Gå til innhold

Spørsmål om AM3 HK. og Trifire

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om dette (LINK) kan kjøre 3 stk. 5870?

Så lurer jeg på om 650W er nok for 3 stk. 5870, X4 965, 8GB DDR3, 1SSD + 2HDD. Er en Corsair HX650.

Vet ikke om det er mye å hente på Trifire i forhold to kun 1 5870? Får de to kortene jeg tenker å sette inn veldig billig (500kr for 2 kort!), så tror egentlig det vil være verdt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spør om han har hatt noen problemer i CF!!

eventuelt så trenger du jo bare og bruke ett av korta. (det er det som vil gi deg mest ytelse per kr.)

hvordan ser resten av pcen din ut a?

Er en kompis som har gitt meg tilbudet, så korta er fine :) Tenkte først å gå to 5870, men så kom han med dette tilbudet. Men er det slik at man kan gå trifire med 1 stk. 5970 og 1 stk. 5870? (5870 er XFX og 5970 er Sapphire.) Han selger også et 5970, så da kan jeg evt. velge det og bruke det HK jeg har nå. Lurer da på om 650W strømforsyning vil være nok?

Resten av pc'en min:

PSU: Corsair HX 650W

HK: Gigabyte GA-790XT-USB3

CPU: AMD Phenom II X4 955 BE @ 3,6Ghz (M/ Corsair H50)

RAM: Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 8GB CL8

SSD: Intel X25-M Gen. 2

HDD: 2 stk. Western Digital Caviar Black 1TB

DVD: En litt eldre Samsung modell

GPU: 1 stk. XFX 5870 (Foreløpig hvertfall :p)

Har også noen vifter og slikt så klart.

Noen vil kanskje si at det er dumt å kjøpe delvis utdaterte skjermkort, men siden jeg får de så billig tror jeg ikke det spiller så stor rolle. Dette blir også den siste oppdateringen på en stund, ikke så mange mnd. til jeg skal til det store utland for å studere :)

Lenke til kommentar

650w blir i det tynneste laget, selvom den er av god kvalitet. Du kan se på testen guru3d har gjort av 5870. Det har dem testet strømforbruket til 3 5870, og bare for gpuene ligger det på 564w load. Så du må du legge til watt forbruket for resten av maskinvaren din, og det overstiger 650w desverre, så hvis du skal muliggjøre trifire, må du nok invistere i en ny psu. Ville anbefalt en 850w ihvertfall da. Men vanlig crossfire burde gå fint med nåværende psu, da ligger det på 376w load for gpuene. Syns du burde ha satset på det. Kjedelig å invistere i ny psu, nå du har en såpass bra psu.

Link til GURU3D

Lenke til kommentar

650w blir i det tynneste laget, selvom den er av god kvalitet. Du kan se på testen guru3d har gjort av 5870. Det har dem testet strømforbruket til 3 5870, og bare for gpuene ligger det på 564w load. Så du må du legge til watt forbruket for resten av maskinvaren din, og det overstiger 650w desverre, så hvis du skal muliggjøre trifire, må du nok invistere i en ny psu. Ville anbefalt en 850w ihvertfall da. Men vanlig crossfire burde gå fint med nåværende psu, da ligger det på 376w load for gpuene. Syns du burde ha satset på det. Kjedelig å invistere i ny psu, nå du har en såpass bra psu.

Link til GURU3D

Hm, tenkte meg det egentlig. Men det var tallene for 3 stk. 5870 sant? Jeg regner derfor med at med 1 stk. 5970 og 1 stk. 5870 vil tallet bli noe lavere, rundt 510W eller noe i den duren kanskje? Så hvor mye tror du resten av systemet trenger? Vil det holde med 150W? Også er tallene du har rett fra veggen, for isåfall burde det gå (sånn heeelt akkurat), eller?

Kan også forsåvidt kjøpe en ny PSU, kan donere den jeg har til broren min sin build :)

Men hvor mye kan jeg forvente å hente på 5970 Trifire over 5870 CF?

Takker for svar :)

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Du finner tall over skalering her:

http://nl.hardware.info/reviews/1700/13/clash-of-the-titans-3-way-sli-gtx-480-test-schaling

Sånn ca kan du regne ut selv med 75% faktor hva du kan forvente med 3.stk kontra 2.stk med de ulike korta.

Eks:

Et 5970 kjører et spill i 1920x1080 med f.eks 30fps

75% av 30fps er 22,5

To 5970 kort kjører da samme spill med sånn ca 42,5fps

Tredje skalerer visstnok mindre.

Man sier at skalerings faktoren på 5870 er 78%

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

ville gått for en 1000w med en gang, selv bruker jeg 750w fra cheiftek, alt begynte på ca 460w på max load, men så har jeg oppgradert ting og tang i pc-en min og nå bruker den rundt 700w på max load, så gå for en 1000w watt, jeg sier deg bare, ikke spar peng på strømforsyning!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...