Gå til innhold

Tilbakekalling av mail, går det an ?


Anbefalte innlegg

En kollega har kommet til skade for å sende ut en mail med sensitiv info som ikke angår vedkommende, og har spurt meg om det går an å tilbakekalle mailen uten at vedkommende leser den (som er på ferie). Min kollega bruker Microsoft Outlook 2002 (fra MS Office XP norsk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja,

men som regel vil mottakker få forespørsel i Outlook om han vil

la den tilbakekalles, og da er det opp til han.

Da er det vel 99% sikkert at han leser den uansett, av ren nysgjerrighet vet du.

Beste er vel å godsnakke med Admin på Exchange serveren...eller ?

Lenke til kommentar

Her var jeg igjen, ja. Min kjære kollega skulle gjerne visst fremgangsmåten for tilbakekalling. Personlig så skjønner jeg ikke helt hvorfor da mottaker må godkjenne det, men ja ja. Har selv prøvd å finne ut av det uten hell. Noen som vet det ?

Lenke til kommentar
Er det ikke bare å åpne den mailen som er sendt, velge actions og så recall this message? Har ikke prøvd men det virker logisk...

 

Hvis mailen er hos en annen tilbyder, dvs utenfor avsenders kontroll, finnes det ingen mulighet for å slette denne i tilbyderens mailsystem uten å kontakte tilbyderen.

Mailservere honorerer ikke kanselleringer, sånn sett.

Lenke til kommentar

Du kunne jo prøvd å sende mail til den/de som er ansvarlig for mailserveren mailen ligger på og forklare situasjonen. Kanskje du er heldig og treffer på en grei person som sletter mailen for deg. Men risikoen er jo også der for at vedkommende som skal slette mailen leser den av ren nysgjerrighet.

 

En annen mulighet hvis mailen er sendt til en kollega på jobben din kunne vært en aldri så liten "hostile takeover" av vedkommendes pc :) Start opp Outlook, last ned mailen og slett.

 

Hvis mottaker av mailen jobber et annet sted kan dere alltids begå et aldri så lite innbrudd og slette mailen fra hjemmepcen. Men da begynner det vel å gå litt langt? :)

 

 

Moralen blir vel aldri send sensitiv info til feil adresse!

Lenke til kommentar

Mange kreative forslag her, ja... Mottaker befinner seg på en helt annen kant av byen, og kollegaene må heller ikke se mailen. Det er info som er ment for en annen kunde av firmaet vi jobber i. Ikke noe galt i mailen, men det kan ha betydning for fremtidig samarbeid omkring kontrakter og bla bla bla.

 

...og Pluto : jeg er ikke noe "han", tihi ;)

Lenke til kommentar

 

...og Pluto : jeg er ikke noe "han", tihi ;)

 

I så tilfelle får du ta i bruk andre metoder for å få fjerna mailen.

Finn en it-administrator på firmaet mailen ble sendt til ;)

 

Men seriøst, er det noen som kan forklare hvordan sensitiv informasjon blir oppbevart så dårlig?

Jeg har nå vært i 2 bedrifter som driver med sensitiv info, i det ene med eget fysisk adskilt nettverk, det andre med PGP-kryptering på ALLE mailer.

Lenke til kommentar

Årsaken er rett og slett at en mail min kollega trodde kun inneholdt ett vedlegg, inneholdt 2 hvorav kun det ene var ment for mottakeren det tidligere har vært snakk om. Min kollega videresendte mailen "glatt" og dermed var fadesen et faktum... Heldigvis ikke mitt ansvar :D , men jeg synes synd på stakkaren...

 

FSK| : hvorfor "quota" du meg der ? Tror kanskje du misforstod. Jeg prøvde bare å presisere for Pluto at jeg er et "hokjønn" he-he... Pirk pirk ;)

Lenke til kommentar

Ettersom mailen inneholder vedlegg, er vel 'virusmetoden' sikrest. Ta kontakt med mottaker og si "Hvis du har fått en mail av <avsender> som handler om <emne>, *IKKE* åpne vedleggene, de inneholder virus! Slett hele mailen med en gang!"

Det burde være skummelt nok til å overvinne eventuell nysgjerrighet og sikre at dere blir kvitt problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...