Gå til innhold

Hjep til innstallasjon av nytt OS

Anbefalte innlegg

Har nettopp satt inn Hd nr.2 som er partisjonert (NTFS), aktivert, identifisert som drive F og satt opp som slave, mens HD 1 er satt opp som master med slave. Partisjonen er på 30 GB (HD nr.2)Skal installere Win 98 se på nr 2, har winXP på nr.1. Installering av nytt oS tillates ikke fra C: og jeg blir bedt om å gå inn i MS-DOS for å gjøre dette. Laget en Win98 oppstartsdiskett som ikke ble akseptert under booting (bedt om å fjerne alle disketter og CD for å fortsette) Laget en oppstartsdiskette

under formatteringsopsjonen i WinXP som fungerte slik at A:> promptet

kom opp men den kjente ingen andre drev. Hva gjør jeg for å få installert noe på F ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp satt inn Hd nr.2 som er partisjonert (NTFS)

Du kan ikke installere Win98 på en NTFS partisjon. Den må være FAT32, ellers finner du ingen drev når du starter installasjon.

Du får ikke formatert om fra en DOS floppy, du må enten gjøre det fra XP eller fjerne partisjonen først.

Lenke til kommentar

Antar at (1) Eneste måte å få tilgang til dos prompt i XP er via en oppstartsdiskett laget i XP ?

Dette gav meg bare a:>

(2) Maskinen er en verson der Xp ligger på en såkalt Recovery CD.

(Som etter sigende skal nullstille alt til den tilstand maskinen hadde ved mottak) Går partisjonen på F med i dragsuget ?

(3) Formålet med hele prosjektet er å ha et fungerende operativsystem på F, mens jeg formatterer C, for deretter å partisjonere C på en mer hensiktsmessig måte og ha back-up og visse spillapplikasjoner på F i fremtiden.

Lenke til kommentar
Antar at (1) Eneste måte å få tilgang til dos prompt i XP er via en oppstartsdiskett laget i XP ?

Dette gav meg bare a:>

start> kjør skriv cmd trykk enter

(2) Maskinen er en verson der Xp ligger på en såkalt Recovery CD.

(Som etter sigende skal nullstille alt til den tilstand maskinen hadde ved mottak) Går partisjonen på F med i dragsuget ?

Tviler

Lenke til kommentar

Ser ganske håpløst ut. Har konvertert til Fat32, men får ikke kjørt 98 CD hverken fra D eller Dos. Har dette noe md jumpersetting som nevnt

i det første innlegget : F som slave, C som master med slave.

Melding:

"You cannot install Windows 98 while running this version of Windows.

Start your computer in MS-DOS mode and then install Windows 98. See the Windows 98 installation guide for further instructions."

For å starte Xp i MS-Dos må jeg vel ha en Win98 oppstartsdiskette som

er forsøkt uten aksept.

Ser nå EN - 1 mulighet: Legge viktige datafiler på F og kjøre recovery

CD ?!

Lenke til kommentar
(3) Formålet med hele prosjektet er å ha et fungerende operativsystem på F, mens jeg formatterer C, for deretter å partisjonere C på en mer hensiktsmessig måte og ha back-up og visse spillapplikasjoner på F i fremtiden.

Tror du er helt på villspor, eller jeg forstår ikke helt hvor du vil. Det er jo ingen hensikt å formatere C for deretter å partisjonere den. Du partisjonerer først og formaterer etterpå.

For det første, bootdisken til XP gir deg bare DOS men ingen verktøy. Gå til www.bootdisk.com og hent f.eks Win98 boot disk. Boot denne, kjør fdisk, fjern alle partisjoner på disk 1 (forutsatt at du har backup av alle data). Så lager du nye partisjoner etter behov. Deretter bruker du recovery CD, som vil gi deg en fersk installasjon på C.

Siden du har 2 disker så er det jo enkelt å bruke disk 2 til backup av data mens du jobber med disk 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...