Gå til innhold

Vurderer ny gamer, AMD, ca 10k

Anbefalte innlegg

Hei

Her om dagen så røk den forrige maskinen min etter flere tusen timer med hardt arbeid. Den er nå sendt inn til support for å finne ut hva som tok kvelden, men tipper på att det var skjermkortet som sa god natt.

Modern og fadern er også på utkikk etter ny pc siden den de har begynner å dra på årene.

Specsa på min PC er ikke konge, men de funker bra til det meste:

Skjerm: Acer 23,6? LCD X243HQ 1920x1080, 5ms, 40000:1, VGA/DVI

Kabinett: Cooler Master Elite 333, Sort, Midi tower (Uten Strømforsyning)

PSU: Chieftec Smart Series PSU ATX 550W 12cm Fan, 4x SATA, 2x 6 pin PCIe, 20/24

HK: ASUS M4N78-AM, Socket-AM2+/AM3 GeForce 8200, DDR2, m-ATX, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

CPU: AMD Phenom X4 9650 Quad Core, Socket AM2+, 2,3GHz, 2MB, Boxed m/Vifte

RAM: Corsair TWIN2X PC6400C5DHX DDR2 4GB KIT Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz,

GPU: HIS Radeon HD 4850 1GB GDDR3 IceQ 4 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP

HD: Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

CD-ROM: Samsung DVD±RW burner, SH-S223B 22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk

Keyboard: Logitech G15 gaming tastatur USB, Norsk Layout

Mus: Razer Deathadder 3G Infrared sensor Lasermus

Musematte: Razer Vespula

Høytalere: Logitech Z-5500.

Vi snakket derfor om att de kunne ha kjøpt min, og jeg kunne ha kjøpt en ny. Jeg vil bruke 10-15000 på den fordi jeg ser på det som en investering i fremtiden min siden jeg skal gå gymnaset til neste år, og etter det NITH tenkte jeg. Målet er å jobbe for EA DICE, eller ett annet spillstudio.

Har tenkt mye på hvordan jeg skal sette den opp, og har kommet frem til noe:

Kabinett:

Har set mye på CM HAF X, folk sier det kjøler bra og det så rimelig badass ut.

PSU:

Corsair TX 750W PSU

HK:

AMD

Intel: Sandy bridge-oppsett om jeg har råd.

CPU:

AMD.

Intel: Sandy bridge-oppsett om jeg har råd.

RAM:

Disse virker veldig bra, og er billige.

GPU:

Sett endel på dette kortet. Tror jeg skal prøve crossfire.

Evt: RADEON HD 6950

Evt: GTX 560Ti 1GB

SSD:

Sett litt på denne.

Denne er mye billigere.

HD:

Enten en eller 2 disker, en for pur lagring og en for lagring men med litt fart. Ser for meg 3-4TB til sammen.

W7 64x.

CD-ROM:

Denne

Lydkort:

Dette

Annet:

2*http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488295#info

Jeg har:

Keyboard: Logitech G15

Mus: Razer Deathadder 3G

Skjerm: Acer 23,6" LCD X243HQ 1920x1080, 5ms, 40000:1, VGA/DVI

Er nokså flink med datamaskiner, så burde ikke være noe problem å sette sammen selv for å få prisen ned. Kan noen smarte folk der ute hjelpe meg med å sette sammen en liste med komponenter som passer sammen, og som gir mye for pengene? Og hva tror dere jeg bør selge den forrige maskinen min for?

-Håkon

Endret av Karmany1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Her om dagen så røk den forrige maskinen min etter flere tusen timer med hardt arbeid. Den er nå sendt inn til support for å finne ut hva som tok kvelden, men tipper på att det var skjermkortet som sa god natt.

Modern og fadern er også på utkikk etter ny pc siden den de har begynner å dra på årene.

Specsa på min PC er ikke konge, men de funker bra til det meste:

Skjerm: Acer 23,6? LCD X243HQ 1920x1080, 5ms, 40000:1, VGA/DVI

Kabinett: Cooler Master Elite 333, Sort, Midi tower (Uten Strømforsyning)

PSU: Chieftec Smart Series PSU ATX 550W 12cm Fan, 4x SATA, 2x 6 pin PCIe, 20/24

HK: ASUS M4N78-AM, Socket-AM2+/AM3 GeForce 8200, DDR2, m-ATX, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16

CPU: AMD Phenom X4 9650 Quad Core, Socket AM2+, 2,3GHz, 2MB, Boxed m/Vifte

RAM: Corsair TWIN2X PC6400C5DHX DDR2 4GB KIT Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz,

GPU: HIS Radeon HD 4850 1GB GDDR3 IceQ 4 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP

HD: Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

CD-ROM: Samsung DVD±RW burner, SH-S223B 22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk

Keyboard: Logitech G15 gaming tastatur USB, Norsk Layout

Mus: Razer Deathadder 3G Infrared sensor Lasermus

Vi snakket derfor om att de kunne ha kjøpt min, og jeg kunne ha kjøpt en ny. Jeg vil bruke 10-15000 på den fordi jeg ser på det som en investering i fremtiden min siden jeg skal gå gymnaset til neste år, og etter det NITH tenkte jeg. Målet er å jobbe for EA DICE, eller ett annet spillstudio.

Har tenkt mye på hvordan jeg skal sette den opp, og har kommet frem til noe:

Kabinett:

Har set mye på CM HAF X, folk sier det kjøler bra og det så rimelig badass ut.

PSU:

750W ett eller annet burde holde for dette oppsettet tror jeg.

HK:

Her har jeg IKKE peiling. Er selvlært da det gjelder datamaskiner, men hovedkort har jeg aldri forstått meg på. Aner ikke hva som er bra eller dårlig. Men jeg vil ha ett AMD oppsett, så det blir AM3 Socket.

CPU:

Sett mye på denne.

RAM:

8GB 1600Mhz. Igjen ganske blank på merker osv.

GPU:

Sett endel på dette kortet. Tror jeg skal prøve crossfire.

SSD:

Sett litt på denne.

HD:

Enten en eller 2 disker, en for pur lagring og en for lagring men med litt fart. Ser for meg 3-4TB til sammen.

W7 64x.

Annet:

Har Z-5500 høytalere så jeg vil ha 5.1 lyd for å få utnyttet dem. Minnekort leser og CD-ROM har jeg ikke sett på, helt blank her også.

Jeg har:

Keyboard: Logitech G15

Mus: Razer Deathadder 3G

Skerm: Acer 23,6" LCD X243HQ 1920x1080, 5ms, 40000:1, VGA/DVI

Er nokså flink med datamaskiner, så burde ikke være noe problem å sette sammen selv for å få prisen ned. Kan noen smarte folk der ute hjelpe meg med å sette sammen en liste med komponenter som passer sammen, og som gir mye for pengene? Og hva tror dere jeg bør selge den forrige maskinen min for?

-Håkon

Oppsette ser helt ok ut.

Det jeg ville ha byttet ut er evt skjermkortet, gjerne til et Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC.

Endret av flydman
Lenke til kommentar

Jo, det kan jo være lurt. Tenkte bare på den SSD disken siden jeg har hørt endel bra om den. Men som systemdisk burde 64GB klare seg ja.

Tenker du å bytte ut de to skjermkortene jeg tenkte på til fordel for ett GTX 560/570/HD6950? Eller tenkte dere på de i crossfire? Har ikke undersøkt pris og slikt på dem, og aner ikke hvordan de yter i forhold til hverandre.

Er instillt på AMD siden jeg aldri har hatt problemer med dem, og jeg føler att det gir mer for pengene. Og da legger vekten på det siste, mer for pengene. Har lest det flere steder.

Lenke til kommentar

Amd gir ikke mer for pengene når Sandy Bridge hovedkorta er tilbake på banen. Det er rundt 1000 kroners forskjell på et oppsett med AMD prosessor + standard hovedkort og Sandy Bridge prosessor + P67 hovedkort. Til gjengjeld banker Sandy Bridge AMD til de grader ned i støvlene, så prisforskjellen er rettferdiggjort.

Lenke til kommentar

Om det er som du sier, så skal jeg skrive det ned. Om jeg ser meg råd til det, kommer jeg nok til å gå for det om det er så mye ekstra krefter for en lapp. Er det sagt noe om når intel får fikset det?

Men RAM, er alle merker like gode? Er det bare å finne et kit med 8GB 1600mhz brikker, eller er det noe som er å foretrekke over noe annet? Og er det normalt att HK i disse dager kommer med interegert lydkort som fikser 5.1 lyd? Er ett eksternt å foretrekke?

Takk for hjelp btw, setter virkelig pris på det.

Endret av Karmany1234
Lenke til kommentar

Om det er som du sier, så skal jeg skrive det ned. Om jeg ser meg råd til det, kommer jeg nok til å gå for det om det er så mye ekstra krefter for en lapp. Er det sagt noe om når intel får fikset det?

Men RAM, er alle merker like gode? Er det bare å finne et kit med 8GB 1600mhz brikker, eller er det noe som er å foretrekke over noe annet? Og er det normalt att HK i disse dager kommer med interegert lydkort som fikser 5.1 lyd? Er ett eksternt å foretrekke?

Takk for hjelp btw, setter virkelig pris på det.

Først av alt burde du finne et kit på 8GB, helst med 2 brikker på 4GB istedet for 4 brikker på 2GB, som kjører på 1600Mhz med CL9 timings og 1.5/1.65 voltage. 1.5 voltage gjør at de er enklere å overklokke, men i realiteten spiller det ingen rolle om de er på 1.65 volt eller 1.5 volt siden RAM overklokk ikke øker ytelsen merkverdig når allerede har 1600Mhz.

Crucial, Corsair og Kingston er alle fine merker.

F.eks er disse eksemplariske; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010

Har aldri funnet et hovedkort på AM3 sokkelen som direkte støtter 5.1. Sandy Bridge hovedkorta, om jeg ikke husker helt feil, hadde støtte for 5.1

Lenke til kommentar

Skreiv den opp. Var faktisk den jeg hadde sett på :whistle:

Da mangler jeg HK og CPU, men de er litt vanskelig å avgjøre da jeg ikke vet om jeg skal vente på Sandy Bridge eller kjøpe AMD. Vipper nesten over mot Sandy nå.

Så mangler jeg CD-ROM, Hardisker, Lydkort og det å bestemme meg for GPU.

Er det sånn med GPUer, att de passer til alt? Sånn att man kan f.eks putte ett Radeon kort inn i en Intel basert maskin, og ett GTX inn i en AMD maskin?

Lenke til kommentar

Er det sånn med GPUer, att de passer til alt? Sånn att man kan f.eks putte ett Radeon kort inn i en Intel basert maskin, og ett GTX inn i en AMD maskin?

Naturligvis (: AMD (Radeon) kan puttes inn i en maskin med Intel oppsett og et Nvidia kort (GTX) kan puttes inn i en maskin med AMD oppsett og omvendt. Skjermkortene funker fint de.

6870/560 er virkelige gode kort på markedet til en lav pris (rundt 2000). 6950 for litt bedre ytelse (2300-2500), evt. GTX 460 (1300-1500) visst du ikke trenger den kraftigste ytelsen men har lyst på et svært stille og kjølig kort som bruker veldig lite strøm.

Lenke til kommentar

Med alle delene fra komplett blir dette 13.000, skal prøve å finne de litt billigere. Vil komme så nærme 10 som mulig uten att det går for mye ut over ytelsen.

Har klart å få det ned på mellom 11 og 12.000 ved å finne mye av delene på netshop. Tilfeldig att komplett skrur opp prisene da de får reklame på tv? :tease:

Endret av Karmany1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...