Gå til innhold

Prøvd å få bru i over 25 år!


Anbefalte innlegg

Herzeleid:

Du fremlegger spørsmålet på en slik måte at du nærmest umyndiggjør disse 400 innbyggerene, at dette kun dreier seg om at de skal "slippe å ta båt" og hvorvidt det er "moralsk riktig" å ta i fra det såkalte "felleskapet" og gi til dem siden de er såpass få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herzeleid:

Du fremlegger spørsmålet på en slik måte at du nærmest umyndiggjør disse 400 innbyggerene, at dette kun dreier seg om at de skal "slippe å ta båt" og hvorvidt det er "moralsk riktig" å ta i fra det såkalte "felleskapet" og gi til dem siden de er såpass få.

 

Nei, jeg lurer på om du mener at det er riktig at mine penger skal gå til å bygge en bro, som jeg tviler på at noensinne vil lønne seg, til ett lite sted med kun 400 innbygere.

Lenke til kommentar

Herzeleid:

Du fremlegger spørsmålet på en slik måte at du nærmest umyndiggjør disse 400 innbyggerene, at dette kun dreier seg om at de skal "slippe å ta båt" og hvorvidt det er "moralsk riktig" å ta i fra det såkalte "felleskapet" og gi til dem siden de er såpass få.

 

Nei, jeg lurer på om du mener at det er riktig at mine penger skal gå til å bygge en bro, som jeg tviler på at noensinne vil lønne seg, til ett lite sted med kun 400 innbygere.

Det er ikke dine penger, det er "felleskapets" penger.

Lenke til kommentar

Jeg quoter meg selv;

 

Det som kommer dårlig frem fra TS sin side er at nesten ingen her er Bodøværinger og forståelsen for lokal ringvirkning er ikke tilstede pga man bor andre steder i landet.

 

Det som vil skje med en bro er at hele kommunen som helhet vil være mer samlet om man ser på logistikk. Regionalt vil dette det er lettere å realisere en forlengelse til Steigen kommune via bru muligheten. Steigen kommune vil da tjene på dette pga reisen Bodø-stegien (Bodø er fylkeshovedstaden) vil bli forkortet fra 4 timer til under halve tiden. Steigen som landbruks kommune der fraflytting er meget stor har problemer med nyetableringer av bedrifter, dette pga innreise til denne kommunen er noe labert, en bru via Bodø-kjerringøy- ferge over til Steigen vil i imidlertid åpne opp muligheten for lettere tilreise.

Letere tilreise vil medføre at muligheten for transport av varer og tjenester blir lettere, og sjansen for større nyetableringer vil være til stede. Nyetableringer kan skape jobber og redusere fraflyttingen i Steigen.

 

Dette er i grove trekk hva denne bruen handler om...

Lenke til kommentar

Hva/hvem vil tjene på halvering av reisetid? Hurtigbåt har allerede halve reisetiden.

Forøvrig er denne reisetiden svært avhengig av hvor i Steigen du skal til/fra.

Hvilke varer og tjenester av betydning snakker du om?

Hvilke fordeler har Steigen ovenfor andre omlandkommuner til Bodø, som gjør at en nyetablering kan komme nettopp der? Hvis reisetiden med bil går ned til 2 timer?

Lenke til kommentar

For en del tiårsiden var det et firma i Steigen som spesialiserte seg på å lage ankere til skip. De hadde en stor kunde i USA, dog var samferdselen til og fra innad i kommunen så dårlig at de gikk konkurs pga frakt kostet alt for mye. Et slik tilbud der enn kan ta en rask ferge over til Kjærringøy for så å kjøre inn til Bodø, legge alt av varer på togskinner eller benytte havneanlegget kan åpne mange dører for Steigen som region.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

For en del tiårsiden var det et firma i Steigen som spesialiserte seg på å lage ankere til skip. De hadde en stor kunde i USA, dog var samferdselen til og fra innad i kommunen så dårlig at de gikk konkurs pga frakt kostet alt for mye. Et slik tilbud der enn kan ta en rask ferge over til Kjærringøy for så å kjøre inn til Bodø, legge alt av varer på togskinner eller benytte havneanlegget kan åpne mange dører for Steigen som region.

Helt riktig! :) Ble kanskje mye fokus på kun Kjerringøy. Men er mer bak dette blant annet med Steigen kommune.

 

Det er jo et mareritt å dra til Steigen ifra Bodø.

Lenke til kommentar

For en del tiårsiden var det et firma i Steigen som spesialiserte seg på å lage ankere til skip. De hadde en stor kunde i USA, dog var samferdselen til og fra innad i kommunen så dårlig at de gikk konkurs pga frakt kostet alt for mye. Et slik tilbud der enn kan ta en rask ferge over til Kjærringøy for så å kjøre inn til Bodø, legge alt av varer på togskinner eller benytte havneanlegget kan åpne mange dører for Steigen som region.

 

Min uthevning. Man skal altså bygge bro til Kjerringøy, fordi at man trenger ferge til Steigen, fordi at samferdselen til og fra innad i kommunen var dårlig for flere 10år siden?

Forøvrig svarte du ikke på spørsmålene mine ole_marius.

 

Skal man bygge en bro til 1 milliard (pluss minus), og i tillegg oppgradere veg, nye fergekaier synes jeg at man må ha bedre argumenter. Jeg trenger ikke blårussargumenter hvor en krone brukt skal gi en krone tilbake. Men dette er ikke nær.

 

iChristian: Jeg mener det var en ferge som gikk mellom Nordfold og Festvåg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva/hvem vil tjene på halvering av reisetid? Hurtigbåt har allerede halve reisetiden.

 

Turistnæringen i Bodø og Steigen, privatmennesker i Bodø og Steigen, fastboende på Kjærringøy og Hytteeiere samt næringslivet i Steigen. Hurtigbåten tar ikke biler!

 

Forøvrig er denne reisetiden svært avhengig av hvor i Steigen du skal til/fra.

 

Sant, men selve essensen er at man skal kunne slippe å reise gjennom Steigentunellen, gjennom Hamarøy kommune. gjennom Sørfold Kommune, gjennom Fauske Kommune for så å komme til Bodø Kommune. Her i nord er det ikke slik som på Sørlandet, det tar ikke ti minutter å kjøre gjennom en kommune!

 

 

Hvilke varer og tjenester av betydning snakker du om?

 

Steigen er en fiskeri- og landbrukskommune, her har du en del varer. Om transportmuligheten blir forbedret kan nyetableringer skappe jobber, samt man kan få bilturister som kommer til Bodø kjøre en ikke så alt for lang tur for å komme til Steigen. Per dags dato om man skal nordover på E6 blir Steigen kommune en avstikker, hvilke turister vil da kjøre inn til denne kommunen?

 

 

Hvilke fordeler har Steigen ovenfor andre omlandkommuner til Bodø, som gjør at en nyetablering kan komme nettopp der? Hvis reisetiden med bil går ned til 2 timer?

 

Alle omliggende kommuner har enten Jernbane eller ligger ved E6, steigen har ingen av delene. Her er det snakk om å ha ambisjoner for Salten distriktet for å få igang næringer slik at man skal slippe å reise bort fra denne kommunen for å skaffe seg arbeid.

Lenke til kommentar

Men la oss komme til saken. I 25 år har flertallet på Kjerringøy prøvd å fått bygget bro slik at man slipper dagens alternativ.

Dagens alternativ er ferge! Dette er rett og slett en skandale.

 

Beklager, men jeg får ikke dette med meg. Er det noen som nekter dere som vil bygge bro å sette igang og gjøre dette?

 

Jeg syns dere bare skal begynne å bygge broen jeg om dere vil det!

Lenke til kommentar

Av praktiske årsaker

Hvilke? Båtene kan jo koordineres for minimalt med ventetid for tungtransporten...

 

Beklager, men jeg får ikke dette med meg. Er det noen som nekter dere som vil bygge bro å sette igang og gjøre dette?

 

Jeg syns dere bare skal begynne å bygge broen jeg om dere vil det!

Det er blitt foreslått allerede, men det var visst ikke godt nok... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...