AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hallo På tirsdag var jeg borte fra jobben og i dag fikk jeg beskjed at jeg hadde brukt opp egenmeldingsdagene (4 dager) siden ifjor og må ha sykemelding heretter hvis og når jeg blir syk. Jobber som konsulent i ingeniørfirma og til tider kan det være hektisk at jeg blir utmatta og energiløs og ikke makter å jobbe den dagen. Nå kan jeg ikke så mye om disse reglene, men når blir egenmeldingsdagene "fornyet", altså når slutter sykemeldingskravet? Vet ikke om tilstanden min kvalifiserer seg godt nok til å gjelde for sykemelding, og om legene gir ut sykemelding samme dagen over telefon. Må jeg ha personlig fremmøte? De kan ikke forvente og kreve at jeg sleper meg til legen i dårlig stand for en sykemelding, jeg kan vel få det levert etter jeg er tilbake på jobb? Har tenkt å ringe til legen også og forhøre meg om deres rutiner, men ville få det ut her også. Irriterer meg litt over situasjonen nå. Takk for alle svar. mvh AD Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Der jeg jobbet før (privat sektor) så fikk man så så mange egenmeldinger i året, 4 stk à 3 dager om jeg husker riktig. Disse begynte og løpe FØRSTE dagen du brukte egenmelding etter du startet i det firmaet. Så hvis du ble ansatt f.eks 1.1.2010 og brukte din første egenmelding 5.10.2010 så hadde du fire stk egenmeldinger og benytte deg av frem til og med 5.10.2011 Er jo bare og spørre på jobb når du får tilbake egenmeldinger slik at det ikke skjer en missforståelse og at du ikke får betalt/ikke kontakter lege når du er syk neste gang. Legen skriver vel ikke ut en sykmelding uten at du møter opp, men hvis du ringer i dag for og avtale time, så kan det gå mange dager før at du får time. Da kan legen tilbake datere og skrive sykmelding fra dags dato Håper dette hjelpet deg. Si ifra om noen er uenige, men det er slik det har vært til meg. Mvh Robert. Lenke til kommentar