baBuShKa Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Heisann! Har eksamen snart og det meste går strålende bra.. 1. Eneste jeg sliter med å forstå, er integratorer og derivatorer i forbindelse med OpAmper.. Det er bare snakk om en kondis ved inngangen eller tilbakekoblingen i parallell med en motstander, gjerne.. Som her: http://www.electronics-tutorials.ws/opamp/opamp_6.html Men det jeg ikke forstår helt, er hva disse kondisene gjør og hvilke oppgaver/nytte denne integratoren eller derivatoren har..? Har prøvd å google, men blir lite klokere! 2Har også et par kondiser som jeg har fått til et lite prosjekt.. men jeg klarer ikke lese av verdiene på dem.. Google litt, men det hjalp ikke allverdens heller.. Kan noen hjelpe? Står følgende på dem: WIMA 0.01 63- P3 WIMA 0,01 63- K7 WIMA 0,01 63 - WIMA 0,033 63 - u1k63 CK05 BX 102K Flaut å ikke kunne det der, men blir desverre ikke klok på disse tallene.. takk på forhånd! Endret 13. februar 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) bump! Kunne noen i det minste hjulpet meg med kondensatorverdiene? Fikk (heldigvis) ikke noe om derivatorer/differentiator og integratorer på eksamen.. Fant ut av kondisene.. Alt er oppgitt i piko, så det er bare å gange med 1000 så har man 1, 10, 33 nF/63V osv.. Endret 13. februar 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) ... Går tydeligvis ikke an å slette egne innlegg.. Endret 13. februar 2011 av baBuShKa Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Angående analoge derivatorer/integratorer så er det akkurat det som står i linken du postet. En analog funksjon som tilsvarer de matematiske operasjonene integrasjon/derivasjon. Om et DC-signal sendes inn på en integrator blir utsignalet en rampe som stiger ideelt til uendelig om innsignalet vedvarer. De kan for eksempel brukes i analoge regulatorer (PID), selv om disse ikke blir brukt så mye lengre på grunn av at tilsvarende digitale regulatorer er mye lettere å konfigurere (programmering vs stille på komponentverdier). Gjelder vel generelt for alle analoge datamaskiner, de digitale stort sett tatt over. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 18. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2011 Takk skal du ha! Alltid honnør/"+1" til de som svarer godt! Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 bump! Kunne noen i det minste hjulpet meg med kondensatorverdiene? Fikk (heldigvis) ikke noe om derivatorer/differentiator og integratorer på eksamen.. Fant ut av kondisene.. Alt er oppgitt i piko, så det er bare å gange med 1000 så har man 1, 10, 33 nF/63V osv.. Vel, no bomma du omtrent så mykje du kan For å rekne om frå piko til nano må du nok dele med 1000, ikkje gange. Her har du ein liten oversikt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå