Gå til innhold

Mulig å forsegle flytende ting man kjøper på tax free for å ta med på flere fly?

direkte

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise fra usa til norge, og tar tre fly på veien.

Jeg tenkte jeg skulle handle på tax free i usa for der er det sikkert mye billigere enn i danmark som jeg mellomlander i.

Men jeg skal kjøpe ting som er flytende, og kan jo ikke ta det med på neste fly da.

Men er det slik at jeg kan forsegle det som er flytende når jeg kjøper det i usa slik at jeg kan ta det med videre på reisen?

Har hørt at det er mulig at de i tax free butikken legger det i en forseglet pose slik at man kan ta det med på neste fly. Stemmer det?

Slik at jeg kan kjøpe det på den første flyplassen jeg lander i i usa, og ta det med til danmark, og så til norge igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taxfreebutikken SKAL forsegle alt som er flytende (sprit, parfyme etc) og legge kvitteringen oppi. Dersom du bryter forseglingen må du gi det fra deg ved neste sikkerhetskontroll, så la posen være urørt.

Det er altså IKKE noe problem å kjøpe sprit i USA og mellomlande andre steder.

Lenke til kommentar

Taxfreebutikken SKAL forsegle alt som er flytende (sprit, parfyme etc) og legge kvitteringen oppi. Dersom du bryter forseglingen må du gi det fra deg ved neste sikkerhetskontroll, så la posen være urørt.

Det er altså IKKE noe problem å kjøpe sprit i USA og mellomlande andre steder.

Jeg er ikke overbevist om at det er så enkelt når en reiser interkontinentalt. Reglene jeg har sett referert på dette gjelder innenfor UE/EØS.

Jeg tviler også på at det er allverdens å spare på å handler i USA om en ikke handler spesielle ting.

Og hvor mye er det egentlig verdt å dra på et par ekstra kilo?

Lenke til kommentar

Dra på noen ekstra kilo? Man sitter ikke og holder taxfreeposen under hele flyturen.

Jeg handlet ihvertfall parfyme og sprit i Statene sist jeg var der og mellomlandet i London før Gardermoen. Ikke noe problem - hadde til og med hudkrem i lommen uten at de sa noe på det når jeg påpekte det.

Slikt sett var det mye strengere på Heathrow enn på JFK.

Lenke til kommentar

Dra på noen ekstra kilo? Man sitter ikke og holder taxfreeposen under hele flyturen.

Jeg handlet ihvertfall parfyme og sprit i Statene sist jeg var der og mellomlandet i London før Gardermoen. Ikke noe problem - hadde til og med hudkrem i lommen uten at de sa noe på det når jeg påpekte det.

Slikt sett var det mye strengere på Heathrow enn på JFK.

JFK er neppe problemet om det er der varene blir kjøpt.

Varene må bære av og på fly etter dette. Ikke nødvendigvis en stor utfordring, men et irritasjonsmoment som bør veies mot besparelsen.

Jeg har selv vært i statene et par ganger og fant ingenting drikkende jeg menet var verdt å dra med seg over Atlanteren. Utvalget på flyplassene jeg har sett er forøvrig elendig og begrepet tax free finnes ikke i den sammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg sparte rundt 1000 kroner på det jeg kjøpte kontra Gardermoen-priser. Hvorvidt det er verdt det eller ikke er opp til hver enkelt å vurdere - men har ikke noe med spørsmålet til trådstarter.

Har man trillekoffert som håndbagasje spiller det liten trille om den veier 2 kilo eller 5 kilo.

At utvalget er elendig og at det ikke er snakk om taxfree slik vi er vant til er sant nok.

Lenke til kommentar

Jeg sparte rundt 1000 kroner på det jeg kjøpte kontra Gardermoen-priser.

Jeg presiserer:

Når det gjelder alkohol må en finne noe spesielt om det skal lønne seg.

Du sparte neppe 1000 på en flaske Absolutt og 3 flasker standard vin.

I tillegg må sammenligningen gjøres mot Travel Reatail Norway, eller tilsvarende på Kastrup, og ikke butikken på hjørnet.

Se forøvrig svaret fra nestor roberaas, som har reist mer og oftere enn den fleste av oss.

Lenke til kommentar

EU har sine tullete regler pa dette her, men ja USA gar det fint an a ta med seg taxfreevarer igjennom den neste sikkerhetskontrollen. Tror det er kun om man kommer fra Japan, Kuala Lumpur (Malaysia), Singapore, Canada, Sor Korea USA og Australia hvor ikke EU forselginger er gyldige. Dvs at om man kommer fra Tyrkia, Russland osv vil det ikke ga.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Jeg sparte rundt 1000 kroner på det jeg kjøpte kontra Gardermoen-priser.

Jeg presiserer:

Når det gjelder alkohol må en finne noe spesielt om det skal lønne seg.

Du sparte neppe 1000 på en flaske Absolutt og 3 flasker standard vin.

I tillegg må sammenligningen gjøres mot Travel Reatail Norway, eller tilsvarende på Kastrup, og ikke butikken på hjørnet.

Se forøvrig svaret fra nestor roberaas, som har reist mer og oftere enn den fleste av oss.

Jeg har ingen formening om Robertaas har reist mer eller mindre enn meg, men som sagt så har jeg ikke hatt problemer med å ta med forseglede poser til/fra USA.

Jeg sparte kr 1000 kontra Gardermoen-priser, så jeg vil anta at det ihvertfall ikke blir mindre besparelser kontra "butikken på hjørnet" eller mot linken du viser til. Uvesentlig egentlig å sammenlikne med noe annet enn Gardermoen - for det hadde vært det eneste andre alternativet.

Regner med at trådstarter heller ikke er ute etter å kjøpe Absolutt eller standard vin i USA. Jeg kjøpte sterke saker som hadde passert 30 år, samt litt vel eksklusivt sprudlevann.

Lenke til kommentar

Har fortsatt tilgode å finne mye interessant på tax free på amerikanske flyplasser, men har sikkert bare flydd fra feil sted. Tenker da først og fremst på alkohol og sigaretter. Når det gjelder kosmetikk, er det vel ikke spesielt billig å kjøpe det på flyplassen sammenlignet med andre steder i USA. Og da kan man jo like gjerne pakke det i innsjekket bagasje om man har det.

Jeg overhørteen ansatt i tax free-butikken på Gardermoen denne uka som advarte en kunde å kjøpe alkohol om han skulle til USA. Ifølge han beslaglegger en del flyplasser selv forseglede poser. Han nevnte Amsterdam og Zurich.

Det interessante var jo at kunden sa han skulle med samme fly som meg, Icelandair via Reykjavik. Den konjakkflaska han stod og vurderte koster bare halvparten på Keflavik. Ble litt usikker på om jeg skulle bryte inn i sammtalen deres eller ikke. Endte med å holde kjeft bestemt på å si fra til kunden om jeg gikk meg på han og han hadde flaska i kurven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...