Skatteflyktning Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Hvorfor skal en Nordlending overgi sine penger til prosjekter andre steder i landet? Jeg mener å huske at en annen Nordlending, Tore Hund, hadde ett klart svar på det spørsmålet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Ja, jeg foreslo til og med et opplegg hvor staten dekket 40% og resten var brukerfinansiering. Men det ble visst ikke kommentert på. Det skjønner jeg forsåvidt godt ettersom båten koster 50-60 kroner, mens bompenger ut i fra mitt regnestykke ville blitt 120 per tur uten renter og admin... Lenke til kommentar
toreae Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Men du svarer ikke på hvorfor det ikke holder med 2 ferger? Nærmer seg kansje sakens kjerne. Jeg mener at det finnes mange fra Bodø om eier hytte på eller nær Kjerringøy, og som misliker fergekø på fredags ettermiddag. Sikkert mange som ønsker seg til Steigen også, med bil, og da kan kansje 4 timer bli litt langt å kjøre. (Bare mine mistanker) Steigen var en fiskeri- og landbrukskommune. Hvor mange fiskere / fiskemottak var det for 20 år siden, hvor mange er det i dag? Om man har ambisjoner for Steigen, må det være bedre måter å bruke 1 milliard kroner +++, enn en bro. 40 - 50 - 60 millioner i årlig rente, fordelt på 2500 i Steigen, og 400 på Kjerringøy. Hadde det vært et stort behov for hurtigere transport hadde fergen mellom Nordfold og Festvåg (?) fremdeles vært i drift. Eller kansje en ny fra Kjerringøy til Helnessund? For all del, bro og ferge har sikkert vært fint, men dette er hinsides. Men det har vært hinsides på andre steder også... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Stakkars dem, må sitte i kø som mange andre på ikke-bærekraftige bro-strekninger... 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Bodø Kommune tjener enormt mye penger på Kjerringøy akkurat på grunn av turismen. Dette har politikerne selv sagt. Blir mye forskjellige meninger og mye frustrasjon.Maldivene tjener også enormt mye på turismen. Mener du man derfor bør bygge broer mellom øyene der? 2 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Muligens jeg som ikke har fått meg hvordan dere har anslått denne bruen kommer til å koste 1 milliard, bladde igjennom hele tråden og fant dog ikke ut annet enn at det er Isbilen som først begynte med som ca pris. Hva dette kommer til å koste som sluttresultat tror jeg neppe noen her vet.. Stakkars dem, må sitte i kø som mange andre på ikke-bærekraftige bro-strekninger... Til nå burde du ha fått med deg at dette er snakk om langt mer enn å sitte i kø for de fastboende og hytteeieren på kjærringøy! Ja, jeg foreslo til og med et opplegg hvor staten dekket 40% og resten var brukerfinansiering. Men det ble visst ikke kommentert på. Det skjønner jeg forsåvidt godt ettersom båten koster 50-60 kroner, mens bompenger ut i fra mitt regnestykke ville blitt 120 per tur uten renter og admin... Av erfaring vet alle at finansiering med bompenger vil medføre at et veiprosjekt blir ferdigstilt fortere. Eneste vi kan se oss enige i er å være uenig i denne saken. Jeg på min side mener Saltenregionen vil tjene på dette på sikt, mens dere ikke mener det. Of-topic Hvorfor skal en Nordlending overgi sine penger til prosjekter andre steder i landet? Jeg mener å huske at en annen Nordlending, Tore Hund, hadde ett klart svar på det spørsmålet. Når Nordnorge er den som eksporterer omlag 70% av Norges eksportvarer så kan man jo spørre hvilke verdier Sørlandet skaper. Om man skulle ha fordelt alle godene til dem som skaper verdier hadde Nordnorge vært et av landets største mottagere mens Oslogryta hadde fått langt mindre. Dette er dog en annen debatt som verken jeg eller du trenger å ta her! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Ja, jeg foreslo til og med et opplegg hvor staten dekket 40% og resten var brukerfinansiering. Men det ble visst ikke kommentert på. Det skjønner jeg forsåvidt godt ettersom båten koster 50-60 kroner, mens bompenger ut i fra mitt regnestykke ville blitt 120 per tur uten renter og admin... Av erfaring vet alle at finansiering med bompenger vil medføre at et veiprosjekt blir ferdigstilt fortere. Men er du villig til å betale 120 + for en tur over broen? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Hva kostnaden til en bru kommer til å bli er vanskelig å spå, men ok, la oss anta at det kommer til å koste 120 kr. Om jeg skal til Leinesfjorden som er Steigens sentrum er det 50 mil. I bensinpenger vil dette koste omlag 490 kr. Derimot om det hadde vært en bru ville dette i bensinpenger ha kostet ca 250 kr, så kan man plusse på, tja 300 for ferge. Totalt ville dette ha kostet 555kr kontra å bruke 500 kroner i bensinpenger. Jeg måtte da i dette hypotetiske tilfelle ha betalt 55 kroner mer. La oss da si at dette er en bedrift som skal frakte varer til Bodø for shipping. Kjøring: 50 mil vil for en gjennomsnitts trailer koste omlag 2300kr Bru og ferge: I ren kjøring ville dette ha kostet 1150 kroner, så kommer fergeprisen på 300 kroner. Resultet: For denne bedriften ville man ha spart 850 kroner. Mest sannsynlig ville også man få muligheten til å kjøpe månedskort/klippekort for fergenturen slik at man hadde spart ytterligere kroner. Endret 13. februar 2011 av ole_marius Lenke til kommentar
toreae Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 ole_marius: Askøybroen (850m spenn) med veier (3km) og tunneler (ca 1,8km tunnel) kostet 850 mill i 1992. Mistfjorden er ca 1000m bred på det smaleste rett øst for Festvåg, da trengs minst 2 km tunnel. Altså ca like mye tunnel, mindre veg, men 150m lengre brospenn. 850 millioner 1992kr tilsvarer 1235 millioner 2010. I eksemplet ditt sier du at det er 50 mil fra Bodø til Leinefjord ifølge http://www.no.map24.com/ er 22 mil en vei. Da synes jeg 150kr for en trailer en vei er svært billig. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 ole_marius: Askøybroen (850m spenn) med veier (3km) og tunneler (ca 1,8km tunnel) kostet 850 mill i 1992. Mistfjorden er ca 1000m bred på det smaleste rett øst for Festvåg, da trengs minst 2 km tunnel. Altså ca like mye tunnel, mindre veg, men 150m lengre brospenn. 850 millioner 1992kr tilsvarer 1235 millioner 2010. I eksemplet ditt sier du at det er 50 mil fra Bodø til Leinefjord ifølge http://www.no.map24.com/ er 22 mil en vei. Da synes jeg 150kr for en trailer en vei er svært billig. Edit: Det er ca 9 km fra Laukvika til Storviksanden.Men det er ikke fergeleie her (enda). Her er Fjord1's takster: http://www.fjord1.no/filesystem/2010/12/ferjetakstar_2011_2817.pdf 2 Lenke til kommentar
liquorice Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Syns liksom at Nordøyvegen også burde komme, da. Om dere først snakker om bruer som burde ha kommet. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7241253 Tall fra ssb! Endret 13. februar 2011 av Yavel Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7241253 Verdiskapning i offentlige virksomheter beregnes til å tilsvare lønnen til de ansatte. I say no more!! Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 http://www.nrk.no/ny...onomi/1.7241253 Verdiskapning i offentlige virksomheter beregnes til å tilsvare lønnen til de ansatte. I say no more!! Men det teller jo bare for Oslo, tenk på oss i de andre fylkene! vi får ikke den samme overføringen over statsbudsjettet som det de nordlige fylkene gjør! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Altså ca like mye tunnel, mindre veg, men 150m lengre brospenn.850 millioner 1992kr tilsvarer 1235 millioner 2010. Slike prosjekter har en stygg tendens å mangedoble i pris i Norge når man går fra plan til ferdigstilling. Når aksjonister påatår at dette kun vil koste 620 millioner har jeg null tro på at det vil koste under 2 milliarder. "Rikt hanelssenter"? De har vel bare en liten Ica der nå og som andre har påpekt vil den antagelig bli nedlagt om bro kommer. Lenke til kommentar
pk2010 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Synes meget godt at vi nordmenn kan begynne å være litt mere nasjonalistiske av oss og ha ambisjoner om å bygge ut landet vårt også, kommende generasjoner må jo også ha en plass å være, det må i mye større grad legges til rette for vekst også blant vår egen befolkning. Menmen, slik er det nå altså i dag hvor man heller skal jobbe i mot å lage et virkelighetsfjernt multikulturelt søppelsamfunn med konstante stridigheter som vil rettferidggjøre et enda større og overadministert statsapparat som gir faen i sine egne innbyggere til en pris som kunne gitt oss mange slike bruer som vi sårt trenger årlig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Menmen, slik er det nå altså i dag hvor man heller skal jobbe i mot å lage et virkelighetsfjernt multikulturelt søppelsamfunn med konstante stridigheter som vil rettferidggjøre et enda større og overadministert statsapparat som gir faen i sine egne innbyggere til en pris som kunne gitt oss mange slike bruer som vi sårt trenger årlig.Norge kaster bort mange penger og muligheter på andre områder, men det er ikke tema her. Om vi skulle valgt å bruke mere penger til bruprosjekter så er det mange som burde stå langt forran i køen, for eksempel å få en fergefri E6 gjennom Norge. Lenke til kommentar
pk2010 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Sikkert mye annet som burde bli prioritert før denne brua, men det er ikke til å legge skjul på at det har blitt svidd av mye spenn på helt meningsløse prosjekter med minimal avkastning her til lands de siste 20+ årene som hvis vi hadde forkastet kunne gitt oss en langt bedre infrastruktur og en mere sunn økonomi. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Det henger jo sammen med det klatt-styret vi har på infrastruktur her i landet. Når hver minste administrative enhet skal bestemme og styre hva pengene blir brukt til så blir det ikke rare greiene, og de store tiltakene uteblir. Det er jo E6 sør for Oslo et eksempel på og dessverre følger denne saken samme tankegang. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 robin740 og ole_marius: Jeg synes deres argumenter har vært elendige! At man vil ha en bro i Bodø kommune, med ferge over til Steigen kommune, fordi at veien innad i Steigen var dårlig for noen tiår siden? Skal ferge videre til Steigen være aktuelt må noen i det minste ha tenkt hvor det er praktiskt å ha dem. Både med hensikt til veier som kan ta trailertrafikk, vær og forhold i sjø ved fergekaier. Jeg har sammenlignet med en hengebro, Askøybroen. Mere reelt vil tunnel under fjorden (Bjorøytunnelen), eller kansje flytebro som nordre del av Nordhordalandsbroen. Bjorøytunnellen er kansje vært å sammenligne med. 450 fastboende pluss 40 på Tyssøy. Ca samme avstand fra land. Dere vil ha bro (eller kansje annen fast forbindelse). Og dere vil at storsamfunnet betaler. Da synes jeg at dere i det minste dere kan komme med en kvalifisert gjetting på prisen. Forøvrig synes jeg at veiforbindelse til Steigen er en god ting om prisen er riktig. E6 fra Straumen i Sørfold og 110km er eneste forbindelsen i Norge. Omkjøring til Sverige er svært lang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå