Gå til innhold

Gebyr fra DHL, mine rettigheter?

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten knipe her, så jeg lurte på om noen hadde en erfaring med en liknende sak. La meg presentere saken.

1. Jeg bestiller en pakke fra en tysk nettbutikk, de har kun DHL som valg mtp transport.

2. Pakken blir sendt

3. Jeg pakkenummeret og fortoller pakken på tollvensents fortollingssider (og betaler moms for pakken).

4. Jeg ringer DHL og sier jeg har fortollet selv. Mannen på andre siden blir litt betuttet, han skjønner ikke hvordan jeg har klart det, jeg henviser til tollvesnets nettsider, som lar en gjøre det om verdien er under 1000 kr. Han sier at jeg egentlig ikke skal bruke pakkenummeret, men et godsnummer som dannes når det kommer til norge. Men han skal uansett ordne det.

5. Jeg får en regning for fortolling ca en måend senere, regningen er hva jeg oppfatter som urimlig høy. Den inneholder moms, og ca 600 i gebyrer til DHL. Prisen er dog ikke så veldig relevant untattt for min egen kampvilje.

6. Jeg sender en mail og sier at jeg har fortollet selv. Får da til svar at jeg ikke har sagt ifra til de, og at jeg må få pengene tilbake for tollvesent.

7. Jeg svarer at jeg har meldt ifra.

8. Jeg får følgende svar "Faktura er korekt i henhold til de leveringsvilkår denne sendingen har gått under . Du må derfor betale faktura."

Jeg har derfor tre spørsmål:

A: Kan de virkelig sende meg en regning for en tjeneste jeg ikke trenger, og aldri har bedt om? Jeg er litt usikker, igomed at jeg på et slags vis implisitt har godtatt noen vilkår når min butikk har brukt de som leverendør, men jeg skjønner ikke helt hvodan jeg skal finne ut av disse vilkårene, tror ikke de står noe sted når jeg betaler. Samtidig er det jo vanlig at posten fortoller pakker også. Hvordan er mine rettigheter i denne sammenheng? Prisen er forøvrig også latterlig, kan de bare sette en hvilken som helst pris på en slik tjeneste?

B: De setter korte frister på regningene, hvordan er reglene for purregebyr, har jeg noen mulighet til å unngå dette? Feks ved å skriftlig (foreløpig ihvertfall) bestride kravet?

C: La oss si jeg kjører dette hardt og det ender i forliksrådet og jeg taper, hva slags økonomiske utgifter kan jeg da se fram til?

Erfaringer og innspill mottas med stor interesse og takk.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sender inn skriftlig klage hvor du bestrider fakturaen så skal ikke dette sendes til inkasso før de eventuelt har behandlet klagen eller kommet med dokumentasjon på at de ikke har gjort noe galt.

Jeg vil jo tro at DHL er forpliktet til å fortolle varene for deg, hvis ikke er det nok mange som uansett hadde droppet å fortolle varene selv - og da kunne DHL ha blitt tatt for medvirkning til smugling. Slik sett så har nok DHL gjort det de skulle. Gebyr på kr 600 høres jo drøyt ut, så det hadde jo vært spennende å hørt hva de mener det dekker?

Noen sitater fra DHL's hjemmeside:

Det er ingen enkel oppgave å behandle flere millioner tollangivelser. DHL Express gjør dette hver dag for kundene fordi vi opptrer som megler på deres vegne.

Gjennom de lokale tjenestene vil tilbyr våre kunder, er vi nå en av verdens største tollmeglere. I denne rollen må vi sikre at dine tolldokumenter er relevante og nøyaktige til enhver tid.

Når dokumentene er grundig kontrollert, overføres de til den aktuelle tollmyndigheten. De samarbeider med oss for å ekspedere klareringen og få varene dine levert raskt og effektivt.

DHL Express håndterer alle forespørsler fra tollmyndigheten på dine vegne. Når varene er tollklarert, ordner vi med transitt før endelig levering.

Det finnes bare noen få lokale unntak i hele verden. Det er grunnen til at kostnaden for standard tollklarering vanligvis kan inkluderes i fraktprisen.

EDIT: Skriveleifer.

EDIT2: Jeg vil tro at det IKKE er DHL du bør laste i denne saken. Har du vært i kontakt med Tollvesenet? Legger du frem saken så vil jeg tro at de er de rette til å tilbakebetale det du har betalt til de. Ut fra sitatene ovenfor virker det som om DHL forholder seg til gitt regelverk, men jeg er igjen ingen jurist...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Tror at her taper du så det synger.

1. Varen er feilfortollet inn, og de har et åpent sår i godslistene mot tollvesenet. De må da foreta en endringsmelding, og det koster penger.

2.Korte frister, antar du mener 10dager? Ikke noe problem. Kontantkunder kan man også ha, men det må være noen dager mellom purringene og purregebyrene.

Du kunne ha bedt om å få tilsendt en ankomstmelding fra DHL for å fortolle selv, men dette koster penger/gebyrer.

Eneste måten å komme seg unna på er hvis frankaturen på sendingen er DDP, fritt levert fortollet på godt norsk.

Dette må du sjekke med avsender.

Mulig at det noen sendingstyper hos DHL som er all inclusive, mendet kjenner jeg ikke til.

600,- i gebyrer er ikke så ille, på gamle jobben min, Bring utland, så var det rundt 1100,- inkludert alle gebyrene (var vel 5stk hvis jeg ikke husker feil)

Du kan stå på ditt, men er det ikke frankaturfeil, så taper du.

Går det for langt, så kan de be namsmannen trekke deg (etter dom i forliksrådet)/ta beslag i bankkonti osv.

Lenke til kommentar

Tror at her taper du så det synger.

1. Varen er feilfortollet inn, og de har et åpent sår i godslistene mot tollvesenet. De må da foreta en endringsmelding, og det koster penger.

2.Korte frister, antar du mener 10dager? Ikke noe problem. Kontantkunder kan man også ha, men det må være noen dager mellom purringene og purregebyrene.

Du kunne ha bedt om å få tilsendt en ankomstmelding fra DHL for å fortolle selv, men dette koster penger/gebyrer.

Eneste måten å komme seg unna på er hvis frankaturen på sendingen er DDP, fritt levert fortollet på godt norsk.

Dette må du sjekke med avsender.

Mulig at det noen sendingstyper hos DHL som er all inclusive, mendet kjenner jeg ikke til.

600,- i gebyrer er ikke så ille, på gamle jobben min, Bring utland, så var det rundt 1100,- inkludert alle gebyrene (var vel 5stk hvis jeg ikke husker feil)

Du kan stå på ditt, men er det ikke frankaturfeil, så taper du.

Går det for langt, så kan de be namsmannen trekke deg (etter dom i forliksrådet)/ta beslag i bankkonti osv.

Jeg vil bemerke at jeg ringte DHL og meldte fra om at jeg hadde fortollet, og fikk beskjed om at de skulle ordne det. Jeg har fått regning for både fortolling, og selve momsen. Ikke for å få tilsendt ankomstmelding eller liknende. Ellers er poenget med fristene at jeg ikek er enig i fakturaen, DHLs kundeservice er ikke akkurat lynkjapp, når det går 5 dager mellom hver gang jeg får svar, så vil jeg jo såklart svært raskt nå betalingsfristen. Jeg lurer på hva mine rettigheter er angående purregebyr når saken er omstridt.

Jeg er veldig usikker på det juridiske her, er det virkelig riktig at de kan kreve et vilkårlig høyt gebyr for en tjenste jeg hverken trenger eller ønsker? Et gebyr jeg ikke er informert om såvidt jeg kan skjønne?

Når det gjelder gebyret størrelse, så er jeg helt uenig. Det er et gebyr som åpenbart ikke på noen måte representerer reelle kostander. Men jeg er usikker på om det er juridisk relevant.

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, det er ikke jeg som skal hente noe hos DHL, det er de som forsøker å hente noe hos meg :) Ellers takk for gratulasjoner angående mengden innlegg. Er sjelden i kalmmeri med leverandører heldigvis, så tror ikke jeg har så mange saker om dette.

AtW

Ok, da misforstod jeg - men...

1. Jeg bestiller en pakke fra en tysk nettbutikk, de har kun DHL som valg mtp transport.

Ellers stooor kudos til deg for å bruke undertekst som beskrivelse til headingen :)

EDIT: Akkurat HVA du bestiller fra en TYSK nettbutikk har jeg jo lov til å spekulere i... men det virket jo som den gikk igjennom tollen, så da var det vel ikke SÅ ille... :)

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Dersom du vil stå på ditt, så må du varsle dem skriftlig at fakturan er omtvistet. De har da ikke lov å overføre saken til inkasso eller nammsmannen for innkrevning.

Et krav som er omtvistet kan enten løses mellom partene direkte, eller av retten.

Siden beløpet er så lavt (under 125 000,- kroner), vil dette da bli sendt til Forliksrådet i den kommunen du bor (dersom DHL står på sitt og ikke gir seg).

I forliksrådet, sitter det tre lekfolk, de vil forsøke å få dere til å bli enige. Dersom dere ikke gjør det og du eller DHL ber om det, vil forlliksrådet skrive en dom. Denne vil da gå ut på at du enten slipper å betale eller må betale.

Dersom du taper i forliksrådet, risikerer du å måtte ut med følgende:

Det beløpet mottatt faktura er på

Renter fra forfallsdato frem til du betaler (i tråd med lov om forsinkelsesrenter for tiden 9% pr. år).

To rettsgebyr, et rettsgebyr er kr. 860,-

Lenke til kommentar

Takk for informasjon om gebyr. Inkasso er jo greit nok, men hva med purregebyr? Kan de sende ut purregebyr selv om saken er omtvistet? Og om disse lekfolkene for oss enige, må det da betales rettsgebyr? Eller er det kun om selve forliksrådet skriver en dom? Hvor geografisk er dette forliksrådet, kan jeg kreve at det foregår i mine hjemby?

Har prøvd å undresøke litt mer rundt saken. Det jeg har fått tilsendet er en DHL europack INternational. Ifølge de jeg har kjøpt av så må jeg selv passe på eventuelle gebyrer og og omms til staten når jeg får pakken (står på nettsiden), dette er forsåvidt greit. Men jeg har ikke funnet noe gebyrinfo på DHL sine nettsider. (er det jeg som er dårlig til å søke?). VIdere er jo hovedpoenget at jeg faktisk har fortollet selv, og meldt dette inn til DHL.

AtW

Lenke til kommentar

Rettsgebyret må betales uansett, og det må forskuddsbetales av den som sender klagen. Altså må DHL legge ut rettsgebyret på kr. 860,- det skal forliksrådet ha, for å i det hele tatt se på saken.

Så kan (og vil nok) DHL forlange et rettsgebyr for å skrive klagen.

DHL vil altså øke det totale kravet i saken med kr. 1720,- kroner, om den går til forliksrådet. Hvor mye du må betale, og sånt kommer jo an på hvordan behandlingen i forliksrådet går.

Det er et forliksråd i hver kommune, og en klage skal sendes til forliksrådet i den kommunen hvor den som klages inn er registrert bosatt i følge folkeregistret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...