Gå til innhold

Nå skal windows ut

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett på denne tråden har jeg bestemt meg for at nå skal XP ut. Men før den tid er det litt som må klares opp i.

1: Distro. Hvilken distro anbefales for en nybegynner (har installert ca. 5 forskjellige distroer opp igjennom årene). Den bør helst være litt brukervennlig, og være enkel å bruke. Hvilke CD'er trenger jeg å laste ned?

2: Window manager. Hvilken anbefales? Hvilken ser kulest ut? Her er det det praktiske og det estetiske som teller.

3: Wine. Har et par windows programmer som kun finnes for windows. Vil det bli noe problem å sette disse opp i Wine?

4: TV-kort. Hvordan vil TV-kortet mitt fungere i linux Det er et TerraTec Cinergy 600. Finnes det drivere for dette, eller må jeg ha windows for å få dette til å funke. Dette er det jeg er mest usikker på.

5: Brannmur/antivirus. Er det behov for dette, og hvis ja, hva anbefales?

Tror det var alt.

På forhånd takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Prøv SuSE Mandrake eller RedHat

2. KDE er en fin windowmanager å begynne med

3. Vet ikke.. bare å prøve..

4. Tv kort i linux er lett.. Hvis du ikke får det til.. kan du jo stikke innom #hw.no/linux på efnet å snakke med MrPower der :)

5. linwall er lett å sette opp.. antivirus trenger du ikke

Lykke til!

Lenke til kommentar
Etter å ha sett på denne tråden har jeg bestemt meg for at nå skal XP ut. Men før den tid er det litt som må klares opp i.

1: Distro. Hvilken distro anbefales for en nybegynner (har installert ca. 5 forskjellige distroer opp igjennom årene). Den bør helst være litt brukervennlig, og være enkel å bruke. Hvilke CD'er trenger jeg å laste ned?

2: Window manager. Hvilken anbefales? Hvilken ser kulest ut? Her er det det praktiske og det estetiske som teller.

3: Wine. Har et par windows programmer som kun finnes for windows. Vil det bli noe problem å sette disse opp i Wine?

4: TV-kort. Hvordan vil TV-kortet mitt fungere i linux Det er et TerraTec Cinergy 600. Finnes det drivere for dette, eller må jeg ha windows for å få dette til å funke. Dette er det jeg er mest usikker på.

5: Brannmur/antivirus. Er det behov for dette, og hvis ja, hva anbefales?

Tror det var alt.

På forhånd takk for all hjelp.

1. For en Nybegynner anbefaller jeg RedHat, Mandrake, Lycoris, SuSe eller Yellow Dog Linux - Mer info om de enkelte finner du på http://linuxiso.org

2. Når det gjelder WindowMananger er det egentlig dette som er aller mest opp til den enkelte. Vil du ha en lett overgang fra Windows ? - Prøv deg på KDE,.. Av KDE og Gnome syntes jeg personlig at Gnome virker raskere. KDE og Gnome er nok de som er mest utbredt og har kanskje mest stash som en kan bruke til det..

Personlig bruker jeg WindowMaker - Det var noen screens av dette i tråden du reffererte til. Ellers kan du lese mer om dette prosjektet på : http://www.windowmaker.org - Windowmaker er av de minst ressurskrevende WindowManangerene. Og kan som de andre svært lett tilpasses. Og har masse kule appletts og slikt en kan fryde seg over. 8)

3. Mer spesi. Hva slags programmer tenker du på ?

Kjente programmer jeg VET funker og har personlig prøvd.

(M$ Office, Internet Explorer, Opera <- lite vits når det finnes egen til Linux :p,...)

Programmer du vil slite med er mer heavy programmer.

Programmer jeg så gjerne ville fått til i Linux men som jeg aldri selv har fått til er.

AutoCad + ArchiCad. Har studentversjonen av begge og bruker de endel. Hadde gjort det noe lettere for meg om de funket i linux. ;-)

WineX emulerer spill. Treeg emulering. Men ikke så dårlig heller i grunnen. Jeg får hvertfall spillt RedAlert 2 og Thief med det. Og da er jeg fornøyd...

4. TV-Kort skal funke fint i Linux. Har ikkr selv. Men en kompis av meg har et. Trust et eller annet. Og det funker fint. Programmer til dette eller MYE annet kan du finne her : http://freshmeat.net

5. Aldri hatt behov for AntiVirus til Linux, selv om det finnes. Brannmur programmer og liknende finnes det som regel endel av integrert i distroen på et vis (spesielt på de n00b distroene) ellers så finner du alltids et kjekt program på freshmeat!

Lykke til!!!

Lenke til kommentar

Litt mer ifo ang pkt. 3:

Programmet er et resultatberegningsprogram for seilbåter. Det er ikke et spesielt tungt eller ressurskrevende program. Programmet heter forresten sailwave.

Ang. Window manager vil jeg gjerne ha noe som ser litt fancy ut, er lett å sette opp, og brukervennlig.

Ser ut til at det blir enten mandrake eller redhat. Noen som har noe for eller imot dette?

Lenke til kommentar
Litt mer ifo ang pkt. 3:

Programmet er et resultatberegningsprogram for seilbåter. Det er ikke et spesielt tungt eller ressurskrevende program. Programmet heter forresten sailwave.

Ang. Window manager vil jeg gjerne ha noe som ser litt fancy ut, er lett å sette opp, og brukervennlig.

Ser ut til at det blir enten mandrake eller redhat. Noen som har noe for eller imot dette?

Jeg.

Når nybegynnere skal begynne med linux, er det ofte greiest for de å installere en brukervennlig distro. MEN, da lærer du nesten ingenting!

Viss du installerer Debian, Slackware eller tilogmed Gentoo, så slipper du å spørre om hver minste ting!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler KDE, som ikke er en window manager, men som *har* en window manager (kwin) (de færreste på forumet her er klar over dette). KDE er et komplett, integrert og brukervennlig skrivebordsmiljø.

Mandrake er et flott valg. Der får du KDE med som default, så du trenger ikke bry deg med installasjon.

Lenke til kommentar

Tja, egentlig. RedHat er litt stress sånn i starten. Pga. dependency problemer, du blir fort lei. Jeg har bare prøvd RH og Slack i de nyere versjonene(SuSE i gamledager), så er bare de jeg kan snakke om ;)

Men jeg kommer til å prøve SuSE igjen ;)

Lenke til kommentar

1. Jeg anbefaler FreeBSD, selv om denne ikke er en linux-distro, så funker omtrent alt. Brukervennligheten er helt genial siden programmer flest installeres fra ports-systemet som kan sammenlignes litt med apt-get. cd /usr/ports/kategori/program && make install clean. alt som trengs.

Ports installerer også alt av depencies automatisk.

2. Fluxbox. Liten, rask og lett å lære.

Brukervennligheten under installasjon er absolutt ingen grunn til å bruke redhat eller mandrake, derfor anbefaler jeg å ta en titt på denne:

http://librenix.com/?inode=53

En enkel guide som forklarer FreeBSD installasjonen på en enkel måte. Ikke at FreeBSD installen på noen måte er vanskelig.

Lenke til kommentar

Kommer til å laste ned mandrake 9.1 (det er den nyeste, ikke sant?) i natt. Følger det med noen office-lignende programmer, eller må dette lastes ned separat.

Hva anbefales av office-lignende applikasjoner? Det jeg har bruk for er tekstbehandler, regneark, mail-program, presentasjons-program (ala powerpoint). Det er viktig at alt er kompatibelt med MS office, siden ALLE klassekameratene mine har det, og det er litt kjipt å ikke kunne bruke PC'en i prosjektopgaver osv...

Følger wine med mandrake 9.1, eller må dette installeres separat?

Hvilket "pakkesystem" følger med mandrake? RPM?

Lenke til kommentar
muffe, du burde seriøst prøve freebsd.

uansett, office applikasjon, openoffice er vel å anbefale. Forøvrig "cd /usr/ports/editors/openoffice && make install clean" hvis du bruker freebsd.

Jeg tar linux i første omgang, og så kan det jo hende at jeg går over til freebsd etter hvert hvis jeg blir sugen på noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...