Populært innlegg SML Skrevet 10. februar 2011 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Med tanke på at MoV-delen stadig vekk får innlegg fra brukere som lurer på hvordan man tar vare på sko, hva som er mest formelt osv osv, tenkte jeg at jeg kunne slå ihjel en kveld med å lage denne tråden til glede for MoV. Tar gjerne imot innspill om noe er feil, eller om noe skulle mangle. Navn er skrevet på engelsk fordi det skal være lettere å søke seg til mer informasjon. Eksemplene er heller ikke de beste, men er kun for illustrasjon. SKO - OG DET DU TRENGER Å VITE OM DET Skotyper Man kan dele skotypene i to forskjellige hovedgrupper; Oxford og derby. Lukket og åpen snøring. Lukket snøring: lukket snøring betyr at begge sidene av overlæret ("ørene") som blir holdt sammen av skolissene, er sydd fast under forbladet og slutter over en påsydd pløs. Pløsen er det lærstykket som ligger under snøringen. Sko med lukket snøring går under kategorien Balmoral, eller Bal som det noen steder kalles og oxford Åpen snøring: åpen snøring betyr at sidedelene på skoen er sydd over forbladet, og at forbladet - altså den delen som dekker vristen og tærne - går over i pløsen.Sko med åpen snøring går under kategorien Derby eller Blucher. Oxford Oxfords karakteriseres som sko med lukket snøring, i motsetning til derby sine åpne snøringer. Oxfords er relativt formelle sko, og alle burde ha et par sorte oxfords i skapet. Brogue En hel brogue karakteriseres som mønstrede sko med wingtip eller longwings. Brogues er semi-formelle, og er utrolig anvendelige, og kan bokstavelig talt brukes til alt. Alle burde ha et par med quarter, semi eller hel brogues. Semi-Brogue Semi-Brogues er en cap toe sko med brogue mønster. Quarter-Brogue Quarter-brogues er den enkleste brogue skoen, med dekorasjoner bare på cap toen. Chelsea Boots Chelsea Boots er også en utrolig anvendelig sko, som kan brukes til det meste utenom formelle anledninger. Egner seg ikke godt på sommeren, men passer ypperlig på vinteren. Man burde ha ett eller flere par chelsea boots. Slippers Slippers er innesko, som også kan brukes ute. Brukes uten sokker. Monk/Double Monks Double monks er også en anvendelig sko, som praktisk talt går til ALT. I mine øyne, den perfekte penskoen. Monks kan ikke brukes til formelle anledninger(les: smoking, kjole og hvitt). Wholecuts Wholecut sko er en sko laget av et stykke skinn. Blir ikke enklere. Ingenting mer å si om det. Loafers Loafers er en casual skotype med lav hæl, som egner seg godt med hverdagsantrekk som ikke er for formelle. Det finnes mange typer loafers, Penny, Tassel, horsebit, mules, enkel slip-ons. Du får de fleste typer loafers i semsket skinn, som for mange er det desidert fineste. Funfact: Loafers oppstod i Norge rundt 1930-tallet(ty lokeland) Mokkasiner Mokkasiner er omtrent det samme som loafers. Eneset forskjellen er at loafers er bestemt ved en hæl, mens mokkasiner har en helt annen type såle. Eksempel nedenfor, hvor den første er en loafer og den andre en mokkasin. Seilersko Båtsko/seilersko ligger i samme klasse som loafers. De fleste seilersko er mer butte enn loafers. Casual, men ville ikke brukt det til dress, som man kan med loafers. Desert Boots/Chukkas Desert Boots/Chukkas er høst/vårsko, gjerne i semsket skinn. Uten mønster og dekorasjon, men med litt hæl, passer de greit inn i de fleste antrekk. Norwegian Split Toe Norwegian Split Toe er en dressko, som fungerer best til dress og semi-formelle antrekk Formalitet Følgende sko er rangert etter formalitet, hvor den øverste er mest formell, mens den nederste er mest casual. Det er også verdt å vite at sort er mer formelt enn brunt. Patent Pumps Patent Oxfords/Lakksko Oxfords -Wholecuts -Cap Toe -Quarter-Brogues -Semi-Brogues -Brogues Derby -Quarter-Brogue -Semi-Brogue -Brogue Slip-ons(Loafers, seilersko etc) Man kan med andre ord si at jo enklere og mørkere skoene er, jo mer formelle er de. Lærtyper Suede/Semsket En glatt og deilig skinntype som gjerne blir brukt på desert boots/chukkas/loafers. Shell Cordovan Shell Cordovan er en skinntype fra baksiden til hesten. Shell Cordovan er normalt dyrere enn andre typer skinn, men har også en lengre levetid. Ostrich Strutseskinn, lett gjenkjennelig med masse nupper. Calfskin/Veal Det mest vanlige skinnet i pensko. Bilder er ikke engang nødvendig. Nubuck Nubuck er omtrent det samme som semsket, bare sterkere og gjerne dyrere. Krokodille/slange Krokodille og slangeskinn er et dyrt skinn. Hvorvidt det finnes sko som faktisk er fine i dette skinnet, kan diskuteres. Kjente Merker Allen Edmonds Herring Alden Edward Green Loake John Lobb Tricker's Church Cheaney Sebago Begreper Lace Ups: Sko med lisser. Goodyear Welt: Øvre og nedre del er sydd sammen. Sko med Goodyear Welt har lengre levetid. Eyelet: Hullene der lissene går gjennom Cap Toe: Et ekstra lag som "splitter" tåa fra resten av skoen. Wingtips: Wingtips er en captoe som går lenger bak på skoen. Longwings: En sko der toecapen strekker seg helt bak til hælen, der de er sydd sammen. Barcroft: Navnet på pynten på brogues. Skoens Anatomi Diverse Størrelse Tabell Rengjøring & Vedlikehold Produkter man burde ha Cleaner: Rengjør skoene. Dvs fjerner dritt fra skoene. Conditioner: Gjør skoene glattere og tilfører fuktighet. Polish: Gjør skoene glatte. Burde brukes etter hvert 20 bruk Weatherproof: Produkt for å repellere eller beskytte skoene mot vann og søle. Impregnering: Brukes til å forsterke skinnet, og for å repellere vann og søle til en viss grad. Skobørster: brukes til å børste skoene, for å fjerne dritt samt smøre ut produktene. Hansker: Det er lurt å ha hansker, da noen produkter kan sitte utrolig godt på hendene. Et lite stykke tøy: Til å smøre ut produkter på skoene. Underlag: Underlag til å ha skoene på er en fordel, så man ikke søler på teppet/gulvet/we. Anbefaler aviser. Noen steder får man kjøpt bokser med det meste man trenger. Anbefaler Herring Valet Box NB! Sørg for at du rengjør skoene på et godt ventilert sted Rengjøring & Vedlikehold Som regel pleier skoene å være ferdig behandlet når man får dem. Man burde derfor ikke behandle dem med noe, med mindre det er semsket eller nubuck. Da burde man kjøpe impregnering. MirrorShine *Oppdatering kommer imorra* Accessorier Skohorn: Skohorn brukes til å ta på seg skoene fortere, og enklere. Skohorn av kvalitet er lagd av Horn fra klovdyr (les: oxhorn) Skotrær: Skoetrær brukes i skoene etter bruk, for å bevare formen til skoene, samt suge ut fuktigheten. Å investere i et skikkelig par med skotrær i sedertre(Cedar) vil forlenge levetiden til skoene dine med mange år. Også verdt å nevne at skotrær i plast er skvip. Skobag/skopose: Skobager brukes til å oppbevare skoene dine i, og er praktisk hvis man skal på reise, og finner det upraktisk å ha skoene i kofferten blant resten av bagasjen. Verdt å nevne at de innsiden på de fleste skoposer kan brukes til å pusse skoene med, hvis man skulle glemme pusseutstyret. Kalosjer: Kalosjer brukes til å beskytte skoene dine hvis man må gå gjennom snø eller sørpe. Kalosjer forlenger levetiden betraktelig dersom skoene ellers ville ha blitt utsatt for søle og drit. Anbefaler Swims kalosjer. Kilder SF - Shoe Pictorial Index SF - Comprehensive Link To High-End Shoes Bilder hentet herfra Styleforum Shoesdirect Bernhard Roetzel - En Gentleman fkm Endret 10. februar 2011 av SML 47 Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Du har ikke bedre ting å gjøre på natta altså? Neida, kjekk tråd! Morsomt at du tok med strutseskinn. Tror ingen her noen gang kommer til å kjøpe sko av struseskinn, men man vet aldri Synes forresten du godt kan skrive seilersko istedenfor boat shoes ettersom det er en bredt akseptert betegnelse. Til og med moren min bruker det om sine. Du kan jo gjerne også skrive om forskjellen på desert boots og chukkas, noe som ofte forvirrer en del folk. Hadde også vært fint om du skrev om forskjellige typer loafers (tasseled, penny, horsebit), nevne at det kommer fra Norge (funfact!) og synes også mokasiner muligens fortjener en egen del i tillegg til en liten notis om "driving shoes" og den type såle. Endret 10. februar 2011 av lokeland Lenke til kommentar
SML Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Takk Planen var å ta det idag. Fikk rett og slett ikke tid igår, fordi jeg også måtte gjøre lekser(har enda ikke lagt meg, hehe) Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Bra initiativ! I vote sticky! Alternativt, en link i en av samletrådene som er sticky. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Er en del ganske grove feil.... Lenke til kommentar
SML Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Sånn som? kan ihvertfall si hva som er feil, slik at jeg kan rette det. 1 Lenke til kommentar
fkm Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Vel, jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Du har tydeligvis misforstått en del grunnleggende begreper om sko. Det du skriver om oxfords er feil, det du skriver om brouges er ganske ukorrekt, det heter ikke "plain", det heter wholecuts, det heter ikke "tøfler i lakk", det heter patent pumps, bildet du har lagt ut av lakksko er av derbys (som du tydeligvis ikke vet hva er, for det hadde du tatt med om du visste det), du har ikke med noe om longwings, du har ikke med noe om derbys osvosv... Lenke til kommentar
SML Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Vel, jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Du har tydeligvis misforstått en del grunnleggende begreper om sko. Det du skriver om oxfords er feil, det du skriver om brouges er ganske ukorrekt Etter hva jeg har lest opp, ser jeg ikke hva jeg har feil med "brouges" akkurat. Og som jeg skrev, "Eksemplene er heller ikke de beste, men er kun for illustrasjon." 2 Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Vel, jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Du har tydeligvis misforstått en del grunnleggende begreper om sko. Det du skriver om oxfords er feil, det du skriver om brouges er ganske ukorrekt, det heter ikke "plain", det heter wholecuts, det heter ikke "tøfler i lakk", det heter patent pumps, bildet du har lagt ut av lakksko er av derbys (som du tydeligvis ikke vet hva er, for det hadde du tatt med om du visste det), du har ikke med noe om longwings, du har ikke med noe om derbys osvosv... Da foreslår jeg at du lager en lik tråd bare med alt rett. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg fkm Skrevet 10. februar 2011 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Vel, jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Du har tydeligvis misforstått en del grunnleggende begreper om sko. Det du skriver om oxfords er feil, det du skriver om brouges er ganske ukorrekt Etter hva jeg har lest opp, ser jeg ikke hva jeg har feil med "brouges" akkurat. Og som jeg skrev, "Eksemplene er heller ikke de beste, men er kun for illustrasjon." Ok, for å ta det litt mer nøyaktig: Det finnes to hovedtyper sko, nemlig oxfords og derbys (også kalt balmorals og bluchers): Den første er oxfords, som er den mest formelle hovedtypen. Oxfords er sko som har "eyelet taben" (jeg vet ikke det norske ordet for det, desverre) sydd fast. Et par oxfords trenger ikke å være cap toes og det kan godt være brouges. For å komme med eksempler: Dette er som du sier oxfords, men det er også dette, dette og dette. Den andre hovedtypen sko er derbys. Derbys er sko hvor "eyelet taben" ikke er sydd fast. Derbys er mindre formelt enn oxfords. Dette, dette, dette og dette er typiske eksempler på derbys. For å illustrere forskjellen litt bedre (med fokus på forskjellen), dette er oxfords og dette er derbys. Når det kommer til brouges skriver du at hele brouges karakteriseres som sko med mønster og wingtip. Det er ikke helt riktig. Longwings karakteriseres også av mange som hele brouges, og det er greit å få med, eller i det minste ha med longwings som en egen kategori. Ser du har endret fra plain til wholecuts/plain, men jeg ville fjernet "plain", ettersom det er feil navn, og dermed ikke gjør annet enn å forvirre. Jeg foreslår også at du tar med at hele skoen er laget av et helt stykke skinn, derav navnet. Sist men ikke minst, du har lagt ut et bilde av derbys under lakksko. Det er en selvmotsigelse, fordi derbys er en uformell skotype, mens lakksko er meget formelt. Å bruke derbys til f.eks. smoking er ikke korrekt, så personlig skjønner jeg ikke hvorfor patent derbys i det hele tatt produseres. Bruk f.eks. dette bildet i stedet. Formalitetsskalaen din er også litt feil, fordi du ikke har tatt med derbys. Et forslag til endring: Patent pumps patent oxfords (lakksko) oxfords -wholecuts -cap toes -quarter brouges -semi brouges -brouges Derbys -quarter brouges -semi brouges -brouges Slip ons (loafers, seilersko etc) Som du ser ville jeg ikke tatt med monks på skalaen, fordi det er en ganske uvanlig sko, og det ikke er noen "regel" på hvor den hører hjemme. Det samme gjelder andre uvanlige stiler, som f.eks. norwegian split toe. Hovedregelen er at en sko med lite detaljer er formell og en sko med mye detaljer er uformell, så man kan jo tenke seg til formalitetsnivået for det meste ut i fra det. Vel, jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne. Du har tydeligvis misforstått en del grunnleggende begreper om sko. Det du skriver om oxfords er feil, det du skriver om brouges er ganske ukorrekt, det heter ikke "plain", det heter wholecuts, det heter ikke "tøfler i lakk", det heter patent pumps, bildet du har lagt ut av lakksko er av derbys (som du tydeligvis ikke vet hva er, for det hadde du tatt med om du visste det), du har ikke med noe om longwings, du har ikke med noe om derbys osvosv... Da foreslår jeg at du lager en lik tråd bare med alt rett. Ja, huff, så dumt av meg å si fra om feilene han har gjort. Jeg skulle heller latt som om alt var riktig, sånn at alle som vil lære noe om sko her lærer feil... 22 Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg er mektig imponert. Etter fkm's post fant jeg ut av at det var mye jeg ikke visste om sko... 3 Lenke til kommentar
SML Skrevet 10. februar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Takk, fkm! endrer førstepost etterpå når jeg har tid. Mangler fortsatt en del. 3 Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Flott initiativ! Denne tråden vil garantert hjelpe flere på forumet Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Bra tråd. Jeg lærte en god del. Plusser deles ut til både fkm og SML. Endret 10. februar 2011 av DandyVers Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Finfin tråd med mye god og nyttig info Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 Kan vi konkludere med at slip-ons er mest formelt av casual sko? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 28. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg syntes Herringshoes generelt har lite semsket skinn å oppdrive, og det lille som er er som oftest mørk brunt. Jeg vil gjerne vite om merker som har mye sko i semsket skinn. Noen tips? Skal en tur til London i Mars, og der er det jo mange merke-butikker. Om dere kjenner til noen fler-merke-butikker som fører mye semsket skinn i London, er det også fint. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 28. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2011 Jeg vil anslå at Herring har omtrent den andelen av semskede sko de fleste andre skobutikker har, om ikke mer. Du vet vel forresten at du kan endre farge/skinn på de fleste modellene på den lille scroll-boksen under bildet av skoen? Det er meget få sko som er avbildet i semsket skinn som standard, men det er ganske mange som har det som alternativ... 1 Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 28. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) Vel de fleste burde jo komme opp når jeg søker, men jeg kan jo alltids bla meg igjennom. Mange produsenter på herring har jo stort sett en typisk pensko-form på de fleste sko, noe jeg vil si er et lite oppfinnsomt utvalg. Et større utvalg kommer jo når jeg velger vidde F, men en G fra en sko er vel en G i en annen, eller tar jeg helt feil? Mine Barker Alfred er G, og de har ikke mye å gå på. Endret 28. februar 2011 av T.F.T Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 28. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2011 (endret) ... Mange produsenter på herring har jo stort sett en typisk pensko-form på de fleste sko, noe jeg vil si er et lite oppfinnsomt utvalg. ... Du vil nok ikke finne Converse hos Herring nei. Derimot vil du finne pene, klassiske sko av høy kvalitet. ... men en G fra en sko er vel en G i en annen ... Størrelser vil alltid variere litt fra produsent til produsent, hvis det var det du tenkte på. Endret 28. februar 2011 av lokeland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå