Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål angående nærmeste pårørende.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Bare lurte på en ting.

La oss si helt hypotetisk.

At "jeg" prøvde å ta selvmord, og blir funnet før jeg faktis er dø. Er det liksom automatisk at legen/politiet prøver å finne den nærmeste pårørende? Hva om jeg ikke vil at noen av min familie skal vite om dette, har "jeg" noe å si på den saken?

Hørtes litt rart ut. Bare en tanke som har surret rundt i hodet, ikke at jeg har planer om å gjøre noe slikt.

uHmm..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var med i ambulansen en gang med en venninne som var dårlig. Jeg spurte henne om jeg skulle ringe foreldrene hennes, men hun sa nei.

Så spurte jeg ambulansepersonalet hva som var prosedyrene, da sa de at hvis pasienten var bevisst, så kunne pasienten bestemme selv om pårørende skulle varsles. Hvis hun var bevisstløs hadde de ringt foreldrene.

Men det kan jo være det kommer ann på alvorlighetsgraden, som f.eks ved et selvmordsforsøk

Lenke til kommentar

Takk for infoen 'Jason Something'.

Vet dere hvordan de egentlig går fram med å finne en familiemedlem til en pasient/offer?

Informasjonen står i din journal.

Stemmer det, ja. Da jeg ble lagt inn og etterhvert kom meg etter narkosen, spurte jeg om hvordan de fant frem navnet til moren og faren min, og da sa sykepleieren at det står i journalen.

Lenke til kommentar

Stemmer det, ja. Da jeg ble lagt inn og etterhvert kom meg etter narkosen, spurte jeg om hvordan de fant frem navnet til moren og faren min, og da sa sykepleieren at det står i journalen.

Nøyaktig. Forandrer man det ikke selv så står dine foreldre automatisk som dine nærmeste pårørende. Hvis jeg husker rett så endret jeg dette for ett par år siden :cool:

Lenke til kommentar

Spørsmålet er altså om man kan endre papirer slik at man kan dø uten at ens nærmeste blir informert om det?

Jeg er klar over at det høres helt sykt ut. Vurderte til og med om jeg i det hele tatt skulle si det jeg sa i min siste innlegg. Men gjort er gjort.

Hele tråden var kun et spm som har surret i hodet mitt en stund. Som jeg ville få et annet synspunkt på og svar til spm jeg stilte.

TS

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det høres sykt ut, finnes selvfølgelig nok av folk som kunne lure på noe slikt. Ikke nødvendigvis fordi de vil ta livet sitt, men kanskje fordi de vil flytte langt bort fra en familie de hater og være sikker på at man ikke våkner opp fra et koma med noen stående ved siden av sengen.

Det over gjelder ikke meg, men synes problemstillingen er interessant nok til at spørsmålet er helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...