Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsagt på dagen, hva er mine rettigheter?

LaviX

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Det har seg sånn at jeg idag ble oppsagt. Dette på grunn av at butikken jeg jobbet i ble lagt den, pga. økonomiens tilstand. I sammenhengen med dette har jeg et par spørsmål. Er det noen som vet hvordan mine rettigheter er med lønn i oppsigelsestiden? I arbeidskontrakten min står det at jeg har en mnd. oppsigelsestid. Jeg hørte også snakk om, fra en av de andre tidligere ansatte i butikken, snakk om et arbeidsledighetsfond, der man kunne søke om støtte, noen som har erfaring med dette, eller vet hvordan det fungerer? Hvis jeg ikke tar feil, er det vell slik at det jeg har opptjent av feriepenger skal utbetales snarest?

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har krav på lønn i oppsigelsestiden (og da også være disponibel for arbeidsgiver).

Oppsigelsestiden gjelder både når du blir oppsagt eller sier opp selv. Normalt vil det si at om du fikk oppsigelsen igår, vil oppsigelsestiden løpe ut mars.

Du skriver at butikken ble lagt ned, gikk den konkurs?

I så fall kan du få penger fra lønnsgarantifondet. På NAV sine sider står det litt om hva som kreves.

Opptjente feriepenger skal utbetales sammen med siste lønning. Ved konkurs regner jeg med dette blir dekket av lønnsgarantifondet.

Jeg vil uansett råde deg til å kontakte NAV for avklaring rundt dette. Om bedriften ikke er konkurs kan du melde deg arbeidsledig og få dagpenger (fra etter oppsigelsestiden..), og ved konkurs kan NAV hjelpe fram til du får penger fra lønnsgarantifondet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...