Minamo Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Jeg lurer på hvorfor i all verden historieundervisningen er så skeivt fordelt? I historie på ung.skole, videregående, ja selv om du tar historie årsstudium så lærer man kun om europeisk sentrert historie? Ingenting (eller lite)om latinamerika? Ingenting (eller lite) om asia? Synes dette er ganske merkelig... Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Vi vet jo svært lite om f.eks latin amerika. Ikke akkuratt sånn at det finnes masse bøker og nedskrevende tekster. Vi vet at det var små stammer som levde av vanlig jordbruk osv. Desutten er det jo en del historie ang. spanias kolonisering osv. Asia, vet jeg ikke, men vil tippe vi kanskje ikke vet like mye om hva som skjedde + historien i Europa har mye mer å si for hvordan vi har det i dagen Norge. Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Vi vet jo svært lite om f.eks latin amerika. Ikke akkuratt sånn at det finnes masse bøker og nedskrevende tekster. Vi vet at det var små stammer som levde av vanlig jordbruk osv. Desutten er det jo en del historie ang. spanias kolonisering osv. Asia, vet jeg ikke, men vil tippe vi kanskje ikke vet like mye om hva som skjedde + historien i Europa har mye mer å si for hvordan vi har det i dagen Norge. Man vet en del om latinamerika. Boken Las venas abiertas de América Latina av Eduardo Galeano er en velkjent bok som beskriver mye av det som skjedde under tiden da Columbus "oppdaget" latinamerika. Historien om "oppdagelsen" har mye å si for hvordan vi har det i dagens Europa. Mengdene av sølv og andre verdier som ble hentet ut fra latinamerika, og brukt av Spania for å betale gjelden de hadde hos forskjellige land gjorde at man fikk en vekst som førte til den industrielle revolusjonen. Nå sier jeg ikke at dette skjedde på grunn av verdiene hentet fra latinamerika, men at dette absolutt hjalp. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Derfor jeg skriver at vi lærer en del om koloniseringen av amerika, da. Vi lærer akkurat nok, og trenger ikke lære mer. Desutten lærer man mye mer om Latin-Amerika hvis du velger Spansk, sånn som meg. Når det kommer til Asia (særlig øst) lærer man litt for lite, men jeg er ikke særlig interesert, så går helt fint for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå