Gå til innhold

Android og MMS - problematisk?

kvakse

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få MMS til å fungere helt smooth og knirkefritt på Android dersom man har mobil datatrafikk avslått?

Jeg har selv hatt store problemer med det på min egen Desire (Tele2). Det fungerer alltid når jeg har datatrafikk påslått, men med datatrafikk avslått er det veeldig uforutsigbart og upålitelig. Av og til fungerer det, av og til ikke. Både sending og mottak er slik.

Nå fikk madammen seg også en Android-telefon, en Galaxy S. Hun har et abonnement med dyr datatrafikk, så det må være avslått. MMS ser ikke ut til å fungere. (Hun har også Tele2.)

Greit nok at MMS alltid har vært litt upålitelig teknologi, etter hva jeg har oppfattet. Men Android ser ut til å være særdeles dårlig på dette. Eller er det bare kombinasjonen Android og Tele2 som er problemet? Ting fungerte alltid uproblematisk med min gamle SonyEricsson.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også Desire og Ludo, og MMS fungerer utmerket, også med mobil data avslått. Prøv dette:

1. Innstillinger, Mobile nettverk, Navn på aksesspunkt: Her går du inn på hver oppføring, så Meny-knappen, Slett APN.

2. Deretter går du til operatørens nettside (f.eks. Tele2 eller Ludo) og får sendt riktig oppsett for mobil data og MMS rett til telefonen din.

3. Dersom MMS ikke fungerer uten påslått mobil data, så bruk en widget som tillater MMS når den slår av mobil data. Jeg har testet SwitchPro og Widgetsoid på Desire, begge fungerer utmerket. Når du bruker en av disse, så skal mobil data være påslått i Android, og bruk metoden i widgeten som renamer APN for mobil data. Da stoppes altså all datatrafikk bortsett fra MMS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å få MMS til å fungere helt smooth og knirkefritt på Android dersom man har mobil datatrafikk avslått?

Jeg har selv hatt store problemer med det på min egen Desire (Tele2). Det fungerer alltid når jeg har datatrafikk påslått, men med datatrafikk avslått er det veeldig uforutsigbart og upålitelig. Av og til fungerer det, av og til ikke. Både sending og mottak er slik.

Nå fikk madammen seg også en Android-telefon, en Galaxy S. Hun har et abonnement med dyr datatrafikk, så det må være avslått. MMS ser ikke ut til å fungere. (Hun har også Tele2.)

Greit nok at MMS alltid har vært litt upålitelig teknologi, etter hva jeg har oppfattet. Men Android ser ut til å være særdeles dårlig på dette. Eller er det bare kombinasjonen Android og Tele2 som er problemet? Ting fungerte alltid uproblematisk med min gamle SonyEricsson.

Hei Kvakse,

Du finner både automatisk og manuelt oppsett til Android på følgende side:

http://www.tele2.no/kundeservice/GPRS-MMS-HTC-Legend-Desire.html

Har du oppgradert til Android 2.2 kan det hende du må endre APN Navn på MMS innstillingene dine hvis du benytter automatisk konfigurasjon. APN Navn på MMS skal være mms.tele2.no.

Dataroaming må være aktiv for å benytte MMS. Det er i de fleste tilfeller på Android ikke nødvendig å aktivere Mobilt Nettverk for å sende/motta MMS.

Befinner du deg i områder med dårlig 3G dekning vil det muligens hjelpe å sette Nettverksmodus til "GSM" istedet for "GSM / WCDMA auto"

Dette endrer du under "Innstillinger" - "Trådløst og nettverk" - "Mobile nettverk"

Håper dette var til hjelp :)

Mvh

Henrik Lindblom

Kundebehandler

Tele2 Kundeservice

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har selv Android 2.2 (Desire) og tele2. MMS fungerer overhodet ikke. Har hatt flere telefoner til Tele2-support og testa automatisk oppsett, manuelt oppsett samt et program kalt Feature Booster som de mente skulle ordne alt. Mobilt internett fungerer topp men ikke MMS. Typiske meldinger jeg får er "Generisk feil" og "permanent feil".

Lenke til kommentar

Htc Desire (stock) med Chess, og senere NetCom. MMS funker helt greit, men hadde tidligere problemer når jeg var koblet til WiFi. Fikk da generisk nettverksfeil.

Dama har en P500 som også nekter å både motta og sende MMS uansett hva man gjør, bortsett fra å aktivere mobildata da.

Lenke til kommentar

MMS er en standard for å sende multimedieinnhold via en WAP klient.

WAP er en protokoll som er lagd for pakkedata i mobilnettverket, det er ikke designet til å fungere over trådløst nettverk..

Uansett om dette hadde fungert er du jo avhengig av å kontakte din respektive operatør sin MMSC server for å kunne laste ned eller sende en MMS.

For å gjøre dette er du avhengig av å bruke en MMS-mellomtjener (se i MMS oppsettet så ser du at det er satt opp med mellomtjener eller proxy som det heter på engelsk).

MMS mellomtjenerne er satt til å kun tillate IP adresser innenfor range som stemmer med operatørens forskjellige ip-range (hadde jo vært rimelig idiotisk hvis f.eks Netcom skulle tillate Telenor kunder å sende via Netcom sin MMSC server)

Så det vil uansett ikke funke å sende eller motta MMS uten at telefonen er tilknyttet korrekt mobildatanettverk..

Hvis du har en android telefon hvor det går an å sende MMS når mobildata ikke er avhuket så hadde jeg vurdert å legge inn et ROM med et rent og oppdatert android system.

Hvis du slår av mobildata så regner en jo med at telefonen faktiskt skal gjøre dette.

Jeg har en tlf med android 2.3.4 nesten uten hacks i framework utover stock android, det går ikke an å sende eller motta MMS der uten at mobildata står på.

les evt mer om MMS her:

http://www.nowsms.co...q/how-mms-works

http://www.openmms.o...OMA-WAP-MMS.pdf

Endret av madmats
  • Liker 1
Lenke til kommentar

MMS er en standard for å sende multimedieinnhold via en WAP klient.

WAP er en protokoll som er lagd for pakkedata i mobilnettverket, det er ikke designet til å fungere over trådløst nettverk..

Uansett om dette hadde fungert er du jo avhengig av å kontakte din respektive operatør sin MMSC server for å kunne laste ned eller sende en MMS.

For å gjøre dette er du avhengig av å bruke en MMS-mellomtjener (se i MMS oppsettet så ser du at det er satt opp med mellomtjener eller proxy som det heter på engelsk).

MMS mellomtjenerne er satt til å kun tillate IP adresser innenfor range som stemmer med operatørens forskjellige ip-range (hadde jo vært rimelig idiotisk hvis f.eks Netcom skulle tillate Telenor kunder å sende via Netcom sin MMSC server)

Så det vil uansett ikke funke å sende eller motta MMS uten at telefonen er tilknyttet korrekt mobildatanettverk..

Hvis du har en android telefon hvor det går an å sende MMS når mobildata ikke er avhuket så hadde jeg vurdert å legge inn et ROM med et rent og oppdatert android system.

Hvis du slår av mobildata så regner en jo med at telefonen faktiskt skal gjøre dette.

Jeg har en tlf med android 2.3.4 nesten uten hacks i framework utover stock android, det går ikke an å sende eller motta MMS der uten at mobildata står på.

les evt mer om MMS her:

http://www.nowsms.co...q/how-mms-works

http://www.openmms.o...OMA-WAP-MMS.pdf

I tilfelle noe av dette var myntet på meg så trodde jeg ikke at jeg skulle kunne sende mms via WiFi. Problemet var at den ikke klarte sende mms over mobilnettet når den samtidig var koblet til WiFi. Mobildata var mao ikke slått av. Plutselig begynte det imidlertid å virke, og har gjort det siden.

Lenke til kommentar

Det rare er at det fungerte på den forrige telefonen. Samme modell og merke. Nå fungerer det ikke i det hele tatt. Har fulgt oppskriften hos tele2, hatt flere samtaler på tlf. med de og de har også sendt meg innstillingene uten at noe fungerer. :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Og jeg som sliter med å få ordnet mms på nye mobil, klarte jeg å få sendt mms med den forrige Nokia mobil.

Har ringt, og sendt epost til Netcom support, får samme svar hvergang, skriv inn innstillingene som står i internettside support.

Jeg så før at det ikke var innstillingen, eller konfigurasjon innstillinger før idag.

Jeg slettet alle apn, og la inn den nye konfigurasjons innstillinger, men den grønne lysende i hake på vil ikke komme på den.

Så, jeg lager om igjen manuelt inn innstilinngen i apn, den grønne lyser opp da jeg trykker på den, har restartet mobil hvergang, men aldri får jeg sendt mms eller motta.

Min nye mobil er

Samsung Galaxy S2, netcom flexitalk.

Jeg mener flere her i forumet sliter med dette. Da snakker jeg om Netcom abonnemand.

Alt annet virker, internett, sms og samtale.

Noen som kan hjelpe meg her? Eller står jeg ganske fast her inntil videre.

--------------------------------------------

Nå er mms problemet løst! Jeg slo på "Bruk pakkedata" på i innstillingene i Mobilnettverk

Herlig!

Endret av Leif1961
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...