NothingForever Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 (endret) http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7241253 Tall fra ssb! Stoltenberg fikk jo en million i lønn for å lure og lyge, og hans lønn (og løgner) trekker "verdiskapningen" i Oslo opp.. -_- Men, dere som ikke ser vitsen i at noen nordlendinger skal bruke 2 timer fra A til B istedenfor 4 timer - tenk på det neste gang toget (verdiskapning i Oslo) er 5 minutter forsinket og du maser på NRK (som også er verdiskapning i Oslo) at Jernbaneverket (også verdiskapning i Oslo finansiert av resten av landet) burde skjerpe seg.. Bjorøytunnellen er kansje vært å sammenligne med. 450 fastboende pluss 40 på Tyssøy. Ca samme avstand fra land. Det er ca samme avstand fra land, ja, men det er mye dypere på det aktuelle stedet ved Kjerringøy. Vatlestraumen ved Bjorøy/Håkonshella er 50 meter dyp, mens det ved dagens ferge til Kjerringøy er nærmere 150 meters dyp. Endret 14. februar 2011 av NothingForever 1 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg ser vitsen, jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke kan gjennomføres med to båter... Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Vel jeg bor ikke i Oslo, jeg bor i et annet distrikt som får langt mindre penger enn dere i nord! Samtidig som vi har høyere verdiskapning! Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 I eksemplet ditt sier du at det er 50 mil fra Bodø til Leinefjord ifølge http://www.no.map24.com/ er 22 mil en vei. Da synes jeg 150kr for en trailer en vei er svært billig. Merkelig nok så viser både min og min fars GPS beskrivelse at det er nærmere 50 mil Bodø Leinesfjord kontra hva nettkart viser samt at etter hukommelsen er det ca så langt... Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Bjorøytunnellen er kansje vært å sammenligne med. 450 fastboende pluss 40 på Tyssøy. Ca samme avstand fra land. Det er ca samme avstand fra land, ja, men det er mye dypere på det aktuelle stedet ved Kjerringøy. Vatlestraumen ved Bjorøy/Håkonshella er 50 meter dyp, mens det ved dagens ferge til Kjerringøy er nærmere 150 meters dyp. Hadde ingen formening om dybde på fjorden, eller andre ting som kan påvirke en tunnel under fjorden. Eller en flytebro for den del. Jeg ville fortelle at hengebro blir dyrt. Og det finnes sikkert bedre måter å bruke 1,5 til 2 milliarder på. Skal fastlandsforbindelse være aktuelt, kommer det til å være i konkurranse med andre prosjekter. I eksemplet ditt sier du at det er 50 mil fra Bodø til Leinefjord ifølge http://www.no.map24.com/ er 22 mil en vei. Da synes jeg 150kr for en trailer en vei er svært billig. Merkelig nok så viser både min og min fars GPS beskrivelse at det er nærmere 50 mil Bodø Leinesfjord kontra hva nettkart viser samt at etter hukommelsen er det ca så langt... 500 km på 4 timer gir en gjenomsnittsfart på..... 125km/t... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Skal vi trekke den slutningen at de faktisk har overlegne veistrekninger der oppe? Sånn med tanke på at de kan kjøre så fort så lenge? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Japp, er nok jeg som tar grundig feil på hukkomelsen. Selve reisetiden tar 4 timer.. Edit:; Må nok slå GPS'n min hardt et par ganger.. Endret 15. februar 2011 av ole_marius Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 ole_marius: Askøybroen (850m spenn) med veier (3km) og tunneler (ca 1,8km tunnel) kostet 850 mill i 1992. Mistfjorden er ca 1000m bred på det smaleste rett øst for Festvåg, da trengs minst 2 km tunnel. Altså ca like mye tunnel, mindre veg, men 150m lengre brospenn. 850 millioner 1992kr tilsvarer 1235 millioner 2010. I eksemplet ditt sier du at det er 50 mil fra Bodø til Leinefjord ifølge http://www.no.map24.com/ er 22 mil en vei. Da synes jeg 150kr for en trailer en vei er svært billig. I 1992 kunne du kjøpe en leilighet i oslo/bærum for f.eks 500.000. Ifølge SSB har prisene på denne økt med 5,67 ganger, til ca 2.800.000. Tipper du kan bruke samme kalkyle på veiprosjekter. 850 millioner blir da til 4,8 milliarder. Okay, det hørtes litt mye ut, men jeg det er fullstendig usannsynlig at prisene på en bro bare har gått opp med 50% på 18 år, selv om den generelle prisstigningen har vært så lav. Husk på at f.eks priser på elektronikk og klær er med i den statistikken og prisene der har vel strengt tatt gått ned i den perioden. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Nå fremover de neste fire årene skal imidlertid Nordland Høyre foreslå en mindre utredning for kostnadder for dette prosjektet, om dette går igjennom fylkestinget vil alle fakta ligge på bordet.. Endret 15. februar 2011 av ole_marius Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 blackbrrd: Jeg brukte ssb.no. Der er det en kalkulator hvor du kan legge inn 850 mill kr i 1992, og få vite hva det blir i kr for f.eks 2010. Jeg tror det er litt riktiger enn å følge boligpriser i Oslo. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) blackbrrd: Jeg brukte ssb.no. Der er det en kalkulator hvor du kan legge inn 850 mill kr i 1992, og få vite hva det blir i kr for f.eks 2010. Jeg tror det er litt riktiger enn å følge boligpriser i Oslo. Så du mener i fullt alvor at byggeprisene har gått opp med 50% siden 1992? Da synes jeg du kan komme å bygge hus for meg, jeg tilbyr deg 60% mer enn meg måtte betalt i 1992. Helt enig i at boligprisene i Oslo ikke akkurat er representativt, men 50% oppgang i byggepriser siden 1992 dekker ikke engang lønnsøkningen, langt mindre materialpriser. Fant ikke statistikk for lengre tilbake enn 1997 og siden da har lønnen gått opp med ca 50% i anleggsbransjen. Endret 15. februar 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 blackbrrd: Jeg brukte ssb.no. Der er det en kalkulator hvor du kan legge inn 850 mill kr i 1992, og få vite hva det blir i kr for f.eks 2010. Jeg tror det er litt riktiger enn å følge boligpriser i Oslo. Så du mener i fullt alvor at byggeprisene har gått opp med 50% siden 1992? Da synes jeg du kan komme å bygge hus for meg, jeg tilbyr deg 60% mer enn meg måtte betalt i 1992. Helt enig i at boligprisene i Oslo ikke akkurat er representativt, men 50% oppgang i byggepriser siden 1992 dekker ikke engang lønnsøkningen, langt mindre materialpriser. Fant ikke statistikk for lengre tilbake enn 1997 og siden da har lønnen gått opp med ca 50% i anleggsbransjen. Jeg vet ikke hvor mye lønnsutgifter vil utgjøre, ssb's tall skal være med alt. Også boligpriser i Bærum. Kansje mitt regnestykke er for dyrt? Bjorøytunnellen er kansje vært å sammenligne med. 450 fastboende pluss 40 på Tyssøy. Ca samme avstand fra land. Det er ca samme avstand fra land, ja, men det er mye dypere på det aktuelle stedet ved Kjerringøy. Vatlestraumen ved Bjorøy/Håkonshella er 50 meter dyp, mens det ved dagens ferge til Kjerringøy er nærmere 150 meters dyp. 1 km lengre vest er den 60m dyp. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg vet ikke hvor mye lønnsutgifter vil utgjøre, ssb's tall skal være med alt. Også boligpriser i Bærum. Kansje mitt regnestykke er for dyrt? Dette er feil, SSB tar ikke med boligpriser når de regner på hva 1kr fra 1992 er verdt. (De bruker bl.a. prisene på elektronikk, leiepriser, matpriser, klespriser osv. Mange av disse har gått ned i denne perioden, spesielt klespriser og elektronikk. Dette er IKKE representativt for hva det koster å bygge.) Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg vet ikke hvor mye lønnsutgifter vil utgjøre, ssb's tall skal være med alt. Også boligpriser i Bærum. Kansje mitt regnestykke er for dyrt? Dette er feil, SSB tar ikke med boligpriser når de regner på hva 1kr fra 1992 er verdt. (De bruker bl.a. prisene på elektronikk, leiepriser, matpriser, klespriser osv. Mange av disse har gått ned i denne perioden, spesielt klespriser og elektronikk. Dette er IKKE representativt for hva det koster å bygge.) Hva? http://www.ssb.no/kpi/ Bolig? Det står riktignok ikke stål, betong eller hengebroer der. Og prisen på slike ting har økt i pris (Kina, India). Men jeg tror at disse tallene er mere riktig enn huspriser i Bærum. Eksemplet med Askøybroen var uansett bare for å fortell grovt hva prisen kunne bli. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Og hvis vi tar et tall midt i mellom blir alle misfornøyd? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 (endret) Om man gir en gratis enebolig i Bodø til alle (400?) som ønsker fastlandsforbindelse mot at de flytter til Bodø har man løst problemet med "fastlandsforbindelse" til en billig penge! Samenlignet med broprosjektet sparer man mange millioner, og alle er fornøyde! Endret 15. februar 2011 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Og hvis vi tar et tall midt i mellom blir alle misfornøyd? OK. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Det blir i såfall litt under 3 mrd... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg vet ikke hvor mye lønnsutgifter vil utgjøre, ssb's tall skal være med alt. Også boligpriser i Bærum. Kansje mitt regnestykke er for dyrt? Dette er feil, SSB tar ikke med boligpriser når de regner på hva 1kr fra 1992 er verdt. (De bruker bl.a. prisene på elektronikk, leiepriser, matpriser, klespriser osv. Mange av disse har gått ned i denne perioden, spesielt klespriser og elektronikk. Dette er IKKE representativt for hva det koster å bygge.) Hva? http://www.ssb.no/kpi/ Bolig? Det står riktignok ikke stål, betong eller hengebroer der. Og prisen på slike ting har økt i pris (Kina, India). Men jeg tror at disse tallene er mere riktig enn huspriser i Bærum. Eksemplet med Askøybroen var uansett bare for å fortell grovt hva prisen kunne bli. Bolig som blir nevnt i kpi tar med hvor dyrt det er å leie en bolig, ikke prisen av å bygge en bolig. Mao, lite representativt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå