AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hallo På tirsdag var jeg borte fra jobben og i dag fikk jeg beskjed at jeg hadde brukt opp egenmeldingsdagene (4 dager) siden ifjor og må ha sykemelding heretter hvis og når jeg blir syk. Jobber som konsulent i ingeniørfirma og til tider kan det være hektisk at jeg blir utmatta og energiløs og ikke makter å jobbe den dagen. Nå kan jeg ikke så mye om disse reglene, men når blir egenmeldingsdagene "fornyet", altså når slutter sykemeldingskravet? Vet ikke om tilstanden min kvalifiserer seg godt nok til å gjelde for sykemelding, og om legene gir ut sykemelding samme dagen over telefon. Må jeg ha personlig fremmøte? De kan ikke forvente og kreve at jeg sleper meg til legen i dårlig stand for en sykemelding, jeg kan vel få det levert etter jeg er tilbake på jobb? Har tenkt å ringe til legen også og forhøre meg om deres rutiner, men ville få det ut her også. Irriterer meg litt over situasjonen nå. Takk for alle svar. mvh AD Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Der jeg jobbet før (privat sektor) så fikk man så så mange egenmeldinger i året, 4 stk à 3 dager om jeg husker riktig. Disse begynte og løpe FØRSTE dagen du brukte egenmelding etter du startet i det firmaet. Så hvis du ble ansatt f.eks 1.1.2010 og brukte din første egenmelding 5.10.2010 så hadde du fire stk egenmeldinger og benytte deg av frem til og med 5.10.2011 Er jo bare og spørre på jobb når du får tilbake egenmeldinger slik at det ikke skjer en missforståelse og at du ikke får betalt/ikke kontakter lege når du er syk neste gang. Legen skriver vel ikke ut en sykmelding uten at du møter opp, men hvis du ringer i dag for og avtale time, så kan det gå mange dager før at du får time. Da kan legen tilbake datere og skrive sykmelding fra dags dato Håper dette hjelpet deg. Si ifra om noen er uenige, men det er slik det har vært til meg. Mvh Robert. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2011 Takk for oppklarende svar. Ja jeg får nok spørre på jobben, er aller beste det. Ang. legen får jeg bare ta det som det kommer. Er jo ikke noe regel om at man må til legen samme dag. mvh AD Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hvis du skal ha betalt så må/måtte du til legen eller bestille time til legen i dag!. Hvis du ikke gjorde det, så tror jeg nok ikke du får betalt. Mvh Robert. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Tror du har misforstått, eller jeg som ikke har vært klar nok. Jeg var syk nå på tirsdag og det var da jeg brukte min siste egenmelding. Ved eventuell sykdom heretter, må jeg ha sykemelding. Er ikke syk nå. Men takk for svar likevel, skal passe på å gjøre ting ordentlig slik at det ikke oppstår problemer. mvh AD Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Husk også at du vanligvis ikke kan få legen til å tilbakedatere sykemeldingen. Med andre ord, du må ta kontakt med lege første dag du er borte fra jobben. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Husk også at du vanligvis ikke kan få legen til å tilbakedatere sykemeldingen. Med andre ord, du må ta kontakt med lege første dag du er borte fra jobben. Riktig, slikt som jeg sa. Legen kan tilbakedattere KUN hvis du bestiller en time første dag du er syk. Hvis du da får time til lege neste dag så kan han tilbake dattere til den dagen du avtalte en time. Mvh Robert. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Og om det er utmattelse som er problemet så kan du kanskje avspasere når du har jobbet overtid? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 @Llandari;Vegabond: Det var noe viktig å få meg seg ja, selv om jeg nok kommer til å bestille time fort som f neste gang jeg blir borte. Jeg har fått ny fastlege og har ikke vært hos henne enda, men håper hun er forståelsesfull når jeg forklarer situasjonen. @nomore: det er selvsagt en mulighet. Det har vært utmattelse noen ganger, men også konsentrasjonssvik, ufokus og demotivasjnon som har bidratt til at jeg ikke har klart å fullføre arbeidsdagen. Prøver å holde ut så godt jeg kan, men noen ganger blir det bare for vanskelig og fristende å dra hjem tidlig. Mvh AD Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Dette syntes jeg du burde ta opp med arbeidsgiver, så kan dere finne en løsning. At du skal drive å sykemelde deg i hytt å pine går bare ut over arbeidsgiver og dine medarbeidere. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 @nomore: det er selvsagt en mulighet. Det har vært utmattelse noen ganger, men også konsentrasjonssvik, ufokus og demotivasjnon som har bidratt til at jeg ikke har klart å fullføre arbeidsdagen. Prøver å holde ut så godt jeg kan, men noen ganger blir det bare for vanskelig og fristende å dra hjem tidlig. Uten å stille en diagnose over nettet så vil eg hinte frempå at det du sier her kan minne sterkt om å være utbrent. Nå vet eg ikke så veldig mye om bransjen du jobber i eller hvordan arbeidsdagen din er, men utbrenthet er noe du må være obs på og ta veldig alvorlig. Eg har selv vært utbrent, og det er absolutt ingenting å ta lett på. De fleste tror at de får tydelige tegn i god tid og dermed kan styre det, men det er det ingen garanti for. Og det er og viktig å ta hensyn til kollegaer. Egen helse kommer alltid i første rekke, men en ustabil sykdomshistorikk og uavklart tilstand kan være slitende for kollegaer. Om du blir sykemeldt i en lenger periode så kan arbeidsgiver ta inn ekstra arbeidskraft i den perioden, men om du hele tiden går av og på så blir arbeidsoppgavene dine sporadisk lagt over på tilfeldige kollegaer. Noe som kan være veldig irriterende for de det gjelder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå