Gå til innhold

[Løst] Bygge rå bra gaming pc


Anbefalte innlegg

selv ville jeg gått for nvidia skjermkort, liker ikke ati nå pga problemer med underscaling i nye spill + når jeg oppdaterer driverene, og leste en plass at det var et vanlig problem på ati. jævlig irriterende.

 

Underscaling? Mener du featuren i CCC som hadde ei lur optimalisering av skjermbildet der de la inn noen "jukseløsninger" som forenkla bildet? Der man faktisk fikk en merkbar FPS-boost, samtidig som bildet så *helt* uforandra ut? Da kan du ta det med ro, for den er ikke enabled by default etter 11.1-driverne såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

selv ville jeg gått for nvidia skjermkort, liker ikke ati nå pga problemer med underscaling i nye spill + når jeg oppdaterer driverene, og leste en plass at det var et vanlig problem på ati. jævlig irriterende.

 

Er kjipt dersom underscalingen er slått på som standard i driverene men uansett så vil forskjellen neppe være merkbar, altså at det har omtrent like mye å si som klistremerket på skjermkortet er blått eller rødt.

 

Det er mange gode grunner til å velge Nvidia-skjermkort (best ytelse i wow, CUDA for de som bruker det, 3D-surround) men hvis du velger Nvidia basert på "underscaling" alene har du ikke overveid fordeler og ulemper skikkelig mellom produktene.

 

Skal jeg sammenligne med noe så vil det være det samme som at du akkurat nå bestemmer deg for å kjøpe iPhone 5 når den kommer ut - totalt uavhengig av hva som har skjedd på mobilmarkedet eller hva andre aktører kan levere når iPhone 5 en gang lanseres.

- Du blir sikkert fornøyd men du vil etter å ha kjøpt iPhone 5 vil oppdage og få vite om ting noe om de alternative produktene du ikke visste før du kjøpte iPhone 5. Da kan det hende du finner ut at du heller ville hatt en annen telefon.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg en rå bra gaming pc, jeg ønsker at prisen skal bli rundt 10.000, mindre om mulig.

 

Total prisen på dette blir omlag 11.000, men jeg ville gjerne hatt prisen ned tusen lappen uten at pc'n blir noe dårligere.

 

Er det noen av tingene her som er helt unødvendig gode/dyre? Og har dere noe anbefalinger på ting jeg kan bytte ut? :)

 

Har dere noe meninger om dette?

 

Kabinettet kan du bytte ut med noe rimeligere og spare ca 1000kr.

Strømforsyningen kan du også bytte ut med med en rimeligere og spare 500kr.

 

Da kommer prisen på 9500 kr.

 

Når det gjelder Velociraptor-disken så ville jeg ha kjøpt en SSD. En god SSD-disk er raskere på lesing/loading men velociraptor er raskere på kopiering og sletting. Hvis målet er å loade spill raskere ville jeg ikke kjøpt en plate-harddisk slik som raptor-diskene.

Det kabinettet jeg har valgt nå ser sikkelig BAD-ASS ut, så tviler på jeg kommer til å bytte ut det. + At det har svært stor plass og bra kjøling. Så kanskje det holder noen år, slipper å kjøpe nytt med engang. Strømforsyninga er jeg mer i tvil om, en kompis sa jeg burde kjøpe opp i mot 1000w siden da er jeg sikkret for fremtiden, om jeg noen gang skal crossfire're osv.

 

Har dere noe meninger om dette?

 

Du _MÅ_ kjøpe en ssd til systemdisk og en Samsung Spinpoint F3 eller F4 som lagringsdisk. Alt annet er bortkastet. Velociraptor er en bråkete, pensjonert toppsak som er å kaste penger ut vinduet nå som ssd-er har kommet.

Flere som har sagt det, er faktisk overbevist. Så kommer til å endre det i løpet av dagen i top posten. :) :)

Lenke til kommentar

selv ville jeg gått for nvidia skjermkort, liker ikke ati nå pga problemer med underscaling i nye spill + når jeg oppdaterer driverene, og leste en plass at det var et vanlig problem på ati. jævlig irriterende.

 

Er kjipt dersom underscalingen er slått på som standard i driverene men uansett så vil forskjellen neppe være merkbar, altså at det har omtrent like mye å si som klistremerket på skjermkortet er blått eller rødt.

 

Det er mange gode grunner til å velge Nvidia-skjermkort (best ytelse i wow, CUDA for de som bruker det, 3D-surround) men hvis du velger Nvidia basert på "underscaling" alene har du ikke overveid fordeler og ulemper skikkelig mellom produktene.

 

Skal jeg sammenligne med noe så vil det være det samme som at du akkurat nå bestemmer deg for å kjøpe iPhone 5 når den kommer ut - totalt uavhengig av hva som har skjedd på mobilmarkedet eller hva andre aktører kan levere når iPhone 5 en gang lanseres.

- Du blir sikkert fornøyd men du vil etter å ha kjøpt iPhone 5 vil oppdage og få vite om ting noe om de alternative produktene du ikke visste før du kjøpte iPhone 5. Da kan det hende du finner ut at du heller ville hatt en annen telefon.

mener du at jeg heller burde ha Nvidia? gamer ting som SC2, CSS, WoW, TF2, osv + at jeg kommer til å prøve meg på de hardeste spillene når jeg kjøper denne.

Lenke til kommentar

mener du at jeg heller burde ha Nvidia? gamer ting som SC2, CSS, WoW, TF2, osv + at jeg kommer til å prøve meg på de hardeste spillene når jeg kjøper denne.

 

Per nå tror jeg Gigabyte GTX 560 Super Overclock er det beste kjøpet mtp. ytelse/pris, så sant du klarer å få tak i det. Kommer også litt an på hvilken skjermoppløsning du planlegger å bruke. Dette kortet yter gjevnt over like bra som storebroren GTX 570 i de testene jeg har sett, til en mye mer akseptabel pris.

 

Når det kommer til nVidia vs. AMD går det litt opp og ned; noen spill favoriserer AMD, men stort sett stjeler nok nVidia ytelsestronen med noen få FPS. Er i all hovedsak snakk om marginale forskjeller, der det er vanskelig å plukke opp forskjellene med mindre du faktisk gjør en direkte sammenligning. På den annen side er AMD generelt sett mer energieffektiv enn nVidia, og har også utmerka seg i bildekvaliteten under videoavspilling.

Lenke til kommentar

mener du at jeg heller burde ha Nvidia? gamer ting som SC2, CSS, WoW, TF2, osv + at jeg kommer til å prøve meg på de hardeste spillene når jeg kjøper denne.

 

Det du burde gjøre er å se hva skjermkortet (6970) koster, og så se hva et nvidia-kort i samme prisklasse yter. Såvidt jeg kan se så er nvidia gtx 480 og amd 6970 omtrent like raske, i noen tilfeller er det ene kortet litt raskere og i noen tilfeller er det omvendt. Typisk ser det ut som at amd-kortet er raskere i nye DX11-spill og forskjellen blir større dess høyere oppløsningen er.

Jeg ville valgt amd-kortet basert på det, for meg er det ikke så viktig med mer fps i gamle spill som går fort selv på utdaterte kort - jeg er mer opptatt av å få mest mulig ytelse i de spillene som maskinen vil streve med å få brukbar framerate i.

Dette baserer jeg på testresultatene fra denne testen:

http://www.techspot.com/review/348-amd-radeon-6970/page7.html

 

For 1500kr ekstra kan du kjøpe f.eks. nvidia gtx580 og få et grafikkort i toppklassen, eller du kan gå for et budsjettskjermkort slik at du kan kjøpe et dyrt kabinett og strømforsyning også.

 

1000w PSU vil du ikke få bruk for, ikke at det er dumt å ha men jeg tror du vil få mer glede ut av dobbelt så mye ram eller et heftigere grafikkort.

Lenke til kommentar

mener du at jeg heller burde ha Nvidia? gamer ting som SC2, CSS, WoW, TF2, osv + at jeg kommer til å prøve meg på de hardeste spillene når jeg kjøper denne.

 

Det du burde gjøre er å se hva skjermkortet (6970) koster, og så se hva et nvidia-kort i samme prisklasse yter. Såvidt jeg kan se så er nvidia gtx 480 og amd 6970 omtrent like raske, i noen tilfeller er det ene kortet litt raskere og i noen tilfeller er det omvendt. Typisk ser det ut som at amd-kortet er raskere i nye DX11-spill og forskjellen blir større dess høyere oppløsningen er.

Jeg ville valgt amd-kortet basert på det, for meg er det ikke så viktig med mer fps i gamle spill som går fort selv på utdaterte kort - jeg er mer opptatt av å få mest mulig ytelse i de spillene som maskinen vil streve med å få brukbar framerate i.

Dette baserer jeg på testresultatene fra denne testen:

http://www.techspot.com/review/348-amd-radeon-6970/page7.html

 

For 1500kr ekstra kan du kjøpe f.eks. nvidia gtx580 og få et grafikkort i toppklassen, eller du kan gå for et budsjettskjermkort slik at du kan kjøpe et dyrt kabinett og strømforsyning også.

 

1000w PSU vil du ikke få bruk for, ikke at det er dumt å ha men jeg tror du vil få mer glede ut av dobbelt så mye ram eller et heftigere grafikkort.

Helt enig med deg der altså :) men lurer på om en 750w (800w eventuelt)PSU gir meg nok strøm til 2 AMD 6970 crossfire?

Lenke til kommentar

selv ville jeg gått for nvidia skjermkort, liker ikke ati nå pga problemer med underscaling i nye spill + når jeg oppdaterer driverene, og leste en plass at det var et vanlig problem på ati. jævlig irriterende.

 

Underscaling? Mener du featuren i CCC som hadde ei lur optimalisering av skjermbildet der de la inn noen "jukseløsninger" som forenkla bildet? Der man faktisk fikk en merkbar FPS-boost, samtidig som bildet så *helt* uforandra ut? Da kan du ta det med ro, for den er ikke enabled by default etter 11.1-driverne såvidt jeg vet.

nei, jeg mener den greia som gjør at jeg får en diger svart ramme rundt skjermen. prøvde nyeste ati drivers for en måned siden, da fikk jeg det i enda flere spill. og jeg får det selv om underscaling i ccc er slått av.

Lenke til kommentar

Hei igjen alle sammen.. Jeg tror jeg skal bestille alle delene idag, jeg har gjort litt om på den opprinelige listen med deler jeg satt opp. Om dere har noen flere anbefalinger, eller meninger, ville jeg satt STOR pris på om dere kom med disse før jeg kjøper alt. Meget sannsynelig at jeg kjøper det på Søndag.

 

Takk.

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=893836&su=E2012EFF-C7B0-4641-8627-5E3DA05D43CC

 

denne pc.n burde være mer en bra nok til stort sett alt du kunne tenke deg

 

Edit.

se du ikke hadde lista opp windows så vist du har det så sparer du en 1000 lapp

Windows har jeg,

så litt på den du linket med der, hvorfor en 7500 rpm og ikke 10000rpm harddisk.

 

Har du link til 7500 RPM disk ? Må jo være noe nytt noe ?

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=893836&su=E2012EFF-C7B0-4641-8627-5E3DA05D43CC

 

denne pc.n burde være mer en bra nok til stort sett alt du kunne tenke deg

 

Edit.

se du ikke hadde lista opp windows så vist du har det så sparer du en 1000 lapp

Windows har jeg,

så litt på den du linket med der, hvorfor en 7500 rpm og ikke 10000rpm harddisk.

 

Har du link til 7500 RPM disk ? Må jo være noe nytt noe ?

http://ps.no/ArtDtl.aspx?i=165775&salg=

Lenke til kommentar

Har du link til 7500 RPM disk ? Må jo være noe nytt noe ?

http://ps.no/ArtDtl.aspx?i=165775&salg=

 

SAMSUNG Harddisk 1.0TB 7200RPM SATAII 3.0Gb 3.5" NoiseGuard SilentSeek 32MB Spinpoint F3

:hmm:

 

Uansett, en Velociraptor-diskene er utdaterte, SSD er flere titalls ganger raskere enn dem og pris/gB deres er ikke god nok til å konkurrere mot tradisjonelle harddisker som systemdrev.

 

Enten kjøper du SSD eller vanlig 7200 RPM Harddisk

Svart eller hvitt, Velociraptorer bråker visstnok også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...