Cair Paravel Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Betyr det at du mener at det ikke var noen kristne i Norge i den katolske middelalderen? For da holdt prestene vinen for seg selv. Ja, dette blir feil teologi på eit ganske sentralt punkt, nemleg forhold mellom rettferdiggjering og heilaggjering. Rettferdiggjeringa er Guds handling FOR oss. Gjennom Jesu død på krossen har vi fri tilgang til frelsa. Vi treng ikkje om å utføre visse gjerningar, vi vert ikkje meir eller mindre kristne av å gå til nattverd eller bli døypte. (Dette er nådemiddel, der Gud gir oss del av sin nåde) For å sitere Bjerkrheim: "Det er nok det som Jesus gjorde. Det er nok det som han har sagt. Han har sona di synd den store og deg gjeve så ven ei drakt". Heilaggjeringa er på same vis Guds handling I oss. Gjennom å bruke tid med Gud, og la han forme oss slik han vil, vert vi gradvis meir lik Kristus. Dette er ikkje eit kriterium for å oppnå frelse, men ein positiv etterverknad. Røvaren på krossen var like mykje ein kristen som Martin Luther, gitt at begge var rettferdiggjorde, sjølv om sistnemnde var meir heilaggjord. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Frelsa er kun avhengig av ein faktor, nemleg vårt forhold til Gud gjennom Kristus, dvs at vi er i Kristus og Kristus er i oss. Helt riktig. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Vi treng ikkje om å utføre visse gjerningar, vi vert ikkje meir eller mindre kristne av å gå til nattverd ... Feil, for å bli værende i Jesus Kristus (frelst) må du gjøre noe. Joh 15:1 > Jeg er det sanne vintre, og min Far er vinbonden. Hver gren på meg som ikke bærer frukt, tar han bort, og hver gren som bærer frukt, renser han så den skal bære mer. Dere er alt rene på grunn av det ordet jeg har talt til dere. Bli i meg, så blir jeg i dere. Slik som grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare hvis den blir på vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt hvis dere ikke blir i meg. Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg og jeg i ham, bærer mye frukt. For uten meg kan dere ingen ting gjøre. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en gren og visner. Og grenene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner. Joh 6:56 > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Endret 15. mars 2011 av IHS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Joh 6:56 > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Betyr det at du mener at det ikke var noen kristne i Norge i den katolske middelalderen? Unntatt prestene, for de delte ikke på vinen under nattverd. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Joh 6:56 > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Betyr det at du mener at det ikke var noen kristne i Norge i den katolske middelalderen? Unntatt prestene, for de delte ikke på vinen under nattverd. Den opplysningen er feil, Abigor De kristne har drukket Jesu Kristi blod kontinuerlig siden det første århundre (over tusen år i Norge) Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Feil, for å bli værende i Jesus Kristus (frelst) må du gjøre noe. Joh 6:56 > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. 1. Vil du seie at "å bli" er eit aktivt eller passivt verb i denne samanhengen? 2. Tenk deg at du sit i vogna på ei berg-og-dal-bane. Her vil du bli så lenge du sit i vogna. Må du gjere ei aktiv handling for å forbli i vogna eller for å hoppe ut av vogna? Kan det bli meir tydeleg enn dette: "For av nåde er de frelste, ved tru. Det er ikkje dykkar eige verk, det er Guds gåve." (Ef. 2,8) Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Feil, for å bli værende i Jesus Kristus (frelst) må du gjøre noe. Joh 6:56 > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Kan det bli meir tydeleg enn dette: "For av nåde er de frelste, ved tru. Det er ikkje dykkar eige verk, det er Guds gåve." (Ef. 2,8) Det er riktig at det nye livet (frelsen) er Guds gave. Men for at du skal beholde dette livet må du gjøre noe, ellers så mister du det nye livet. Joh 15:6 > Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en gren og visner. Og grenene blir samlet sammen og kastet på ilden, og de brenner. Endret 15. mars 2011 av IHS Lenke til kommentar
Nilsmi Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 I bibelen leser vi stadig om at de snakker med gud, og at gud innvolverer seg direkte i livet til menneskene der. Han hjelper dem i kriger, straffer de som ikke følger ham og hjelper dem med andre ting. Hvis vi ser bort i fra bibelen, hvordan kan vi oppleve gud i dag? La oss tenke oss at bibelen bare er en bok på lik linje med alle andre bøker. Hvor er gud i dag? Hvorfor har han sluttet denne direkte kontakten med menneskene? Hadde vi vist om ham i det hele tatt? Bibelen sier på mange måter mot seg selv.Hvis du gransker bibelen skulle det egentlig ikke vært mulig å ha direkte kontakt med Gud. Da ville han dødd. Men hva skjedde når han hadde den fysiske kontakten med Moses på fjellet den natten han fikk de ti bud. Dette gjør til at jeg stiller meg kritisk til det som står i bibelen. Det er også mange andre store glipp som er skrevet i bibelen. I bibelen leser vi stadig om at de snakker med gud, og at gud innvolverer seg direkte i livet til menneskene der. Han hjelper dem i kriger, straffer de som ikke følger ham og hjelper dem med andre ting. Hvis vi ser bort i fra bibelen, hvordan kan vi oppleve gud i dag? La oss tenke oss at bibelen bare er en bok på lik linje med alle andre bøker. Hvor er gud i dag? Hvorfor har han sluttet denne direkte kontakten med menneskene? Hadde vi vist om ham i det hele tatt? Bibelen sier på mange måter mot seg selv.Hvis du gransker bibelen skulle det egentlig ikke vært mulig å ha direkte kontakt med Gud. Da ville han dødd. Men hva skjedde når han hadde den fysiske kontakten med Moses på fjellet den natten han fikk de ti bud. Dette gjør til at jeg stiller meg kritisk til det som står i bibelen. Det er også mange andre store glipp som er skrevet i bibelen. Og kritisk til kristendommen. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Men for at du skal beholde dette livet må du gjøre noe, ellers så mister du det nye livet. Kan du gi eit svar på berg-og-dal-bane-analogien min? Nytt eksempel: Vil du seie at du må aktivt gjere noko for å puste? Er det slik at du må setje på vekkarklokka om natta for at du ikkje skal gløyme deg? Dette er veldig banalt, men det er mange parallellar mellom vårt fysiske liv og vårt nye åndelege liv som kristne. Vi har fått begge i gåve, og sjølv om vi i begge tilfelle har makt til å avbryte ved sjølvmord, betyr IKKJE det at vi må gjere ei aktiv handling for å leve. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Men for at du skal beholde dette livet må du gjøre noe, ellers så mister du det nye livet. Kan du gi eit svar på berg-og-dal-bane-analogien min? Det var da svært da ? Er du enig i at de kristne må elske hverandre ? Altså må du gjøre noe ! Ellers så havner du utenfor, der det er gråt og tenders gnidsel. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 (endret) Er du enig i at de kristne må elske hverandre ? Altså må du gjøre noe ! 1. Joh 4,10-11: "Kjærleiken er ikkje det at vi har elska Gud, men at han har elska oss og sendt Son sin til soning for syndene våre. De kjære, har Gud elska oss så, då er vi òg skuldige å elska kvarandre." Her snakkar Johannes først om rettferdiggjeringa: Gud synte sin kjærleik til oss ved at han gav sitt liv FOR oss slik at vi kunne bli frelst. Dette er den aktive handlinga - ikkje våre gjerningar, men GUDS, noko som er kjerna i all sann kristendom. Vidare nyttar Johannes ordet "då" som viser til ei årsak, kvifor vi skal elska. Er dette fordi vi blir meir kristne av å gjere gode gjerningar, gå oftare til nattverd eller elske vår neste? Guds kjærleik FOR oss er grunnlaget som våre gode gjerningar er bygde på. Vi elskar fordi han elska oss fyrst. Dette er ikkje tvang, men av fri vilje. Nei, eg er ikkje samd i at kristne er kristne fordi vi elskar kvarandre. Å elske vert ein naturleg konsekvens av å vere kristen, men grunnlaget er framleis Jesus, og det han har gjort for oss. Forstår du dette? Endret 15. mars 2011 av HEAL Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Joh 6:56 > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Betyr det at du mener at det ikke var noen kristne i Norge i den katolske middelalderen? Unntatt prestene, for de delte ikke på vinen under nattverd. Den opplysningen er feil, Abigor De kristne har drukket Jesu Kristi blod kontinuerlig siden det første århundre (over tusen år i Norge) Det heter vin, og det er ikke blod. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Joh 6:56 > Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. Betyr det at du mener at det ikke var noen kristne i Norge i den katolske middelalderen? Unntatt prestene, for de delte ikke på vinen under nattverd. Den opplysningen er feil, Abigor De kristne har drukket Jesu Kristi blod kontinuerlig siden det første århundre (over tusen år i Norge) Det heter vin, og det er ikke blod. For de kristne er dette Jesu Kristi blod, cuadro Jesus Kristus sa vinen Han gav var Hans blod. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 15. mars 2011 Del Skrevet 15. mars 2011 Det er presten som gir deg vinen, ikke Jesus Kristus selv. At vinen er Jesus Kristus blod, er en form for symbolisme, og det kan være veldig greit å skille dette fra virkeligheten. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Jesus Kristus sa vinen Han gav var Hans blod. Men i middelalderen var det kun prester som drakk nattverdsvin her til lands. Så var det kun prestene som var kristne, for resten av folket drakk ikke jesus blod. Du er jo selv glad i å bruke wikipedia til å støtte din sak, så da er det vel greit om jeg henter en tekst derfra. Wikipedia > I høymiddelalderen ble det bare presten som fikk drikke vin, noe som hadde stor betydning for et land som Norge, der vin måtte importeres langveisfra, og var dyr. Menigheten måtte nøye seg med brødet. Endringen understreket også forskjellen mellom prest og lek, som tiltok i denne tiden, også med innføringen av en skillevegg mellom koret, der geistligheten befant seg, og skipet, der menigheten var. I middelalderen var det ikke vanlig at folk gikk til alters mer enn én gang om året, nemlig første påskedag - det påbudte minimum, vedtatt på Det fjerde laterankonsil i 1215. Så dersom befolkningen som ikke fikk drikke nattverdsvin eller jesus blod var kristne, så trenger man ikke nattverd for å være kristen. Endret 16. mars 2011 av Abigor Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Den opplysningen er feil, Abigor De kristne har drukket Jesu Kristi blod kontinuerlig siden det første århundre (over tusen år i Norge) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Den opplysningen er feil, Abigor De kristne har drukket Jesu Kristi blod kontinuerlig siden det første århundre (over tusen år i Norge) Hvordan vet du at opplysningen er feil? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Han er et forumtroll, og dikterer sannhet. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Det heter vin, og det er ikke blod. For de kristne er dette Jesu Kristi blod, cuadro Jesus Kristus sa vinen Han gav var Hans blod. Det er presten som gir deg vinen, ikke Jesus Kristus selv. At vinen er Jesus Kristus blod, er en form for symbolisme, og det kan være veldig greit å skille dette fra virkeligheten. I akkurat dette momentet er presten Jesu Kristi stedfortreder, han gjentar Jesu Kristi ord, gester og tegn. Akkurat som vann ble til vin på brylluppet i Kanan i det første århundre blir her vin til Jesu Kristi blod i de kristnes blodårer. Endret 16. mars 2011 av IHS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå