Gå til innhold

Ombygging av SLR til IR-kamera?

Anbefalte innlegg

Ser på wikipedia at shims er en form for avstandsstykke. får man kjøpt slike "mellomringer" spesielt for å kalibrere fokus etter ir-ombygging?

Canon leverer shims i forskjellige tykkelser for fokus kalibrering til service verksteder. Du kan spørre pent hos serviceproffen om du kan få kjøpe hos de (ikke det at jeg har hatt noe hell der), eller du kan lage selv. Jeg laget shims selv av bladmål fra biltema. Målet er å flytte sensoren bakover og inn i fokus planet igjen. =)

Det er vanskelig å få det helt perfekt uten måleutstyr og kalibreringsrom (og kompetanse for formålet), men jeg har i allefall fått til ca F2,8 i nøyaktighet. Med F1,4 må jeg gjerne ta et par bilder før fokus sitter der jeg vil ha det.

Endret av GSM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

kjedet meg litt i dag, og bygget om et gammelt Exilim 750 kompakt kamera med noen filter-rester fra da jeg bygde om 400d'en :p

Man piller ut det bittelille UV-IR filteret foran den enda mindre sensoren:

IMG_1071.jpg

Kutter til et IR filter (Schott RG-725), og fester det litt ghettostyle foran på kameraet:

IMG_1070.jpg

Og så etter en times plundring med gammelt rusk fra skuffen kan man ta bilder som ser slik ut:

CIMG8595.jpg

Et obligatorisk bilde av hvite planter:

CIMG8580.jpg

Og til slutt litt infrarød rødvin som ser mer ut som hvitvin:

CIMG8608.jpg

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer på en ting.

Jeg skal montere IR-leds på DV-kameraet mitt. Må jeg fjerne noe i linsa da, for å få det til å bli "nightvision"?

Om kameraet støtter nightshot a'la Sony trenger du ikke gjøre noe annet enn å slå det på for å dra nytte av Ir leds =) Om du derimot ikke har noen nightshot funksjon på kameraet skal jeg ikke garantere at det vil funke uten videre. Nå skal det sies at har jeg begrenset erfaring med videokameraer da så aner ikke hva som er vanlig på den fronten lenger :blush:

Lenke til kommentar

Gjorde noe lignende med et gammelt ixus700 for noen måneder siden. Leste på nettet at man kunne bruke det sorte endestykket til en fremkalt filmrull som "filter". Først brøt jeg løst filteret inne i kameraet, og monterte herligheten igjen etter beste evne. Så bladde gjennom noen gamle negativer, og fant til slutt en passende flik som jeg klipte ut. Deretter tapet jeg denne forran objektivet. Funket som bare det! :new_woot:

noe fokusfeil er det dog.... :whistle:

Endret av Ghazaa
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

På tide å vekke tråden til live! :new_woot:

Da har jeg ENDELIG klart å skaffet meg et gammelt EOS 450 som skal få jobben som IR-kamera!! Skal sende inn til Lifepixel i løpet av neste uke! :thumbup:

Noen som har erfaring med å sende inn kamera til ombygging? Hvor lang tid pleier det å ta?

Endret av Ghazaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...