Ghazaa Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hei! Er det noen som har erfaringer med ombygging av SLR til IR-kamera? Har ikke lyst å sende inn kamera for ombygging (koster mer enn et brukt kamera). Jeg har allerede bygd om et kompaktkamera, men på grunn av fokusforskyvning med IR-lys er selvsagt ingen bilder i fokus... Får man evt kjøpt filter tilpasset canons crop-sensorer, eller må man skjære til et objektiv-filter? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Jeg drev selv med litt reserach på IR-foto nylig, her er noen kjekke lenker: Guide til modifisering av nesten alle Canon EOS kamera av Gary Honis Flott gjennomgang av Bjørn Rørslett Gisle Hannemyr sin oppsummering Wrotniak sin guide Flickr Digital Infrared Group Digital Photography For What It's Worth IR Edit: Lenkene er i vilkårlig rekkefølge. Kjøpte meg selv et billig Hoya R72 kopi filter fra Ebay som jeg venter spent på. Noen objektiv har problemer med Infrarød fotografering. Det produserer et lyst punkt, hot spot av ir lys pga reflektering mellom coatingene på de forksjellige linseelementene. Slike lister må tas med en klype salt da forksjellig kamera, filter og instillinger(blender) kan på virke dette. Har selv en Tamron 17-50mm 2.8 som visstnok gir hotspot, men jeg skal teste det selv. Photonius IF compatible objektiv Endret 10. februar 2011 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Får man evt kjøpt filter tilpasset canons crop-sensorer, eller må man skjære til et objektiv-filter? Man får kjøpt forskjellige filter til å bytte ut orginal filteret som blokkere det meste av de infrarøde lyset. Enten et som slipper gjennom alle bølgelengder eller et som kun slipper mellom infrarødtlys. Har prøvd å finne forhandlere av slike filter men de er som regel veldig overpriset. Man kan jo bare fjerne filteret men da blir sensor utsatt og ingen autofokus, men hvem trenger vel det på ir Endret 10. februar 2011 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Takk for mange gode linker, Pc Lynet! Hva mener du med at man mister autofokus av å ta vekk filteret? Mener å ha lest at autofokus også bli forskjøvet dersom man ertstatter filteret med ir-filter. Tenkte derfor det hadde vært flott med et hus med både Live-View og mikrojustering. noen som vet om EOS 450 har mikrojustering av AF? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Bare hyggelig Kun xxD modellene opp til 50D har mikrojustering av autofokus. Alle linser vil fokusere IR forkjellig slik at autofokus kan bli vanskelig å få til. Fant en side som selger filter men dyrt. Lifepixel Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Enkelte objektiver har rød strek på avstandsskalaen for å vise fokus ved IR-foto. Men - i disse dager har ikke alle objektiver det - mange har ikke en gang avstandsskala.. Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Bare hyggelig Kun xxD modellene opp til 50D har mikrojustering av autofokus. Alle linser vil fokusere IR forkjellig slik at autofokus kan bli vanskelig å få til. Fant en side som selger filter men dyrt. Lifepixel Det er de samme som bygger om til IR. Nesten like greit å betale de 1450,- kr det koster, og la de fikse det. Et bra IR-filter koster jo gjerne opp mot tusenlappen, og så har man jo alt arbeidet i tillegg. Samt at man i grunn ikke har peiling på hva man gjør.. Kanskje greiest å la proffene fikse... Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Kan nok være lurt å få det profesjonelt utført. Prisen på $250 var heller ikke så gal, men den inkluderer vel kun filter og jobb. I tilegg kommer frakt til USA og tilbake. Så skal de betales 25% moms på prisen for jobben og frakten fra USA til Norge. Moms på kamerahuset skal man vel ikke betale da der er gjort allerede, lønner seg nok å ha med norsk kvittering. Prøver å finne et sted som selger kun filter for ca $100 så får 350D gå under kniven Enkelte objektiver har rød strek på avstandsskalaen for å vise fokus ved IR-foto. Men - i disse dager har ikke alle objektiver det - mange har ikke en gang avstandsskala.. La merke til det på Canon sine 70-200mm objektiv, fokusmerke for IR ved 70mm og 100mm. Endret 10. februar 2011 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Så skal de betales 25% moms på prisen for jobben og frakten fra USA til Norge. Moms på kamerahuset skal man vel ikke betale da der er gjort allerede, lønner seg nok å ha med norsk kvittering. Sikker på at det er moms på dette? Det er jo ikke en vare man kjøper, men en "verkstedtjeneste" Lenke til kommentar
Itw Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Bygde selv om K110D og var ikke noe tryllekunst det. Jeg surfet litt og kom i kontakt med en på pentaxforums.com som jeg skaffet meg filter ferdig skåret til, som jeg byttet filtret i huset med. Fokus kan jeg justere på kamraet, men fikk faktisk ikke noe behov for det, da fokus satt som ett skudd med engang. Det vanskeligste var rett og slett og ikke få støv i mellom filter og bilde brikke. Måtte opp med det igjen for og rengjøre, men da ble det bra. Tror jeg betalte 500kr for filtret hoya ferdig tilpasset, det var vell eneste utgiften bortsett fra kamera. Planen nå er og bygge om k100d til fruen da hun arvet gx-10'n min. Men får se om jeg gidder, må først selge unna k110d'n. Og som jeg har fått forståelse for så er ikke markedet stort for IR Pentax. Det jeg syntes er verst med hele IR fotograferingen er rett og slett etterbehandlingen den har jeg aldri fått helt taket på. Under fotograferingen er lysmålingen vanskelig, på hva som gir nok lys og for mye lys. Får meg ikke til og stole på lysmåleren, men først og fremst må jeg få teken på etterbehandlingen. Men som sagt konverteringen er ikke vanskelig, for min del da. Guiden jeg fant for pentax k100d var veldig enkel og følge knipset litt bilder underveis om det var noe jeg var usikker på om jeg kom til og huske. Endret 10. februar 2011 av Itw Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Men - kun IR eller fullt spektrum så man også kan ta UV-bilder? (Og i så fall kan UV-filter være kjekt til vanlig fotografering... ) Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Hehe da har man endelig en legitim grunn til å ha UV filter alltid montert på objektivet. Ingen flere kommentarer fra unødvendig med UV filter gjengen med Tomsi42 og Anew i spissen :!: Tomsi42 og Anew knuser glass del 2 Jeg vurderer å gjøre 350D om til et fullspektrum kamera. Kun fjerne filteret, CMOS vil bli utsatt men. Edit er nok ikke så lurt med 350D No replacement filter: If the original Canon IR Cut filter is removed and replaced with nothing, the camera's autofocus and optical viewfinder will not work. Since the 450D and 1000D have the live view focusing feature, using it instead would work well for astro imaging using a telescope. Some camera lenses may not be able to focus at infinity for astro imaging. http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d17.html Har også lyst til å prøve å fjerne høy-pass filteret som skal forhindre moire for moro skyld. Synes moire effekten er ganske stilig Endret 10. februar 2011 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Sikker på at det er moms på dette? Det er jo ikke en vare man kjøper, men en "verkstedtjeneste" Tviler på at det vil gå, siden dette er en modifikasjon utført av et verksted som ikke er autorisert. Moms skal iallefall betales på frakt og filteret. Kjipt men sånn er det dessverre. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Hei! Jeg har bygget om et Canon 400D til IR. Kjøpte glasset fra http://www.uqgoptics.com/ . Glasset jeg kjøpte var SCHOTT RG715 som du finner under Optical Filters -> Schott Longpass filters. Jeg vil anbefale på det sterkeste å bygge om et kamera med liveview, da det er en drittjobb å kalibrere fokus et bilde tatt med kameraet: http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=533891 Det er forøvrig et lag med glass som er limt foran sensoren, så du trenger ikke være redd for å ødelegge den ved å bare fjerne alle de originale filtrene om du vil gå for fullspektrum.. Endret 15. februar 2011 av GSM Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Hei! Jeg har bygget om et Canon 400D til IR. Kjøpte glasset fra http://www.uqgoptics.com/ . Glasset jeg kjøpte var SCHOTT RG715 som du finner under Optical Filters -> Schott Longpass filters. Jeg vil anbefale på det sterkeste å bygge om et kamera med liveview, da det er en drittjobb å kalibrere fokus et bilde tatt med kameraet: http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=533891 Det er forøvrig et lag med glass som er limt foran sensoren, så du trenger ikke være redd for å ødelegge den ved å bare fjerne alle de originale filtrene om du vil gå for fullspektrum.. Usikker på om jeg forstår hva du mener... Hvordan er det enklere å kalibrere fokus dersom kameraet har liveview? Ikke alle liveviewkamera har mikrojustering i menyene. Og "laget med glass" som er forran sensoren er jo filteret som filtrerer bort IR-lyset. Hvilke andre filter mener du jeg skal fjerne..? Beklager hvis jeg har misforstått deg helt.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Usikker på om jeg forstår hva du mener... Hvordan er det enklere å kalibrere fokus dersom kameraet har liveview? Ikke alle liveviewkamera har mikrojustering i menyene. I liveview modus så fokuserer kamera ved hjelp av kontrastdeteksjon - dette vil fortsatt virke korrekt etter en IR konversjon, såvidt jeg har skjønt. Mikrojustering gjelder forøvrig kun fasedetektert AF. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Med ombygd kamerahus burde sensoren fange opp nok lys til å kunne ta håndholdte bilder i dagslys, og følgelig burde sensoren "se" nok til å få frem et bilde i liveview, og så kan man enten fokusere manuelt eller bruke kontrastbasert autofokus. Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Usikker på om jeg forstår hva du mener... Hvordan er det enklere å kalibrere fokus dersom kameraet har liveview? Ikke alle liveviewkamera har mikrojustering i menyene. I liveview modus så fokuserer kamera ved hjelp av kontrastdeteksjon - dette vil fortsatt virke korrekt etter en IR konversjon, såvidt jeg har skjønt. Mikrojustering gjelder forøvrig kun fasedetektert AF. Enklere å fokusere mao Men kontrastdeteksjonsfokus er foreløpig så dårlig på SLR at jeg neppe blir å benytte dette. Liveview ønsker jeg med tanke på å kunne se resultatet av ir-lyset FØR jeg tar bildet. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Usikker på om jeg forstår hva du mener... Hvordan er det enklere å kalibrere fokus dersom kameraet har liveview? Ikke alle liveviewkamera har mikrojustering i menyene. I liveview modus så fokuserer kamera ved hjelp av kontrastdeteksjon - dette vil fortsatt virke korrekt etter en IR konversjon, såvidt jeg har skjønt. Mikrojustering gjelder forøvrig kun fasedetektert AF. Enklere å fokusere mao Men kontrastdeteksjonsfokus er foreløpig så dårlig på SLR at jeg neppe blir å benytte dette. Liveview ønsker jeg med tanke på å kunne se resultatet av ir-lyset FØR jeg tar bildet. Tanken er at du benytter manuell eller kontrast fokus i Live view. Om du ikke har liveview MÅ du kalibrere fokus, eller ta tonnehvis med bilder til du finner et hvor fokus sitter. Kontrastbasert fokus fungerer helt fint, men er tregere enn den "vanlige" Når det gjelder glasset foran sensor så er det 3 lag glass. 2 av disse kan du fjerne, det siste er bakt inn i sensor oppbyggingen og dette kan du ikke ta vekk. Første laget med glass er støvfjernings opplegget, deretter kommer UV/IR block /antialiasing filteret. Kjøper du filter fra UQ optics vil det være ca dobbelt så tykt som den totale tykkelsen på filtrene du kan fjerne, og fokus punktet flytter seg ca 1mm bak sensoren. Om du bare fjerner alt glasset og går for fullspektrum vil fokuspunktet ligge foran sensoren. Det siste er umulig å korrigere med shims, da må du i så tilfelle flytte bajonett koblingen innover Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 15. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2011 Usikker på om jeg forstår hva du mener... Hvordan er det enklere å kalibrere fokus dersom kameraet har liveview? Ikke alle liveviewkamera har mikrojustering i menyene. I liveview modus så fokuserer kamera ved hjelp av kontrastdeteksjon - dette vil fortsatt virke korrekt etter en IR konversjon, såvidt jeg har skjønt. Mikrojustering gjelder forøvrig kun fasedetektert AF. Enklere å fokusere mao Men kontrastdeteksjonsfokus er foreløpig så dårlig på SLR at jeg neppe blir å benytte dette. Liveview ønsker jeg med tanke på å kunne se resultatet av ir-lyset FØR jeg tar bildet. Tanken er at du benytter manuell eller kontrast fokus i Live view. Om du ikke har liveview MÅ du kalibrere fokus, eller ta tonnehvis med bilder til du finner et hvor fokus sitter. Kontrastbasert fokus fungerer helt fint, men er tregere enn den "vanlige" Når det gjelder glasset foran sensor så er det 3 lag glass. 2 av disse kan du fjerne, det siste er bakt inn i sensor oppbyggingen og dette kan du ikke ta vekk. Første laget med glass er støvfjernings opplegget, deretter kommer UV/IR block /antialiasing filteret. Kjøper du filter fra UQ optics vil det være ca dobbelt så tykt som den totale tykkelsen på filtrene du kan fjerne, og fokus punktet flytter seg ca 1mm bak sensoren. Om du bare fjerner alt glasset og går for fullspektrum vil fokuspunktet ligge foran sensoren. Det siste er umulig å korrigere med shims, da må du i så tilfelle flytte bajonett koblingen innover Ser på wikipedia at shims er en form for avstandsstykke. får man kjøpt slike "mellomringer" spesielt for å kalibrere fokus etter ir-ombygging? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå