Gå til innhold

Hvor er gud?

Anbefalte innlegg

Du sier "vi".

Jeg mener ikke å virke overlegen eller noe, men jeg er ikke en del av den "vi" som "ikke vet pr. i dag." osv.

Du vet muligens hva jeg mener om resten av sakene men:

Gud den allmektige skapte himmel og jord på syv dager. Han skapte mennesket.

Du påstår at du vet og har kunnskap om hvordan verden ble skapt?

Etter døden kommer man til Himmelen eller Helvete. Det er ikke sånn at om man er snill kommer man til himmelen, og om man er slem kommer man til Helvete. Men: om man tror på Jesus Kristus og tar i mot han som herre og frelser kommer man til himmelen. (hvor man vil arve evig liv og ha det godt.) Og om man ikke gjør det, kommer man til Helvete (der man vil brenne og pines i evigheten.)

Jeg vet at det høres veldig strengt ut, men det er sannheten og det er på tide at du spør deg selv:

Vil du til Himmelen eller vil du til Helvete?

Dersom alle du elsker og er glad i ikke kommer til himmelen, vil du fortsatt være lykkelig og ha det godt? Hvis ikke, hvordan skal Gud løse det problemet?

Det er en annen tråd om akkurat dette, som jeg anbefaler deg å ta en titt på. Det hadde vært interessant med et par nye øyne på saken. Tråden: Er det fri vilje i den kristne himmelen?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du "til" Nirvana, eller ta en runde til?

Vil du til Hel eller Valhall?

Vil du til Hades eller de Elysiske øyer?

Det er svært mange fortellinger om hva som skjer når man dør. Du presenterer en versjon.

Din versjon er ikke mer riktig enn alle de andre.

Når du velger din religion som bare er basert på din gud, velger du bort uendelig mange andre guder.

Akkurat som du "vet" at din gud er riktig, er det også slik at andre "vet" at sin gud er riktig. Det at du er skråsikker i din sak er ikke avhengig av hvilken religion du tror på, men hvor overbevist du er. Folk kan bli så religiøst overbevist at de er 100% sikre i sin sak, likevel tror alle på forskjellige guder.

Hvorfor skal vi velge din gud, når det er så mange andre å velge mellom? Andre religiøse sier nøyaktig det samme som deg. De er så sikre på at de har rett at de vet det, selv om de tror på helt andre guder. Deres guder helbreder syke og gjør mirakler, svarer på bønner.

Så si noe som ingen andre har sagt, for du har ikke imponert hittil.

Lenke til kommentar

Hvilke enkeltpersoner har opplevd din gud uten å ha hatt noen kontakt eller kunnskap med kristendommen?

Hvis ikke du kan komme med eksempler, så tar jeg deg ikke seriøst.

Da kan vi konkludere med at ingen mennesker noen sinne har opplevd din gud, uten først å hatt kunskaper om kristendommen.

For eksempel har mennesker levd her i Norge i nesten 10'000 år uten å ha hørt eller opplevd noen ting av din gud.

Beklager. Men jeg har ikke noen eksempler å komme med.

Du irriterer deg åpenbart over kristendommen, og det er svært forståelig.

Hvem som helst kan kalle seg kristen, å gå rundt å gi folk et dårlig inntrykk.

Det er mulig at dette har skjedd med deg? Jeg håper ikke jeg blir en av dem.

Du er ikke forberedt på å gi deg. Du vil ha rett, og du vil vinne med logikk og med smarte og seriøse spørsmål og fakta.

Jeg tror. Du gjør ikke. Vi to har forskjellige meninger om desse tingene, og det virker ikke som du er overhode interessert i å forandre mening. Og det er ikke jeg heller. Du vil diskutere, du vil vise kunnskap og fakta. Jeg tror på Herrens Ord. Derfor ser jeg ikke noen grunn til å prøve å overbevise deg. Det er heller ikke min jobb.

Men:

http://nettbutikk.oks.no/produkt.asp?c=439&c2=762&c3=&pid=26874 (Les denne, ikke for meg, men for din egen skyld.)

Jeg ber for deg i kveld. Jeg håper du blir frelst og kommer til himmelen. Gud velsigne deg og være med deg og din familie!

Lenke til kommentar

Du er ikke forberedt på å gi deg. Du vil ha rett, og du vil vinne med logikk og med smarte og seriøse spørsmål og fakta.

Jeg tror. Du gjør ikke. Vi to har forskjellige meninger om desse tingene, og det virker ikke som du er overhode interessert i å forandre mening. Og det er ikke jeg heller. Du vil diskutere, du vil vise kunnskap og fakta. Jeg tror på Herrens Ord. Derfor ser jeg ikke noen grunn til å prøve å overbevise deg. Det er heller ikke min jobb.

Men:

http://nettbutikk.ok...2&c3=&pid=26874 (Les denne, ikke for meg, men for din egen skyld.)

Jeg ber for deg i kveld. Jeg håper du blir frelst og kommer til himmelen. Gud velsigne deg og være med deg og din familie!

Jeg er interessert i at vi som diskuterer ikke kommer med verdiløse påstander. Jeg diskuterte ikke tro meg deg, jeg diskuterte det du sier som sannhet. Hvis det er sannhet, hvorfor blir jeg ikke overbevist?

Du sier at enkeltmennesker har kjent din gud uten kunnskap om din religion. Så spør jeg hvem, men du har ingen eksempler.

Da kan du heller ikke si det! For det er løgn, eller i beste fall vill ønsketekning. Vi diskuterer ikke "hva ønsker du?". Jo, jeg ønsker at enkeltmennesker som ikke har hørt om min religion skal kjenne min religion.

Hvorfor sier du slike ting, dersom det ikke stemmer?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Du påstår at du vet og har kunnskap om hvordan verden ble skapt?

Dersom alle du elsker og er glad i ikke kommer til himmelen, vil du fortsatt være lykkelig og ha det godt? Hvis ikke, hvordan skal Gud løse det problemet?

Det er en annen tråd om akkurat dette, som jeg anbefaler deg å ta en titt på. Det hadde vært interessant med et par nye øyne på saken. Tråden: Er det fri vilje i den kristne himmelen?.

1. Jeg tror av hele mitt hjerte på Guds Ord. Guds ord er sannhet. Jeg tror så sterkt at jeg vet, jeg er fullstendig overbevist om at Guds ord er sannhet. Jeg prøver ikke å virke overlegen, men dette er hva jeg tror.

2. Verken jeg eller noe annet menneske på denne jorden vet alt. Men sånn som jeg har forstått det:

Om noen jeg elsker ikke kommer til himmelen, vil jeg glemme denne personen. Jeg kommer ikke til å tenke på denne personen, eller savne den. For at jeg skal kunne leve lykkelig i Himmelen, kan jeg ikke tenke på de som ikke er der. Som sagt, dette er noe jeg ikke har satt meg så sterkt inn i, men som jeg har forstått er det sånn det virker. Man må huske på at ting vil være annerledes i Himmelen enn her på jorden.

Lenke til kommentar

Vil du "til" Nirvana, eller ta en runde til?

Vil du til Hel eller Valhall?

Vil du til Hades eller de Elysiske øyer?

Det er svært mange fortellinger om hva som skjer når man dør. Du presenterer en versjon.

Din versjon er ikke mer riktig enn alle de andre.

Når du velger din religion som bare er basert på din gud, velger du bort uendelig mange andre guder.

Akkurat som du "vet" at din gud er riktig, er det også slik at andre "vet" at sin gud er riktig. Det at du er skråsikker i din sak er ikke avhengig av hvilken religion du tror på, men hvor overbevist du er. Folk kan bli så religiøst overbevist at de er 100% sikre i sin sak, likevel tror alle på forskjellige guder.

Hvorfor skal vi velge din gud, når det er så mange andre å velge mellom? Andre religiøse sier nøyaktig det samme som deg. De er så sikre på at de har rett at de vet det, selv om de tror på helt andre guder. Deres guder helbreder syke og gjør mirakler, svarer på bønner.

Så si noe som ingen andre har sagt, for du har ikke imponert hittil.

Jeg er bare et menneske. Jeg kan ikke frelse deg. Jeg ønsker at du skal bli frelst. Men om du blir det, er det fordi Den Hellige Ånd kommer over deg og viser deg hva som er sant!

Jeg er ikke ute for å imponere!!

Så det vil jeg heller ikke prøve på. Det er den Hellige Ånd som må "imponere" deg.

Jeg TROR. Jeg kan ikke tvinge deg til å tro. Og du virker ikke interessert i å begynne å tro.

Jeg ber for deg. Jeg elsker deg, og det gjør Gud også.

Lenke til kommentar

Alt du kan komme med er påstander, påstander og påstander. Det vi kan komme med er fakta, fakta og fakta. Vårt grunnlag vår vår overbevisning er faktisk solid, det du må innse er at her og nå har ikke du grunnlag for din tro, det er luft, en analogi er at vi står på ett fjell og du kaster deg utfor stupet. Vi kan klatre trygt ned, du må håpe at du har en falskjerm eller at det er vann helt nederst på fjellet.

1. Jeg tror av hele mitt hjerte på Guds Ord. Guds ord er sannhet. Jeg tror så sterkt at jeg vet, jeg er fullstendig overbevist om at Guds ord er sannhet. Jeg prøver ikke å virke overlegen, men dette er hva jeg tror.

Nei du vet ikke, du er sinnsyk. Du har ingen grunn til din tro, eg konkluderer med at du er dum/villedet.

2. Verken jeg eller noe annet menneske på denne jorden vet alt. Men sånn som jeg har forstått det:

Om noen jeg elsker ikke kommer til himmelen, vil jeg glemme denne personen. Jeg kommer ikke til å tenke på denne personen, eller savne den. For at jeg skal kunne leve lykkelig i Himmelen, kan jeg ikke tenke på de som ikke er der. Som sagt, dette er noe jeg ikke har satt meg så sterkt inn i, men som jeg har forstått er det sånn det virker. Man må huske på at ting vil være annerledes i Himmelen enn her på jorden.

Bestevennen din, kjeresten din og barna dine kommer ikke til himmelen, de er alle ateister. Tenk deg dette scenarioet. VIL du glemme de? er dette god moral? Guden din kaster alle dine nermeste til helvete fordi de ikke har samme verdensoppfattning som du. Kanskje de ga masse til fattige, og hjalp de, men de kommer allikevell til helvete, synes du virkelig dette er god moral?

Jeg er ikke ute for å imponere!!

Så det vil jeg heller ikke prøve på. Det er den Hellige Ånd som må "imponere" deg.

Jeg TROR. Jeg kan ikke tvinge deg til å tro. Og du virker ikke interessert i å begynne å tro.

Jeg ber for deg. Jeg elsker deg, og det gjør Gud også.

HØR PÅ DETTE ABIGOR!! Gud elsker deg! Skynd deg å tro ellers kaster han deg i ilden! Raskt raskt! Han vil putte deg i en bås der du skal brenne for alltid og tortureres og pines for all evighet! Men han elsker deg! :D

Lenke til kommentar

Men:

http://nettbutikk.ok...2&c3=&pid=26874 (Les denne, ikke for meg, men for din egen skyld.)

Jeg er interessert i at vi som diskuterer ikke kommer med verdiløse påstander. Jeg diskuterte ikke tro meg deg, jeg diskuterte det du sier som sannhet. Hvis det er sannhet, hvorfor blir jeg ikke overbevist?

Du sier at enkeltmennesker har kjent din gud uten kunnskap om din religion. Så spør jeg hvem, men du har ingen eksempler.

Da kan du heller ikke si det! For det er løgn, eller i beste fall vill ønsketekning. Vi diskuterer ikke "hva ønsker du?". Jo, jeg ønsker at enkeltmennesker som ikke har hørt om min religion skal kjenne min religion.

"Hvis det er sannhet, hvorfor blir jeg ikke overbevist?" Du er stengt. Du vil ikke.

Alle dine andre spørsmål:

Den Hellige Ånd! Les i Bibelen, Den Hellige Skrift.

Mer kan jeg ikke gjøre for deg. Husk at Gud elsker deg!

Lenke til kommentar

Du er stengt for alle andre religioner.

Jeg etterlyser svar på spørsmålene min på forrige side, JACKyy/NorskEngsoleie.

Redigert: For å gjøre det enklere for deg har jeg samlet spørsmålene under i spoiler.

Hvordan VET jeg at det er Gud jeg opplever? Fordi jeg TROR. Jeg TROR på Gud, Jesus og Den Hellige Ånd og på Bibelen. Jeg tror så sterkt at jeg VET det når det er Gud, jeg VET utifra det jeg har lest i Bibelen hva som er rett, hva som er Gud.

Du vet fordi du tror?

Og Gud er godhet. Når jeg får godhet må det være fra noen som er god, og Gud er god.

Hvis Gud = godhet, er da alle mennesker som utfører gode handlinger Gud?

Men ikke om vi sitter her nede og tviler, ikke om vi benekter han. Om du er åpen for Gud, så vil han vise at han er. Han VIL hjelpe deg, og alle. Men det er DEG og alle andre som må velge å tro, og velge å ta i mot han. For om du ikke tar i mot han, om du benekter han. Så stenger du deg for han og hans mirakler. Du kan ikke se viss du ikke vil se.

Dersom jeg ikke tror på Gud, skjer ikke mirakler med meg?

To personer vet at de kanskje snart blir utsatt for døden, der omstendighetene er slik at enten dør begge eller ingen. Den kristne ber til Gud om hjelp, blir begge reddet da? Hva om han andre er anti-teist og benekter Gud?

Men når du var 14 - 15år sier du at du begynte å tenke. Jeg sier at når du var 14 - 15 år begynte satan å sende deg tanker. Han stilte deg spørsmål som du ikke kunne svare på. Han fortalte deg at "vitenskapen" hadde svarene. Litt etter litt har han lurt deg bort fra Gud. Men det er ikke for sent å komme tilbake til han. Om du åpner deg for han, vil han tilgi deg alle dine synder og han vil ta deg i mot med åpne armer fordi han elsker deg.

Du kan ikke nekte for at vitenskapen har svar på mye rart.

Mine bønnesvar: Jeg er veldig ung, så jeg har ikke hatt så store problemer i mitt liv. Så bønnene jeg har fått svar på har vært små og dagligdagse.

Jeg er mørkredd, og hver gang jeg blir redd i mørket, ber jeg til Gud om å passe på meg å få meg til å føle meg trygg. Minutter senere er jeg ikke redd lenger.

Når jeg er syk, ber jeg. Og jeg blir frisk. Når jeg er trist og lei, ber jeg om oppmuntring, og jeg får det med en gang.

Som sagt: desse er små ting, men for meg er desse tingene til veldig stor hjelp.

Du blir som regel frisk uansett. Tiden leger alle sår. Å si det var Gud vil jeg kalle bekreftende bias. Hva om jeg ber til Tannfeen om å gjøre meg frisk, og så blir jeg frisk?

Gud er den samme, uansett. Han har ikke forandret seg, men det har "reglene/lovene" gjort.

Før Jesus døde for våre synder, var alt annerledes på jorden. Det var bare prestene som kunne snakke til Gud. De gikk bak et forheng i tempelet og formidlet folkets bønner til Gud.

Når Jesus døde på korset, revnet forhenget i tempelet seg i to. Dette betydde at nå kunne alle snakke med Gud, nå kunne alle ha et personlig forhold til Gud. Mange ting har forandret seg etter Jesu død, men ikke Gud. Han var god, er god og vil alltid være god.

Gud har forandret seg jo, dersom du virkelig mener det du skriver. I følge deg har han forandret seg med tiden; før hørte Gud bare på prestene, nå hører han på alle. Er du enig? Og er det ikke Gud som bestemmer reglene?

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Men:

"Hvis det er sannhet, hvorfor blir jeg ikke overbevist?" Du er stengt. Du vil ikke.

Alle dine andre spørsmål:

Den Hellige Ånd! Les i Bibelen, Den Hellige Skrift.

Mer kan jeg ikke gjøre for deg. Husk at Gud elsker deg!

HAHA eg ler så det griner, fy faen. Ville han ikke nettop sende Abigor til helvete og så dette XD

Lenke til kommentar

Vi to har forskjellige meninger om desse tingene, og det virker ikke som du er overhode interessert i å forandre mening. Og det er ikke jeg heller. Du vil diskutere, du vil vise kunnskap og fakta. Jeg tror på Herrens Ord. Derfor ser jeg ikke noen grunn til å prøve å overbevise deg. Det er heller ikke min jobb.

Er det ikke din jobb?

Sa ikke jesus "Gå ut i all verden og gjør alle folkeslag til mine disipler"?

Eller mente han da kanskje bare mennesker som var villige til å sluke både krok og line helt ukritisk? Lette offer tror jeg vi ville kallt det i dag.

Altså - for all del - om kristne sluttet med å misjonere så hadde ingen vært gladere enn meg så dette er på ingen måte en oppfordring, men jeg bare synes det strider mot det du sier.

og når det kommer til å være vilig til å forandre mening så tror jeg at jeg snakker for de aller aller fleste ateister generellt at vi er fullt åpne for å forande vårt standpunkt på hva som er riktig. Det vi derimot IKKE er villig til å gjøre å endre vår oppfatning til å matche din når du ikke kan demonstrere at du besitter korrekt informasjon. Dette er en fullt rasjonellt forsvarlig posisjon å holde og det kreves rasjonelle argumenter underbygget med demonstrerbare fakta for å endre dette - eller direkte bevis selvfølgelig (noe gud burde være både kapabel og villig til å gi dersom han faktisk ønsker at alle skal kunne komme til himmelen).

"jeg har min mening og du har din mening" betyr ikke at alle meninger om ting er like gyldige og riktige. Vi har i hovedsak rasjonelle og logisk-baserte arumenter grunnet i det vi vet om virkeligheten så lang som underbygger vårt standpunkt (og vi presenterer og demonstrerer dem i debatten). Du har ønsketenking, sosialt press og trussler om helvete for å støtte ditt standpunkt.

Disse er på ingen måte likestillte standpunkt når dette alt du har å komme med.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Alle disse kristne illustrasjonene av personer i skyene. Betyr ikke at alle disse personene bokstavelig talt er i skyene. Det er ingen kristne som tror det. Alle kristne vet at alle disse personene er i de kristnes felles indre verden.

Har du hørt om den klassiske logiske feilslutningen, "no true Scotsman"? Dine uttalelser her er et prakteksempel.

Lenke til kommentar

Alle disse kristne illustrasjonene av personer i skyene. Betyr ikke at alle disse personene bokstavelig talt er i skyene. Det er ingen kristne som tror det. Alle kristne vet at alle disse personene er i de kristnes felles indre verden.

Har du hørt om den klassiske logiske feilslutningen, "no true Scotsman"? Dine uttalelser her er et prakteksempel.

No true scottsman feilsluttningen, forklart av en av mine favoritt youtubere: TheraminTrees

-Stigma

Lenke til kommentar

Det virker for meg som at du ikke har (ikke vil ha) tro i livet ditt.

Du viser det hele tiden: [i"]vitenskap." "upartiske undersøkelser." "historie" "forskere"[/i]

Og som jeg allerede har nevnt: det handler om tro!

Man kan ikke ville ha tro.

Enten så tror man eller så tror man ikke.

Jeg har funnet så mye som peker mot kristendommen, og ingenting som taler for.

Derfor tro jeg ikke.

Om du ikke vil se, vil du heller aldri se. Dette kan kanskje virke litt strengt/mye, for jeg vet ikke hvor mye du har hørt om djevelen.

Men når du var 14 - 15år sier du at du begynte å tenke. Jeg sier at når du var 14 - 15 år begynte satan å sende deg tanker. Han stilte deg spørsmål som du ikke kunne svare på. Han fortalte deg at "vitenskapen" hadde svarene. Litt etter litt har han lurt deg bort fra Gud. Men det er ikke for sent å komme tilbake til han. Om du åpner deg for han, vil han tilgi deg alle dine synder og han vil ta deg i mot med åpne armer fordi han elsker deg.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men har ikke satan begynt å sende deg tanker da?

Hvorfor har du klart å stå imot? Hjelper gud deg mer? Hvorfor hjelper ikke gud alle å stå imot?

Eller kan det være at du ikke er begynt å tenke skikkelig ennå?

Jeg oppfordrer deg til å lese i bibelen, og så tenke over det som står der skikkelig. Ingenting er mer effektivt for å innse at det ikke henger på greip!

Mine bønnesvar: Jeg er veldig ung, så jeg har ikke hatt så store problemer i mitt liv. Så bønnene jeg har fått svar på har vært små og dagligdagse.

Jeg er mørkredd, og hver gang jeg blir redd i mørket, ber jeg til Gud om å passe på meg å få meg til å føle meg trygg. Minutter senere er jeg ikke redd lenger.

Når jeg er syk, ber jeg. Og jeg blir frisk. Når jeg er trist og lei, ber jeg om oppmuntring, og jeg får det med en gang.

Som sagt: desse er små ting, men for meg er desse tingene til veldig stor hjelp.

Du innser vel selv at dette ikke er bønnesvar?

:)

Gud er god!

Gud er den samme, uansett. Han har ikke forandret seg, men det har "reglene/lovene" gjort.

Før Jesus døde for våre synder, var alt annerledes på jorden. Det var bare prestene som kunne snakke til Gud. De gikk bak et forheng i tempelet og formidlet folkets bønner til Gud.

Når Jesus døde på korset, revnet forhenget i tempelet seg i to. Dette betydde at nå kunne alle snakke med Gud, nå kunne alle ha et personlig forhold til Gud. Mange ting har forandret seg etter Jesu død, men ikke Gud. Han var god, er god og vil alltid være god.

Er det noe spesielt i fra gamle testamentet du tenkte på?

Hva/hvor mye vet du om djevelen og hans demoner?

(Har du snakket med dine foreldre om dette i senere tid?)

Oppfordere deg til å lese i mosebøkene. Spesielt fra 2. mosebok kap 21 og utover. Så kan vi komme tilbake til den gode guden din. Han som aldri forandrer seg.

Les også i denne tråden:

Gud er ond

• Liker 1
Lenke til kommentar

No true scottsman feilsluttningen, forklart av en av mine favoritt youtubere: TheraminTrees

-Stigma

Det kommer helt tydelig frem i 2:40 at denne personen ikke har opplevd Jesus Kristus, og derfor aldrig har vært kristen.

Lenke til kommentar

Det kommer helt tydelig frem i 2:40 at denne personen ikke har opplevd Jesus Kristus, og derfor aldrig har vært kristen.

jaha? med "opplevd" så anntar jeg du da mener at han har åpenbart seg, snakker til deg eller tilsvarende. Da er det i så fall ikke mange "sanne kristne" blandt de som kaller seg kristne i dag.

Du kan ikke bare fritt definere ting som du vil heller. Slå opp definisjonen av kristen i en ordbok. Jeg er rimelig sikker på at det ikke vil stå noe der - eller i noen annen definisjon - om åpenbaringer som et kriterium.

Merkelig hvordan du kan se den videoen der og så gjøre nettop den samme feilen som han står der og forklarer om...

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

jaha? med "opplevd" så anntar jeg du da mener at han har åpenbart seg, snakker til deg eller tilsvarende. Da er det i så fall ikke mange "sanne kristne" blandt de som kaller seg kristne i dag.

Kristne flest forteller ikke om sin opplevelse av Jesus Kristus. De vil at andre som dem, selv skal oppleve Jesus Kristus og selv se at Han lever den dag i dag.

Jesus Kristus er i de kristne, de kristne opplever Jesus Kristus i hverandre.

jesus_inside.jpg

Jesus Kristus (Gud) er integrert i alle kristne.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Herre min hatt...

Vel, du må tro akkurat som du vil for min del, men poenget mitt er at du har ikke gitt noen begrunnelse for at du kunne bruke en definisjon av kristen som ikke ville gjelde for denne personen også. Hvis du som i eksempelet over velger å bare lage din egen definisjon av hva kriteriene for å være en kristen betyr så er ikke det noe gyldig for noen andre enn deg selv - og du kan ikke da bruk det som noen meningsfull faktapåstand.

Og da bruker du nettop en "no true scottsman" feilsluttning.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...