itwiz Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hei, Har en tabell i en database hvor jeg lagrer sesjons id`en samt sesjonsvariabelen til brukeren. Deretter vil jeg kjøre en metode som sjekker sesjonsvariabelen opp mot sesjonsid`en. Dette ønsker jeg å gjøre på hver eneste side hvor man må være innlogget, uten å måtte skrive metoden i Page_Load på hver eneste av disse sidene. Hvordan kan jeg løse dette? Regner med det er noen metoder i global.asax som egner seg til dette? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Kanskje på Master siden? Jeg er ikke noen ekspert på ASP.NET dog. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) Felles base-klasse til alle sider som krever autentisering: // Felles for alle sider som krever autentisering. public class AuthenticatedPage : System.Web.UI.Page { // håndtere felles stæsj i init/load/whatever } Som oftest ender man opp med: //Felles for alle sider public class PageBase : System.Web.UI.Page { } // Felles for alle sider som krever autentisering. public class AuthenticatedPage : PageBase { } Så arver alle sider som krever autentisering denne. Er relativt vanlig å ha sine egne PageBase og ControlBase-klasser i WebForms applikasjoner, nettopp for å ta seg av sånne ting. Ellers har du BeginRequest i Global.asax, men da må du til å kikke på requesten for å finne ut hvilke side det er snakk om. Det kommer også ikke frem i koden til siden om det er autentisering eller ikke, som forsåvidt kan være både fordel og ulempe. Endret 14. februar 2011 av MailMan13 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå