KarlRoger Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Jeg ser stadig folk nevne "kristne verdier", at vårt land er bygd på kristne verdier, at vesten er bygd på kristne verdier, at de som ikke følger kristne verdier ikke er virkelige kristne, osv. Og at vi skal være tro mot vår kristne kulturarv. Men hva er faktisk disse kristne verdiene? Hvor kommer de fra, hva er deres kilde? Har de kristne verdier alltid vært nøyaktig slik du oppfatter dem i dag? Tror du din oppfattelse av hva som er kristne verdier, gjelder for flertallet av kristne? Hvis de kristne verdier har vært annerledes før enn nå, hvorfor har de det? Hvis ulike kristne ser på ulike verdier som kristne verdier, hvorfor gjør de det? Hvem kan komme med fasiten over hva som er kristne verdier? Kan vi få nedskrevet en klar og tydelig liste over kristne verdier som det store flertall av kristne vil være enige med at er kristne verdier? Og som alle gode mennesker vil være enige med, siden disse verdiene ryktes å være gode verdier? Og er det utenkelig for kristne at det som mange ser på som kristne verdier i dag, faktisk kommer fra menneskene selv? Endret 10. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hva Jesus sa ifølge bibelen, pluss pick-and-choose fra de ti bud. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg tror, som du skriver til sist, at disse verdiene kommer fra menneskene selv. Kristendommen har ikke enerett på de. Som Khaffner nevner vil jeg tro de fleste kristne kaller bibelversene de har valgt for gode kristne verdier. Lenke til kommentar
Nøbe Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Se på gorillaene, de lever i flokk.. nyskjerrige nydelige dyr som lever i fred sammen.. selvfølgelig oppstår det problemer som i alle flokker men de fungerer godt i lag.. faktisk mye bedre en mennesker.. og de har aldri fått et papir der det står hvordan de skal leve.. at bibelen tar førsterett på *du skal ikke drepe* etc er jo fullstendig av båten, vi utvikler oss mer og mer til å leve bedre sammen siden vi trenger hverdandre for overlevelsen 2 Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Dette er nok et spørsmål som vil gi ulike svar fra ulike kristne, men jeg kan prøve å gi et svar på vegne av meg selv: De kristne verdier som er nedtegnet i Bibelen har jeg vanskeligheter for å tro skulle stamme fra noe annet sted enn menneskeheten selv, da Bibelen etter mitt religiøse syn er ord om Gud, ikke av Gud. Jeg tror òg at forskjellen på Gud slik han blir beskrevet i GT og NT, er gode pekepinner på hvilken retning mennesket selv ønsker å ta. GT-Gud er som kjent et skikkelig rasshøl, mens NT-Gud er nybakt far og gir, ved hjelp av sin sønn, mennesket en god del mer tillit enn tidligere, samt en solid nedgang i skremselspropaganda. En kjapp titt i historiebøkene vil nok tilsi at denne tilliten muligens kom en smule for tidlig... Jeg trur det ultimate målet er å fullstendig frigjøre seg fra alt som heter religion, og la mennesket stå på egne ben under en gud som ikke lenger trenger å vise vei. Middelet er verdier, målet er katarsis - for å si det kort og kronglete. Videre er jeg ingen tilhenger av teorier som tilsier at den vestlige verden nyter stor fremgang på grunn av kristendommen. Jeg tror kristendommen har føyet seg til den vestlige verden av ren kulturell nødvendighet, og jeg ser det som et stort steg i riktig retning at de religiøse institusjonene nå etterhvert begynner å bli irrelevante for samfunnets videre utvikling (det er allikevel ikke utenkelig at jeg òg gir mennesket litt for stor tillit på dette punktet). Endret 11. februar 2011 av Dr. Van Nostrand Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Takk for utfyllende svar. Jeg er oppriktig interessert i å lese hva kristne mener er de kristne verdier. For meg virker det som om mange bare bruker kristen som et synonym for god, slik at når de sier kristne verdier så mener de gode verdier. Når de ikke spesifiserer, så blir det for meg et svadautrykk som kan bety hva som helst. Samme gjelder kristen kulturarv. For kulturarven så virker det som om det er mange som antar at alt som er godt kommer fra kristendommen, mens alt annet ikke gjør det. Tenker de som bruker utrykkene mye over hva de faktisk mener med dem? Å referere til Bibelen alene holder ikke. Kristne har klart å forstå den på minst 33,000 forskjellige måter. Og for de som ikke ser på tekstene som hellige, så virker det langt lettere å finne dårlige verdier enn gode. Mange ser ut til å mene at mye av Bibelen rett og slett ikke kan leses som den står. Finnes det noen fortegnelser som forteller oss hva som er bra i Bibelen og hva som ikke er bra? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Alt det Jesus Kristus la vekt på er kristne verdier. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Alt det Jesus Kristus la vekt på er kristne verdier. Altså er å ha slaver kristene verdier 3 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Nestekjærlighet, men det er jo en høyst menneskelig ting Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Alt det Jesus Kristus la vekt på er kristne verdier. Er det inkludert forbannelse av fikentrær som var så frekke at de nektet å bære frukt utenom sesongen? "Markus 11,13 Og da han på lang afstand fik øje på et figentræ med blade, gik han hen for at se, om han kunne finde noget på det; men da han kom hen til det, fandt han ikke andet end blade, for det var ikke figentid. Markus 11,14 Så sagde han til det: "Aldrig mere i evighed skal nogen spise frugt af dig!" Og det hørte hans disciple. Markus 11,21 Og Peter, som kom i tanker om det, sagde til Jesus: "Rabbi, se, det figentræ, som du forbandede, er visnet." Denne fyren burde ikke ha beveget seg utendørs uten verge - for her oser det ikke akkurat av IQ. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Alt det Jesus Kristus la vekt på er kristne verdier. Er det inkludert forbannelse av fikentrær ... Makt over naturen er svært ønskelig, ja. Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Alt det Jesus Kristus la vekt på er kristne verdier. Er det inkludert forbannelse av fikentrær ... Makt over naturen er svært ønskelig, ja. Tja, hele kristendommen er jo basert på makt over alt og alle - ellers er det jo ett glimrende eksempel på hvordan den ene av de tre kristne gudene forbanner noe for ikke å være annerledes enn guden sjøl har skapt det. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Alt det Jesus Kristus la vekt på er kristne verdier. Er det inkludert forbannelse av fikentrær ... Makt over naturen er svært ønskelig, ja. Tja, hele kristendommen er jo basert på makt over alt og alle - ellers er det jo ett glimrende eksempel på hvordan den ene av de tre kristne gudene forbanner noe for ikke å være annerledes enn guden sjøl har skapt det. Nei, ikke derfor. Bare for å vise sin gudomelige makt over naturen, som når Han gikk på vannet. Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Alt det Jesus Kristus la vekt på er kristne verdier. Er det inkludert forbannelse av fikentrær ... Makt over naturen er svært ønskelig, ja. Tja, hele kristendommen er jo basert på makt over alt og alle - ellers er det jo ett glimrende eksempel på hvordan den ene av de tre kristne gudene forbanner noe for ikke å være annerledes enn guden sjøl har skapt det. Nei, ikke derfor. Bare for å vise sin gudomelige makt over naturen, som når Han gikk på vannet. Nja, hva nå han enn gikk på var det nok betraktelig sterkere enn vann - noen har ymtet om ørkenens fleinsopp (keneh bosum), eller noe slikt. Endret 12. februar 2011 av Quetzalcoatl Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 (endret) Alt det Jesus Kristus la vekt på er kristne verdier. Er det inkludert forbannelse av fikentrær ... Makt over naturen er svært ønskelig, ja. Tja, hele kristendommen er jo basert på makt over alt og alle - ellers er det jo ett glimrende eksempel på hvordan den ene av de tre kristne gudene forbanner noe for ikke å være annerledes enn guden sjøl har skapt det. Nei, ikke derfor. Bare for å vise sin gudomelige makt over naturen, som når Han gikk på vannet. LItt sånn som når gutta står og måler tissen sin i garderoben? "Hei, se på meg, se hva jeg klarer! haha!!"? Kristne verdier er de verdiene man hadde for 2000 år siden. Kristne "verdier" er piss fra ende til annen. Korstogene var kristne verdier. Homofobi er kristne verdier. Forfølgelse er kristne verdier. Svindel er kristne verdier. Bedrag er kristne verdier. Underkastelse er Kristne verdier. Kvinne hat er kristne verdier. Indoktrinering er kristne verdier. Du kan si hva du vil om boken din, og hva jesus skal ha sakt, men det er hva kristne GJØR som deffinerer kristendommen. Endret 12. februar 2011 av Zepticon Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Du kan si hva du vil om boken din, og hva jesus skal ha sakt, men det er hva kristne GJØR som deffinerer kristendommen. Nei, det er hva Jesus Kristus gjorde som deffinerer kristendommen. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Spørs hvilken kristendom...here goes Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Du kan si hva du vil om boken din, og hva jesus skal ha sakt, men det er hva kristne GJØR som deffinerer kristendommen. Nei, det er hva Jesus Kristus gjorde som deffinerer kristendommen. Tull og tøys. Kristendommen er det som utøves i dag. Og det er ikke mye å rope hurra for. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 EG mener at kristendommen er den som praktiseres i dag som han over, grunnlaget er at kristne ofte vleger ut tekster fra bibelen eller omtolker de kraftig og da blir det en ny type kristendom som man kanskje kan kalle "Moderne kristendom"? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Du kan si hva du vil om boken din, og hva jesus skal ha sakt, men det er hva kristne GJØR som deffinerer kristendommen. Nei, det er hva Jesus Kristus gjorde som deffinerer kristendommen. Tull og tøys. Kristendommen er det som utøves i dag. Og det er ikke mye å rope hurra for. Ikke alle som sier de er kristne, er det. Jesus Kristus > Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå