Gå til innhold

PHP Monitor network traffic

Anbefalte innlegg

Hei.

Mitt hjemmenettverk består av en crappy router fra nextgentel, en stasjonær pc koblet med kabel mot routeren og en 3-4 enheter koblet over wi-fi mot routeren.

Problemet mitt, er at jeg ikke har noen måte å monitorere trafikk gjennom routeren på. Jeg ønsker jeg å lage et enkelt php script som sniffer mitt hjemmenettverk. Er det noen pc'er i nettverket som prøver å browse enkelte nettsider, ønsker jeg å logge dette. Ønsker ikke å forhindre at sidene dukker opp hos klienten, bare logge hendelsen.

Det finnes helt sikkert programvare som kan gjøre dette for meg (blandt annet Windows live family safety), men ulempen med de jeg har funnet, er at de må installeres på klient pc'ene for å virke. Jeg vil ikke installere programvare alà Windows live family safety o.l. på alle maskiner i huset (det er ikke alle maskiner som er windows compliant heller - ps3 f.eks).

Er det noen som kan peke meg i riktig retning? Evt vet om sniffere som har mulighet til å sende ut mail ved brudd på gitte regelverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke en maskin og ikke en gateway til å sniffe trafikk, så må du nødvendigvis bruke port mirroring og route all trafikk til deg, for så å analysere den. Det er neppe funksjonalitet som finnes på en «crappy router». Ellers vil jeg påstå at PHP neppe er et verktøy for den jobben. Kanskje det kan brukes til å presentere allerede analysert data.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Sier du at det ikke er mulig å ha en scan ip range (3-4 ip'er), if outward traffic equals specific array of ip's then log? Eller noe slikt.

Skulle ønske ruteren min logget traffic. Har en Thomson Speedtouch router, og det gjør liksom ikke slik jeg vil...

Lenke til kommentar

Ja, det er mer eller mindre det jeg sier. Alternativet er å bytte ut switchen med en hub, hvor all trafikk sendes rundt til alle. Samtidig trenger du et nettverksinterface som lar deg snappe opp trafikk som ikke er ment til deg.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...