjennskap til gud?

Kan vi vite om gud?

Hvorfor skal vi forholde oss til gud?

Jeg syns på ingen måte at Bibelen er tull, men jeg tror ikke den er skrevet av Gud, hvis det er det du sikter til. Jeg tror mennesket kan ha et intellektuelt forhold til idéen om Gud, og at denne idéen er en av flere mulige retninger innenfor eksistensialistisk filosofi. Gud er kun et navn, det er idéen som fôrer min intellektuelle nyskjerrighet. Å ikke forholde seg til Gud er derfor i mine øyne som å ikke forholde seg til sin egen eksistens, med mindre man har andre idéer.

Men hvis vi ikke hadde hatt bibelen, ville jo ingen visst om gud!!!

Ikke den kristne Gud, nei, men idéen om at «noe» skapte oss, ville nok manifestert seg på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke den kristne Gud, nei, men idéen om at «noe» skapte oss, ville nok manifestert seg på en eller annen måte.

Da mener jeg at vi ikke snakker om gud lengre, men kun om at vi ikke vet alt ennå.

En gud inneholder "alt det andre" også :)

Jeg vil si at begrepet «gud» i sin mest essensielle form omhandler årsak for vår eksistens i form av en bevissthet, men det er selvfølgelig lov å forstå begreper ulik.

Lenke til kommentar

IHS demonstrerer den kristne evolusjonsprosessen ganske bra.

 

Før du vet ordet av det, er kristendommen troen på at noen som het Jesus levde og bidro til at en filosofisk og mytologisk bok ble skrevet, og at verden og menneskene i verden er bygget opp av energi. :love:

Informasjon i form av energi, Red Frostraven

 

I begynnelsen var Logos ....

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Her føler jeg vi begynner å komme noen vei :)

 

Husets kristne innrømmer rett ut at guden deres bare er en fantasi, at miraklene i bibelen ikke har skjedd og at ideen om en gud bare er en måte å uttrykke at det muligens finnes en drivkraft til noe ett eller annet sted, men at det ikke finnes noen skjeggete mann som sitter på en sky og sjekker hvem som har sex med hvem og dømmer folkene han selv har skapt til helvete fordi de er slemme. Gud er altså i beste fall "ett eller annet" som muligens eksisterer, men vi vet ikke helt i hvilken form eller med hvilken funksjon eller med hvor stor kraft/makt, og vi vet definitivt ikke hva denne guden tenker og ønsker og hva den vil at vi skal gjøre på jorden ("energi" har neppe noen egen vilje uansett).

 

 

Dette må man kunne kalle et gjennombrudd her på forumet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. at det ikke finnes noen skjeggete mann som sitter på en sky og sjekker hvem som har sex med hvem og dømmer folkene han selv har skapt til helvete fordi de er slemme. Gud er altså i beste fall "ett eller annet" som muligens eksisterer, men vi vet ikke helt i hvilken form eller med hvilken funksjon eller med hvor stor kraft/makt, og vi vet definitivt ikke hva denne guden tenker og ønsker og hva den vil at vi skal gjøre på jorden ...

saintsinheavenbz4.jpg

 

Det er ingen kristne som tror Gud er en "skjeggete mann som sitter på en sky"

 

collectivemind4uf2.jpg

 

collectivemindmy9.jpg

Jesus Kristus og de kristne er i de kristnes kollektive bevissthet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Husets kristne innrømmer rett ut at guden deres bare er en [teori], at miraklene i bibelen [høyst sannsynlig] ikke har skjedd og at ideen om en gud bare er en måte å uttrykke at det [må] finnes en drivkraft [bak alt], men at det [høyst sannsynlig] ikke finnes noen skjeggete mann som sitter på en sky og sjekker hvem som har sex med hvem og dømmer folkene han selv har skapt til helvete fordi de er slemme [...].

Hvis du er enig, så er jeg enig.

 

luke-skywalker.jpg

Jeg lo.

Lenke til kommentar

Det er ingen kristne som tror Gud er en "skjeggete mann som sitter på en sky"

Joda, det er veldokumentert hvordan pavekirken dikterte kunstnere slik at resultatet ble kristelig og gudelig nok - bare spør Michelangelo.

 

God.jpeg

Alle disse kristne illustrasjonene av personer i skyene. Betyr ikke at alle disse personene bokstavelig talt er i skyene. Det er ingen kristne som tror det. Alle kristne vet at alle disse personene er i de kristnes felles indre verden.

 

thought-bubble.png

Lenke til kommentar

Det er ingen kristne som tror Gud er en "skjeggete mann som sitter på en sky"

Joda, det er veldokumentert hvordan pavekirken dikterte kunstnere slik at resultatet ble kristelig og gudelig nok - bare spør Michelangelo.

 

God.jpeg

Alle disse kristne illustrasjonene av personer i skyene. Betyr ikke at alle disse personene bokstavelig talt er i skyene. Det er ingen kristne som tror det. Alle kristne vet at alle disse personene er i de kristnes felles indre verden.

Det er mange kristne som tror det, bare se på alle disse som årlig popper opp som paddehatter med guder og jesuser som de har sett på brødskiver, i kakepynt, i dugg på bilruter, ja til og med i doskåler har man funnet jesuser, og det kan man spore direkte til de klassiske jesusbildene hvor han fremstilles som langhåret, blond og blåøyd.

 

Hvem som er mest blåøyde her står rimelig klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...