13375k1133z Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Har nettopp kjøpt meg leilighet i en lavblokk, leiligheten er nr2 fra høyre og i øverste etasje. Byggemåten er følgende (sakset fra prospektet): Betonggulv i grunn. Etasjeskille i betong. Yttervegger er oppført i betongkonstruksjoner med utvendige plater. Flatt tak, antatt tekket med papp. Isolerglassvinduer. Har en 5.1 hjemmekino (xtz 12" sub) og et anlegg som generelt kan spille høy lyd. Har ingen planer om å sprenge trommehinnene mine, men ønsker å spille litt høy musikk/film, men ønsker selvsagt ikke å komme i krig med naboene av den grunn. Er det noen enkle kjerringråd som gjør at bassen vibrerer mindre/gir mindre støy til dem under meg? Til informasjon har jeg outriggers på front og noe gummi-greier under xtz(Standard gummi "spikes")tror med andre ord at den forplanter rimelig lite vibrasjon. Er det noe annet jeg kan gjøre for å redusere støy hos naboene? Har bestemt meg at jeg gidder ikke å bygge om leiligheten, så er det noen enkle grep? Takker på forhånd for alle svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Legg et sitte underlag under sub'n:p er ikke 100 sikker på om det fungerer men tror det Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Det beste har jeg inntrykk av er - en myk plate, tenk treningsunderlag. Og så noe stort og tungt, type stein/betongplate og så suben på toppen. Om det er et problem da så får du skru ned. Bassfrekvenser inneholder mye mer effekt, og det er strengt tatt derfor man gjerne skaffer en ekstra subwoofer. Men det innebærer også at det går mye lenger, og en vegg som demper oppimot 80db (en godt dempet vegg) vil bare dempe 60db ved rundt 70hz, og ved 30 hz er det praktisk talt ingen demping i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå