Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny maskin - ustabil oppstart + bsod

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygget maskinen under og lagt inn windows 7 ultimate. Når jeg cold booter opplever jeg svært ofte(alltid?) at maskinen starter - viftene spinner, led lyser opp og hd spinner opp - for så å slukke etter ca 2-3 sekunder - så går det 2 sek før den forsøker på nytt.

Noen ganger kommer den i gang av seg selv etter noen forsøk, men ofte må jeg plugge fra støpselet og starte på nytt - da går det som regel greit.

Har også opplevd en del bsod med ymse feilmeld(blant annet nvidias hd auido driver - som jeg avinnstallerte og førte til at jeg ble kvitt denne feilen).

Når maskinen først er i gang fungerer den stort sett bra.

Så spørsmålet er da - hva kan være årsaken til denne merkelige oppførselen? Har googlet litt rundt og lest noe om minnebrikkene, som må innstilles manuelt i bios. Evnt for dårlig psu, eller kortslutning i hovedkortet.....

Noen som har noen tanker om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha prøvd med en enkelt minnebrikke, kanskje med et svakere skjermkort, gå over alle tilkoblinger og sjekke at det ikke stikker en spacer under hovedkortet på et sted hvor den ikke skal være (altså hvor det ikke er et skruehull i hovedkortet).

I tillegg ville jeg ha redigert ned størrelsen på den signaturen, ellers ryker den så det synger.

Lenke til kommentar

Skrudde og mekket litt i går, og nå ser det ut til at oppstartsproblemene er løst.

Maskinen starter og laster OS.

Har likevel fortsatt problem med BSOD. Lurte på om det potensielt kan være minnebrikkene mine;

minne

I bios er de ikke oppsatt med verken riktig mhz eller spenning. Er ikke så bevandret med innstillinger i bios, men er dette noe som er tilrådelig å gå inn og fikle med selv?

Kan dette i det hele tatt være årsak til BSOD?

Jeg har også registrert at mange av BSOD'ene er forårsaket av NVLDDMKM.sys - så jeg skal forsøke å fjerne gamle drivere for skjermkortet og installere nye for å eliminere dette problemet....

Lenke til kommentar

Kjør en eller annen driver cleaner for å få vekk ALT. Spenningen på minnet kan du gjerne sette opp til 1,65 volt, for det skal de selvfølgelig ikke ha vondt av. De vil nok ikke kjøre på 1600 MHz som standard på hovedkortet, men det er ikke et problem. Hvis problemet vedvarer, så kjør med kun en minnebrikke.

Lenke til kommentar

Etter mye styr (blant annet prøvd annet grafikkort, psu etc)har jeg konkludert med at det mest sannsynligvis er hovedkortet som er gåent.

Etter litt (mye)google-fu er det åpenbart at Gigabyte GA-X58A-UD3R til dels er et problemkort. Spesielt dette med at den power cycler, eller går i en evigvarende reboot loop.

Finnes også en del tråder om det her på hardware.no:

Jeg er ikke akkurat noen pc-ekspert, men det er jo underlig at pcen oppfører seg så vilkårlig - noen ganger starter den, andre ganger ikke..og kræsjer i hytt og gevær.

Oppstarten(til dels evigvarende) er nesten identisk med denne videoen(de samme led's lyser og generelt samme symtomer).

http://www.youtube.com/watch?v=qRT1b8ZDejg

Ettersom han åpenbart fikk byttet sitt kort, så krysser jeg fingrene for det samme.

Goddamn crap, har sikkert brukt 50 timer på å feilsøke dritten...

Lenke til kommentar

Det eneste jeg finner i farten som ikke rimer helt er at du sier du har Crucial DDR3 minne, 1,65V mens det hovedkortet i følge Gigabyte sin side støtter kun DDR3 med 1,5V??

Crucial DDR3 BallistiX 1600 MHz står heller ikke på memory support listen til det HK, Crucial står oppført med 1GB og 2GB RAM moduler, emn da som 1333 MHz i den memory support listen.

Vet ikke om dette kan ha noe med saken å gjøre. Er heller ikke sikker på hvor viktig den memory support listen er, men at du kjører 1,65V minne på en HK som kun støtter 1,5V kan ha noe å si.

Fra manualen til hovedkortet:

6 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 24 GB of system memory

Og minne brikkene skal stå i de hvite sporene etter som du kjører triple channel opplegg med minnet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding - jeg har undersøkt det med minne, og etter det jeg forstår skal også dette minnet kunne kjøre stabilt på dette kortet(om enn bare på 1333mhz). Spenningen på minnet er også oppført som 1,65v i BIOS(når jeg kommer inn der).

Har kjørt memtest og forsøkt med en og en brikke også - no luck.

Ser forøvrig at komplett har en haug av disse HK'ene liggende under demovarer...kanskje ikke helt tilfeldig...

Lenke til kommentar

Spenningen på minnet er også oppført som 1,65v i BIOS(når jeg kommer inn der).

Ser forøvrig at komplett har en haug av disse HK'ene liggende under demovarer...kanskje ikke helt tilfeldig...

Tja, men det var jo det jeg mente, hovedkort skal visst bare ha minne med 1,5V og ikke 1,65V. Vet ikke hvor fleksibel Gigabyte sine HK er med minne og volt, men mulig det er noe i det du sier om Komplett, Gigabyte HK og demovarer.

Madamen hadde et Gigabyte HK, dog med AM2+ sokkel, men det hovedkortet ga jeg opp etter en stund. For det første nektet det å starte med 4GB RAM uansett hva jeg prøvde, 3GB gikk fint som bare det. Men så begynte det å tulle igjen, lang historie kort, Gigabyte hovekortet gikk i søpla. Madamen har nå er Asus Maximus II Formula HK.

Lenke til kommentar

Aha. Riktig.

Jeg har lest andre brukere som har fått kortet til å virke med 1600mhz/1,65 volt, så det skal være mulig i alle fall.

Uansett har jeg tråklet forumet til gigabyte communityet...mange med tilsvarende problem med dette kortet.

Virker som det er ekstremt picky på hvilke komponenter det fungerer sammen med. Til og med noen som mente man måtte ha spesielt merke psu for at det skulle funke(uavhenig av levert effekt/spenning på railsene). I så tilfelle gidder jeg ikke styre mer med skiten og velger heller et annet merke....

Edit: jeg rapporterer tilbake om hvordan det går med returen....

Endret av NangaParbat
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...