Gå til innhold

iPhone - "remote wipe" - bortkastet?

ZoRaC

Anbefalte innlegg

Gjennom jobb har jeg tilgang til å foreta en "remote wipe" av min iPhone 3GS hvis den blir stjålet/mistet. I følge Apple skjer da følgende: "On iPhone 3GS and iPad,

wiping removes the encryption key to the data (which is encrypted using 256-bit AES encryption) which occurs instantaneously." (Kilde: http://manuals.info.apple.com/en_US/Enterprise_Deployment_Guide.pdf)

I følge denne artikkelen kan man hente ut ukrypterte passord (som f.eks WLAN, VPN, epostkontoer, osv) fra en iPhone: http://www.itavisen.no/862553/dette-tar-6-minutter

Spørsmålet mitt er da:

Om jeg foretar en "remote wipe", vil fortsatt passordene mine være mulig å hente ut fra telefonen, siden de ligger ukryptert i utgangspunktet? Og hva med alt annet som ligger på telefonen (bilder, kontakter, osv) - ligger det kryptert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg skjønte det etter å ha skummet gjennom en tilsvarende artikkel så er du trygg om du foretar en remote wipe, men problemet er at du ikke får tatt en remote wipe om den som stjeler telefonen din napper ut SIM-kortet.

Om dette stemmer, hvordan funker remote wipe med CDMA-telefoner, som ikke har SIM-kort?

Lenke til kommentar

Fra Telenor:

"Har gjort en utsjekk med iPhonesupport hos oss og de sier at alle passord forsvinner når man kjører "remote wipe"."

Så da er passordene trygge likevel. :)

Om de fjerner SIM-kortet kan jo telefonen fortsatt koble seg opp mot WiFi? Og tyven kan jo sette inn et eget SIM-kort og da vil den jo også koble seg opp mot datanett? :)

Lenke til kommentar

Vel ... om du har satt opp telefonen til å koble seg på ditt trådløse hjemmenettverk så betyr jo ikke det at den automatisk kobler seg på f.eks. tyven sitt trådløse nettverk. Så jeg vil si at svaret er det samme - passordene er trygge såfremt du faktisk får utført en remote wipe.

Fant forresten svaret på mitt lille spørsmål om CDMA-telefoner, det viser seg at de er tryggere nettopp fordi de ikke har noe SIM-kort å nappe ut, slik at man må ringe telefonselskapet for å få tatt telefonen offline slik at den blir immun mot remote wipe.

Lenke til kommentar

Om det tilfeldigvis er et ukryptert nett der tyven befinner seg så kan jo det funke.

Du bør i alle fall ha PIN-kode "on wake", ellers er det jo bare å slå på telefonen og sette den i flymodus. Uansett PIN-kode eller ei kan tyven såvidt jeg vet slå av telefonen, for så å ta den med til et trygt sted uten tilgjengelige åpne nett .. som f.eks. hjemme hos meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...