emilwe Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Skal ha helt nytt elektrisk anlegg i kåken (260kvm), og nå er det planlegging av hovedkjøkkenet som står på programmet. Vi har ikke valgt ut noen konkrete produkter enda, men hva bør man legge opp til induksjonstopp når man nå har muligheten til å legge alt nytt (inkl rør og sikringsskap) ? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Skal ha helt nytt elektrisk anlegg i kåken (260kvm), og nå er det planlegging av hovedkjøkkenet som står på programmet. Vi har ikke valgt ut noen konkrete produkter enda, men hva bør man legge opp til induksjonstopp når man nå har muligheten til å legge alt nytt (inkl rør og sikringsskap) ? 25A. Liker ellers å ha en del kurser på kjøkken. Platetopp- 25A Oppvask(/Ventilator)- 16A Forbruk benk o.l(/Lys-varme - evt egen)- 16A Stekeovn- 16A Micro/Kjøl- 16A Kanskje litt i overkant, men uansett greit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Akkurat slik jeg har det selv Bortsett fra 2 x 16 A til stekeovner, vi har 2. Anbefales. Det holder strengt tatt med 20 A til induksjonstopp, men dersom du har anledning til å trekke 6 kv i stedet for 4, bør du velge 25. Lenke til kommentar
emilwe Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Hadde tenkt følgende oppsett: 16A oppvaskmaskin 16A Lys/kjøleskap 16A Kjøkkenmaskiner 16A Stekeovn (blir bare en) 16A Ventilator/micro og da til slutt 25A Induksjonstopp Regner med at jeg skulle være dekket for de fleste behov da. Alt elektrisk skal legges nytt i nye rør, så det er ikke nødvendig å å inngå kompromisser annet enn på økonomien. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 20A blir i underkant lite, og er ikke å anbefale.(det holder ca til to plater på maks) Og skal du ha nytt elektrisk anlegg, så ikke gå i fella å kjør på med noe som allerede er for lite. Faktisk er 25A for lite for full pupp på alle platene på en induksjonstopp, men det fungerer i 99 % av tilfellene. (sjelden noen kjører full guffe på alle) 7-7.2 Kw er de fleste middelsklasse toppene. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg støtter Andrull. 25A gir deg 5.7Kwh. Studer specs på aktuelle topper. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hvis selv 25A er i minste laget, er egentlig induksjonstopp verdt investeringene? Induksjonstoppene er ganske dyre, og i tillegg trenges en monstrøs oppgradering av det elektriske anlegget? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Tja, kommer ann på prioriteringene dine. Samt om det Med 25A så kan jeg love deg at du blir ganske fornøyd. Husk at det er sjelden du trenger kjøre full guffe på ALLE på en gang. Spesielt med tanke på at de er langt raskere enn konvensjonelle keramiske platetopper uansett. Du sparer jo i tillegg 30 % ca i energiforbruk, så det er både tid og penger å spare. (siden tid = penger, så sparer du penger x2 ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg støtter Andrull. 25A gir deg 5.7Kwh. Jeg sjekket, og har 20 A på induksjonstoppen, da det lå 4 kv kabel og ikke var aktuelt å trekke om. Sikringen har aldri gått, selv om vi av og til bruker alle platene på fullt, som er ca 6,5 kW på vår modell. Dette kommer sannsynligvis av at en automat gir 1,13-1,45 ganger merkestrøm i 1 time før den løser ut. Dette gir da følgende effekter: 20 A: 5198-6670 W 25 A: 6498-8338 W (kWh har ikke noe med dette å gjøre) Jeg kontaktet ASKO før jeg installerte induksjonstoppen, og de anbefalte 25 A, men bekreftet at 20 A var tilstrekkelig. Dersom jeg skulle lagt om, ville jeg selvsagt valgt 25 A, men 20 A har vært uproblematisk. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Uansett er det alltid bedre og 'overdimensjonere' i forhold til hva som kan gå. Det er en grunn til at det anbefales 25A. Hadde ikke stusset en plass. Jo mindre varmgang jo bedre spør du meg. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Vi planlegger alltid slik at en kurs ikke belastes maksimalt i daglig bruk. Det er rett og slett unødvendig ugunstig. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Her er det noen som har sett seg blind på tall. Om platetoppen trekker 6KW med alle platene på fult, hvor lenge tror dere de er på fult samtidig. Selv den største julemiddag vil ikke la alle platene stå på fult lengere en noen minutter av gangen og dermed gjøre 20A nok, for 20A sikringer står seg god med 25-35A i 10 minutter. Jeg har hittil ikke opplevt at 20A på induksjonstopp alene ikke holder. Men skal du alikavel legge nytt anlegg er det ingenting galt i å dimensjonere bedre med tanke på maksbelastning og varmgang. 6mm2 kabel og 25A sikring tåler denne type bruk bedre og sjansen for varmgang i noen av komponentene mindre ved full belastning med tanke på at belastningen er lik uavhengig om du velger 20 eller 25A sikring. 1 Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Med tanke på nye NEK 400 2010:forskrifter som man må bruke under nytt anlegg / totalrenovering: - Komyr 25A (6mm2) blir nokk lagt opp uansett for og slippe og beregne kabelen.. - 15/13A på forbruks kurser avhengig av sikringsprodusent. Eaton/moellers super-A automat tilater 15A på 2,5mm2. Skal man ha 16A må man nå legge 4mm2 kabel. - komfyrvakt er påkrevd. - Egen stikk til alt som har fast plassering på kjøkken (kaffetrakter, micro, oppvaskmaskin, vannkoker etc) - Man må ha kurser nokk for og kunne drive alt samtidig - min 2 utak pr/2m kjøkkenbenk - Man må ha X antall stikk per/m2 ved gulv (husker ikke i farta hvor mye som var påkrevd) Endret 13. februar 2011 av Lakshore Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 - min 2 utak pr/m kjøkkenbenk Var det ikke minimum 1 uttak pr 2m benk da? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 823.537.03 Kjøkken Det skal monteres minimum: Ett uttak for hvert faste elektrisk utstyr (kjøl, frys, stekeovn, komfyrtopp, ventilator, kaffemaskin, mikrobølgeovn mv.); og To uttak pr. 2 m kjøkkenbenk for tilkobling av kjøkkenmaskiner mv.; og 4 uttak i forbindelse med spiseplass men ikke mindre enn to uttak pr 2 m fri vegg. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 - min 2 utak pr/m kjøkkenbenk Var det ikke minimum 1 uttak pr 2m benk da? Der skulle stået 2-tall. (2 utak pr/2m) *fikser det* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå