ogn Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Er litt usikker på hvordan jeg skal sette opp SCSI-diskene mine for å få det til å fungere. Jeg har: 2 SCSI-disker Kontrollerkort SCSI-kabel Terminator Jeg har problemer med å finne begge diskene. Slik oppsettet er nå har jeg terminatoren mellom kabelen og den siste disken. Kontroller - kabel - disk - kabel - terminator - disk Er dette rett? Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Når jeg setter opp diskene setter jeg alltid terminatoren i enden er ikke det som er helt vitsen med en terminator. Du er sikker at du har satt opp scsi biosen riktig? Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 som det her kontroller---kabel---disk---kabel----disk----terminator terminatoren skal i den siste porten på kabelen, hvis den fremdeles ikke finner diskene må du proeve å gi diskene id 1-7, ved hjelp av jumperene på diskene (1-2-3) som tilsammen skal gi en id fra 1-7 Lenke til kommentar
ogn Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 "Når jeg setter opp diskene setter jeg alltid terminatoren i enden er ikke det som er helt vitsen med en terminator. Du er sikker at du har satt opp scsi biosen riktig?" Nei, vet ikke om jeg har satt opp biosen riktig. Det som er litt rart er at det virker som om maskinen bare finer den disken som er etter terminatoren(den siste disken). Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 som det her kontroller---kabel---disk---kabel----disk----terminator terminatoren skal i den siste porten på kabelen, hvis den fremdeles ikke finner diskene må du proeve å gi diskene id 1-7, ved hjelp av jumperene på diskene (1-2-3) som tilsammen skal gi en id fra 1-7 MEN! Id'ene er 0-6 (7 er som regel kontrolleren) og 8-14. (da 8-14 er eksterne *kremt* som regel) Selv har jeg en Mylex DAC1164P Raid kontroller. Med et eksternt kabinett. Den eksterne terminatoren er på enden av alt seff Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 da blir det id 1-6 da han har neppe et eksterne disker for foerste forsoek, eller hvem vet? Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 "Når jeg setter opp diskene setter jeg alltid terminatoren i enden er ikke det som er helt vitsen med en terminator. Du er sikker at du har satt opp scsi biosen riktig?" Nei, vet ikke om jeg har satt opp biosen riktig. Det som er litt rart er at det virker som om maskinen bare finer den disken som er etter terminatoren(den siste disken). Vist BIOS er slik som den var ifra fabrikken (SCSI BIOS altså) så fungerer mest sannsynlig alt som det skal. Men vær obs på jumperne. vist 2 harddsiker står på samme ID så finner du ikke noe. Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 da blir det id 1-6 da han har neppe et eksterne disker for foerste forsoek, eller hvem vet? ID 0 blir alltid den første. Som regel alt innen HW starter på 0 og ikke på 1. Men iallefall. Du oppnår som regel ID 0 med å ikke ha jumpere på. Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 jo men siden han har 2 disker må han vel gi en av dem en id? Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 jo men siden han har 2 disker må han vel gi en av dem en id? ID 0 og 1 fks? Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 bare av rein egen interesse, vet at id7 er kontrolleren men har noen av de andre id`ene prioritet over andre, feks har ID 0 prioritet over id 3 osv? Lenke til kommentar
ThaJaCkal Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 bare av rein egen interesse, vet at id7 er kontrolleren men har noen av de andre id`ene prioritet over andre, feks har ID 0 prioritet over id 3 osv? Er litt usikker, men det virker ikke usannsynlig. Har alltid lurt på det samme innen IDE. Har master en "magisk kraft" over sin slave? :wink: Noen her som vet? BTW. Jeg kjører 6 disker i mitt eksterne oppsett. 1stk 18,6Gb og 5*36,4Gb i RAID 5. Alt ser ut til å jobbe likt der iallefall Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 jeh kjoerer 2 disker internt og de ser ut til å jobbe likt ja Lenke til kommentar
ogn Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Takker for hjelp. Har nå fått fram begge diskene, måtte flytte litt på noen jumpere. ID0 er vel den som skal brukes til "master"-disken. Har uansett fått et nytt problem nå. Skal legge inn 2000 server og får ikke programmet til å finne diskene/kontrollerkortet når jeg skal installere programvaren. Har prøvd å hente drivere fra hjemmesidene til produsenten men det hjelper ikke. Kortet er et Adaptec SCSI card 19160 Diskene er Seagate cheetah Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Hvis du mener at den ikke finner dette under install i win 2000 server (som jeg tror du mener) så må du lage en slags boot/driver floppy disk med drivere som brukes under install, slik at win 2000 gjenkjenner kontrolleren. Mitt tekram kort kom med en cdrom for å lage denne driver floppy disken, men du må vel kunne finne denne på adaptech sine sider. Skal lete litt å se om jeg kan finne den Lenke til kommentar
ultranerd Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Sjekkalitt om den kontrolleren, det ser ikke ut som om win 2000 server eller win 2000 adv server drivere finnes for denne kontroilleren. da det ikke står opfoert som et stoettet os. Microsoft MS-DOS 6.x Microsoft Windows 3.0 Microsoft Windows 3.10 Microsoft Windows for Workgroups 3.11 Microsoft Windows 95 Microsoft Windows 95a Microsoft Windows 95b Microsoft Windows 95c Microsoft Windows 98 Microsoft Windows 98 Second Edition Microsoft Windows NT 4.0 Microsoft Windows Millennium Edition Microsoft Windows 2000 Professional Microsoft Windows XP Uflaks den der ja Bruke heller win 2000 pro, kjoep tekram kontroller da jeg har den på win2000 adv server og det funker fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå