Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] spørsmål om egenmelding

stc887

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk har et spørsmål om engenmelding da jeg har blitt så heldig å bli smittet med spysjuke møkk :realmad:

Gikk på jobb mandag fra 09 til ca 14:30

var borte både tirsdag og i dag.

Nå er i utgangspunktet frisk men siden jeg har holdt på og kaste opp de tre siste dagene så har jeg ikke kunne tatt medisin (antidepresiva)

Store spørsmålet må jeg til legen for å få en sykemelding for 1 eller 2 dager. Eller kan jeg ta en 3 egenmelding da jeg jobbet omtrent full dag mandag da jeg egentlig skulle jobbet til 17?

Grunnen er at det psykiske ikke er helt topp etter å ha bråstoppet med medisinene i tre dager.

Takker for svar om noen vet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja for de tre dagene du har vært borte, mandag, tirsdag og onsdag, så har du jo brukt opp egenmeldingen din. Spørs litt hvordan det er hos dere, om mandagen du nesten var der hele dagen, kan trekkes på avspasering, eller om sjefen din ikke godtar noe annet enn egenmelding.

Ergo, når egenmeldingene er oppbrukt må du til lege å få godkjent fravær. Selvfølgelig kan man ligge i senga imorgen, men spørs hvordan sjefen din tar det :p

Lenke til kommentar

Det er folketrygdloven §§ 8-23 til 8-27 som regulerer egenmelding. Loven regulerer ikke direkte spørsmålet om "syk del av dag" regnes som første egenmeldingsdag, men § 8-24 fjerde ledd fastslår at egenmelding kan benyttes for "opptil tre kalenderdager om gangen". I staten og i samtlige av de bedriftene jeg har jobbet i har dette betydd hele dager, og at "syk del av dag" ikke regnes som første egenmeldingsdag.

Lenke til kommentar

Jeg hopper på tråden siden det omhandler nesten det samme, men motsatt.

Min kone kom på jobb, var der i 2 timer og måtte dra i barnehagen og hente en liten en som hadde kastet opp og deretter være hjemme med henne resten av dagen.

Hun fikk da beskjed av arbeidsgiver om at hun ikke kunne bruke egenmelding ved barns sykdom denne dagen da hun hadde vært på jobb en del av dagen (og således måtte avspasere resten).

Nå viser det seg at dette faktisk slår ut til vår fordel slik ting er blitt, men på generelt grunnlag synes jeg arbeidsgivers uttalelse høre feil ut. Hvem har rett?

Lenke til kommentar

Det er folketrygdloven §§ 8-23 til 8-27 som regulerer egenmelding. Loven regulerer ikke direkte spørsmålet om "syk del av dag" regnes som første egenmeldingsdag, men § 8-24 fjerde ledd fastslår at egenmelding kan benyttes for "opptil tre kalenderdager om gangen". I staten og i samtlige av de bedriftene jeg har jobbet i har dette betydd hele dager, og at "syk del av dag" ikke regnes som første egenmeldingsdag.

Når inntreffer "del av dag". Vil det være nok med et oppmøte på 10 min, si seg syk, komme tilbake neste dag og ikke ha brukt av en eller annen kvote?

Ad syke barn er det i staten, så vidt jeg vet, opp til den enkelte avdeling å avtale med arbeidsgiver at "sykt barn" kvote kan deles opp i timer, eller halve og hele dager. Nettopp for å ivareta de tilfellene der barnehagen ringer og "kaller hjem" foreldre.

Lenke til kommentar

Det er verdt å vite at dersom bedriften er en IA bedrift, så er det andre regler for hvor mange egenmeldinger man kan ta ut etter hverandre. Tar jeg ikke feil er det opp til åtte dager sammenhengende, totalt 24 dager i løpet av et år og man kan ta ut en og en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...