- Slaktarn - Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hallois, lurer på om noen av dere kan kan forklare meg litt om hva som er spesielt med mFT kameraer og komme med et forslag til et rimelig ett? Har i den senere tid sett flere innlegg som henviser til mFT-kameraer, uten å satt meg spesielt inn i hva det er, og jeg finner ingen side som forklarer meg det på en enkel måte. Er utrolig dårlig på teori, så jeg må ha det inn med tesje.. Nei da, det holder med at det er på en enkel måte, uten så altfor avanserte uttrykk. Om noen rett og slett har en link til en side som gjør det samme, så hadde det vært ypperlig Hjertelig takk, på forhånd -Anders- Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Start med Guide: Systemkamera med og uten speil mFT (eller µFT, 43) er Olympus og Panasonics samarbeid, i det siste har også andre meldt seg inn og det vil i hvertfall komme objektiver fra mange. Olympus E-PL1 med 14-42mm kitobjektiv er et fint kamera til en veldig hyggelig pris nå, ca 3500,- -ta en kikk i prisguiden. Men, start med guiden, og spør mer etterpå. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 mFT (Micro-Four/Thirds) er en variant av speilløse systemkameraer. Systemkameraer er kameraer der du kan bytte objektiver (og muligens annet utstyr). Speilrefleks-kameraer er de mest vanlige systemkameraene vi har. De speilløse system-kameraene har fjernet speil-mekanismen. Det gjør man kan flytte objektivene nærmere sensoren/filmen og de kan også gjøres mindre. Micro-Four/Thirds er basert på Four/Thirds standarden (Olympus/Panasonic) - sensor på 2x crop og 4:3 sideformat. mFT, µ-43 og 43 er forkortelsene vi bruker ... 1 Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Takk begge to Kort og konsist, flotters! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Micro-Four/Thirds er basert på Four/Thirds standarden Kan også nevne at det som det snakkes om er bajonett-innfestningen til objektivet, hvilken type objektiv som kan brukes til spesifikke systemer. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 De nyeste modellene er kommet ut. De koster 1500-2000kr. mer enn forrige modell, det er opp til deg om det er verdt de ekstra pengene. Pansonic GF2 med 14-42mm Olympus E-PL2 med 14-42mm II Begge kommer i alternative farger hvis sort ikke passer.... Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 De nyeste modellene er kommet ut. De koster 1500-2000kr. mer enn forrige modell, det er opp til deg om det er verdt de ekstra pengene. Pansonic GF2 med 14-42mm Olympus E-PL2 med 14-42mm II Begge kommer i alternative farger hvis sort ikke passer.... Takk for tipset! Er det noen stor forskjell i forhold til Oly vs Pana? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Er det noen stor forskjell i forhold til Oly vs Pana? Olympus: Bildestabilisator i huset. Litt mindre støy på høy ISO. Veldig gode JPEG bilder rett fra kamera. Panasonic: Fysisk mindre. God AF (PAnasonic har generelt sett vært litt bedre enn Olympus. Bedre brukergrensesnitt. Jeg har Panasonic GF1 (forgjengeren til GF2) og er veldig fornøyd med den. Jeg bruker riktignok RAW filer og er ikke opptatt av kvaliteten på JPEG filene ... Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg har Panasonic GF1 (forgjengeren til GF2) og er veldig fornøyd med den. Jeg bruker riktignok RAW filer og er ikke opptatt av kvaliteten på JPEG filene ... Var innom JapanPhoto i dag og snakked med en meget hyggelig dame, som svarte på mange teite spørsmål Til mitt bruk anbefalte hun meg Panasonic LX5, og (som dere også har anntydet) et eller to bedre glass til D40`n på sikt, men jeg har bestilt 35mm 1.8G av dem da, så gleder meg til å stikke ut og skyte villt og uhemmet når det en gang kommer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Til mitt bruk anbefalte hun meg Panasonic LX5, og (som dere også har anntydet) et eller to bedre glass til D40`n på sikt, men jeg har bestilt 35mm 1.8G av dem da, så gleder meg til å stikke ut og skyte villt og uhemmet når det en gang kommer Høres ut som en god plan. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Det er et flott objektiv som du bør kunne lære mye av/med, og få veldig fine bilder med. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 OT-alert! Min mening om "mFT": https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1135601&view=findpost&p=14523293 1 Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2011 Haha.. skal notere det bak øret, A_aA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå