Gå til innhold

Ny LCD skjerm, hva skal jeg velge ?

bukk

Anbefalte innlegg

Vurderer og kjøpe meg en ny skjerm, for den jeg har begynner virkelig å få dårlige farger, alt er tåkete. Så jeg vurderer LCD forrand CRT denne gangen og heller bruke litt mere $$.

Problemet at jeg ikke finner noen 18"-19" som har gode nok specs. Da jeg vil ha en oppdatering på mindre en 20MS (merk mindre).

Så jeg lurte på om det er noen som har noe og annbefale ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kiket der tidligere, men den beste skjermen der er Samsung 191T, og den har en respons tid på 25ms. Og den guiden er ikke oppdatert de siste 4 månedene, det må da finnes noe bedre enn det som står der.

Lenke til kommentar

Har noen opplevd at dere ikke "tåler" LCD skjermer? har prøvd 3-4 skjermer her på jobb men blir "sjøsyk" etter en kort stund.

Det var nesten ingen som forstod hva jeg mente da jeg meldte fra om problemet. Heldigvis var det to andre som "så" det samme som meg...

Kan ikke helt forklare hva som skjer men skjermen flyter liksom rundt. Selve bildet er knivskarpt så det er ikke noe feil der...

Har bestandig hatt veldig bra syn så det er ikke der det ligger heller...

Så nå bruker jeg min gamle crt skjerm....

Lenke til kommentar
Tror ikke du får 18-19" skjermer med under 25ms responstid ennå dessverre. Har ennå til gode å se det i alle fall.

Begynner nesten og tro det samme jeg oxo, har kiket opp og ned uten og finne noe. Vet om en meget bra 17" på 15 ms da, men vil egentlig ha større.

Har noen opplevd at dere ikke "tåler" LCD skjermer? har prøvd 3-4 skjermer her på jobb men blir "sjøsyk" etter en kort stund.

Det var nesten ingen som forstod hva jeg mente da jeg meldte fra om problemet. Heldigvis var det to andre som "så" det samme som meg...

Kan ikke helt forklare hva som skjer men skjermen flyter liksom rundt. Selve bildet er knivskarpt så det er ikke noe feil der...

Har bestandig hatt veldig bra syn så det er ikke der det ligger heller...

Så nå bruker jeg min gamle crt skjerm....

Det kan kalles epelepsi. Jeg merker selv at jeg blir mere sliten vist jeg jobber med en typisk billig LCD skjerm, samme som jeg jobber med en 60 Hz CRT skjerm, da blir jeg helt svimmel og dårlig.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på. Har resonstid noe med hvor mange bilder en skjerm klarer å vise i sekundet? For hvis man regner på det så tilsvarer 25 ms 40 bilder i sekundet, men LCD skjermer kjører jo nå opp til 85 hz i sekundet og dette tilsvarer 85 bilder i sekundet(når vsync er på).

Spørsmålet mitt er: Hvilken av disse spesifikasjonene er flaskehalsen i forhold til antall bilder i sekundet. Som en counter strike spiller vil jeg ha en skjerm som klarer 85-100 bilder i sekundet. Noen som kan gi ett klart svar?

Lenke til kommentar

Ikon:

En LCD skjerm oppdaterer aldri hele bildet på en gang så langt du ikke skifter ut alt. Flytter du på muspekeren så oppdaterer den de krystallene som der forandringen skjer, ikke som på CRT der den forandre hele bildet flere ganger i sekundet. Så vist du bare leser på et dokument så oppdateres ikke skjermen i hele tatt(så fremt bildet står stille).

Responstimen er hvor lang tid det tar for en krystall til og slå seg på, så av så på igjen.

Lenke til kommentar
Ikon:

En LCD skjerm oppdaterer aldri hele bildet på en gang så langt du ikke skifter ut alt. Flytter du på muspekeren så oppdaterer den de krystallene som der forandringen skjer, ikke som på CRT der den forandre hele bildet flere ganger i sekundet. Så vist du bare leser på et dokument så oppdateres ikke skjermen i hele tatt(så fremt bildet står stille).

Responstimen er hvor lang tid det tar for en krystall til og slå seg på, så av så på igjen.

Så da kan vi si at i fps spill(counterstrike) så klarer ikke skjermen mer enn 40 bilder i sekundet da? Siden det er sjeldent at bildet ikke er fullstendig annerledes for hvert eneste bilde. Hmmm, 40 fps er jo elendig :)

Lenke til kommentar

Du må bare se skjermen i aksjon selv. Specs på skjermene er veldig lite pålitelige, og en 30ms kan ha mindre ghosting enn en annen 25ms skjerm. en med 350:1 kontrast kan ha bedre kontrast enn en med 500:1. I tillegg er det visse ting med responstid du bør være klar over, siterer fra Tomshardware:

16 ms: Beware!

When we tested the first monitors of this kind, the Iiyama AS4314UTG and Hitachi CML174SXW, we were surprised to find much less afterglow on the 20-ms monitor than on the 16-ms. We have gone into this matter since then, and it turns out that the term 16 ms is exaggerated. 16 ms (max.) would be more accurate. If the manufacturers were really frank about this, they would indicate that 16-ms panels only display 262,000 colors instead of the usual 16 million. In fact, AU Optronics uses its extra fast response time to display 16 million colors in the end. With luck, the color your game needs will be one of the 262,000available to start with and, if so, the response time actually will be 16 ms.

But if the color is not in the 262,000 table, the panel will display the two closest shades alternately. Because the display is very fast, your eye will only detect one shade, the right one. But for you to see an image, the monitor has to draw two of them. (AU Optronics has confirmed this.)

And here another question crops up: how do they compare with 25-ms monitors? The tests show that the 16-ms monitors are still more responsive than the previous generation of monitors. This is mainly due to differences in the methods of evaluating response times. Some will use the time required to change from white to black and back again; others will substitute the black for a gray, and yet others will average out other results... And so, you find yourself with a problem similar to that of pitches on CRT monitors: different ways of calculating make it difficult to compare end values. If only they'd all adopt the same system.... (A guy can dream!)

Så se skjermen i aksjon hvis du kan! Det er heller ikke noe vits i å henge seg opp i visse tall så lenge ting varierer så mye som de gjør.

[/i]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...