Gå til innhold

Forslag til og lage skaft til denne kniven?

Spenis

Anbefalte innlegg

Se vedleg!

Tingen er det at jeg har lyst og lage nytt skaft til den kniven som ligger i vedlegget, men jeg vil IKKE lage den i tre, den skal være i et metallmaterial. Men tingen er at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Jeg går VG 1 på TIP så det er derofr jeg vil lage den i metall. Hadde tenkt og dreie, og lage mønster i håndgrepet.

Har du noen tips til hvordan jeg kan lage dette saftet?

Takk på forhånd :D

Kniven ja.pdf

Endret av Spenis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo jeg en såkalt "kontorrotte" men personlig ville jeg gjort som følger (om det funker i praksis vet jeg dog ikke, med tanke på holdbarhet):

Kapp av den delen som bøyer seg helt ytterst på skaftet, finn den en sylindrisk massiv aluminiums/stålbit og bor ett hull i denne, som skaftet passer ned i. Helt øverst på skaftet ville jeg manuelt brukt en rundfil eller lignende og filt til ett lite spor slik at kniven ikke vil vri seg i skaftet. Fyll hele hullet med Locktite og dytt skaftet nedi hullet og tørk bort evt. klin og la stå.

Jeg ville også ha punktsveiset kniven fast i skaftet helt øverst.

Alternativt bør du frese inn mønster og evt. forme skaftet før du monterer kniven.

Vil det funke tro?

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Nå er jo jeg en såkalt "kontorrotte" men personlig ville jeg gjort som følger (om det funker i praksis vet jeg dog ikke, med tanke på holdbarhet):

Kapp av den delen som bøyer seg helt ytterst på skaftet, finn den en sylindrisk massiv aluminiums/stålbit og bor ett hull i denne, som skaftet passer ned i. Helt øverst på skaftet ville jeg manuelt brukt en rundfil eller lignende og filt til ett lite spor slik at kniven ikke vil vri seg i skaftet. Fyll hele hullet med Locktite og dytt skaftet nedi hullet og tørk bort evt. klin og la stå.

Jeg ville også ha punktsveiset kniven fast i skaftet helt øverst.

Alternativt bør du frese inn mønster og evt. forme skaftet før du monterer kniven.

Vil det funke tro?

Hei, tusen takk for svaret, dette har jeg tro på.

Jeg skal snakke med faglæreren om jeg kan få gjøre dette.

Endret av Spenis
Lenke til kommentar

Burde ikke være noen heksekunst å få til detta?

Alt du trenger er en bit med metall og tilgang til litt verktøy....

Selv jeg kunne laget meg en slik hjemme i kjelleren, men siden jeg ikke har dreibenk så hadde jeg nok ikke fått formet håndtaket i stor grad.

Får du ikke til dette når du går VG1 så hadde jeg vel funnet meg noe annet å gjøre... hehe

Blir nok bra detta skal du se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...