Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Mistet internet etter driveroppdatering med Win Update

Anbefalte innlegg

Hendelsesforløpet:

Installerte tidligere i dag noen oppdateringer med Windows Update. Under "optional updates" valgte jeg også en driver for nettverksadapteren. Etter reboot fikk PC'en ikke koblet til internet, og nettverks- og delingssenteret informerte at det ikke var noen ethernetkabel koblet inn i PC'en.

Ting jeg har forsøkt/ytterligere informasjon:

- Som første trinn i feilsøkingsprosessen gjorde jeg System Restore til punktet før oppdateringen; problemet vedvarte. '

- Siden Windows' feilsøking fortsatt påstod at det ikke var noen kabel tilkoblet, prøvde jeg å ta denne inn og ut et par ganger, men det hjalp ikke. Har bekreftet at kabelen fungerer med en annen PC.

- Å restarte routeren hjalp ikke.

- Gjennom Device Manager avinstallerte jeg den daværende driveren. Driveren som Windows lastet in et-eller-annet-steds fra ved reboot fungerte ikke.

* Derimot identifiserte den nettverkskortet feil:

Device manager oppgir: Realtek RTL8168D/8111D.

ASUS' spesifikasjoner for hovedkortet oppgir: 8112L

- Lastet ned nyeste drivere fra ASUS' nettsted (ver: 7.3.522.2009) for 64bit W7. Disse hjalp heller ikke, men NIC identifiseres nå kun som Realtek PCIe GBE Family Controller.

- Device Manager oppgir "This device is working properly" som status.

Spesifikasjoner, relevante og irrelevante:

Windows 7 64-bit Home Premium

ASUS P7P55D

Intel i5 760

Kingston 4GB HyperX

Intel x25-M 80GB G2

Samsung 320 GB HDD

Powercolor HD5870

Seasonic X-750

Takker på forhånd for all hjelp. Er åpen for alle forslag, t.o.m. reformatering om nødvendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner du igjen oppdateringen hvis du går inn i kontrollpanel - programmer og funksjoner - installerte oppdateringer?

Hvis du finner den der, prøv å avinstallere den. Sorter etter installert, så kan du prøve å fjerne alle oppdateringer fra i dag.

Hvis dette ikke hjelper, gå i enhetsbehandling - nettverkskortet ditt og velg "rull driver tilbake", da skal du få tilbake den gamle driveren. Er usikker på om dette vil virke når du har prøvd å installere flere drivere.

Du kan også prøve å avinstallere driveren og slette nettverkskortet. Husk å starte på nytt

Lenke til kommentar

Å lete i listen der etter driveroppdateringen var egentlig det første jeg gjorde, men den var ikke oppført, og dermed prøvde jeg System Restore i håp om at den slik skulle rulles tilbake. Hjalp som nevnt dessverre ikke.

Har slettet/rullet tilbake/installert nye drivere 10-12 ganger med en haug reboots og cold boots innimellom, til ingen nytte. Jeg regner med at å "slette" nettverkskortet er det samme som å velge "uninstall" fra enhetsbehandling?

Beklager noe tregt svar, men jeg hadde matematikklekser å gjøre.

Lenke til kommentar

Dette er ikke så vanskelig å ordne opp i egentlig...

Gå til devide manager, og trykk deg inn på nettverkskortet, og så til details fanen, og velg så "hardware ID".

Da får du en streng som forteller deg nøyaktig hvilken modell kortet er. Detetter er det som regel en smal skal å lete frem de korrekte driverene og installere dem til kortet.

Koden for hardware ID søker du opp her:

http://www.pcidatabase.com/

har du problemer med å forstå hvordan så bare paste inn hardware IDen så kan vi "oversette" den for deg og evt. også linke til riktig driver.

-Stigma

Lenke til kommentar

Får opp disse strengene:

PCI\VEN_10EC&DEV_8168&subsys_83A31043&REV_03

PCI\VEN_10EC&DEV_8168&subsys_83A31043

PCI\VEN_10EC&DEV_8168&CC_020000

PCI\VEN_10EC&DEV_8168&CC_0200

Ville ha vært fint om du kunne "oversette" disse. :)

Det er da en Realtek PCIe Gigabit Ethernet Family Controller (enhet 8168)

Forslag til drivere:

http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=5&PFid=5&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false#RTL8111B/RTL8168B/RTL8111/RTL8168%3Cbr%3ERTL8111C/RTL8111CP/RTL8111D%28L%29%3Cbr%3ERTL8168C/RTL8111DP

Dette fannt jeg forøvrig ved å søke "8168" (siden det var DEV koden - altså kort for "device". Man kan også søke på VEN koden (10EC) for å finne vendor (produsent). Dette er bare til info så du vet hvordan du fikser tilsvarende problemer selv neste gang :)

Jeg anntar du kan plukke riktig derfra selv - du ksal vel ha den som heter "Win7 and WinServer 2008 R2 Driver" eller evt. den som heter det samme men "auto installation".

Førstnevnte er sikkert bare den "rå" driveren for manuell installasjon, mens sistnevnte nok er en .exe du kan kjøre for installasjon. Velg det du er mest bekvem med.

Det kan være en god idè å avinstalere nåværende driver for enheten først. Det burde ikke være nødvendig, men det skader ihvertfall ikke å gjøre det for å ungå evt. konflikter, spesiellt om du skal bruke autoinstall programmet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

10EC =

Realtek

8168 =

Chip Number: RTL8169

Chip Description: PCIe Gigabit Ethernet Family Controller

Driver =

http://www.realtek-driver.com/index.php

Installer Realtek Driver Navigator

Denne scanner din PC og finner rett RTL driver til deg.

Yep, dette burde også fungere. Jeg linket til driver(familien) som går direkte til den enheten mens dette programmet svanner maskinen og i praksis identifiserer enheten og isntallere driveren for det autoamtisk (mer eller mindre automatisk utgave av det jeg gjorde over manuellt)

Dette til OPs informasjon :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Installerte driveren du foreslå med installasjonsprogrammet (etter å ha avinstallert de gamle, selvfølgelig). Dessverre kommer ikke internettilgangen tilbake. Drivere fra support-CD'en til hovedkortet fungerer heller ikke...

Automatisk feilsøking med Windows maser fortsatt på at ingen kabel tydeligvis er plugget inn... Får meg til å lure litt på om det er mulig for en gal driver å fysisk korruptere chipen?

Lenke til kommentar

Kikket på ASUS download siden for P7P55D

Lastet ned og unzippet Driver for LAN =

Description Realtek RTL8111B/C & RTL8112L 10/100/1000M LAN Driver V7.3.522.2009 for Windows 32/64bit Windows 7.(WHQL)

Dette er faktisk helt korrekt driver ut fra netrtx32.inf filen plassert i \RTL8111BCRTL8112L_LAN_V735222009_Win7\Win7\32

Rart hvis den ikke funker , det skal den .

Fra INF file spec

; ** COPYRIGHT © 2007-2009 Realtek CORPORATION

;

; Realtek RTL8169/8110 Family PCI Gigabit Ethernet NIC

; Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC

; Realtek RTL8101E Family PCI-E Fast Ethernet NIC

; Realtek RTL8102E Family PCI-E Fast Ethernet NIC

;

[version]

Signature = "$Windows NT$"

Class = Net

ClassGUID = {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318}

Provider = %Realtek%

DriverVer = 05/22/2009,7.003.0522.2009

CatalogFile.NT = netrtx32.cat

[Manufacturer]

%Realtek% = Realtek, NTx86

[ControlFlags]

ExcludeFromSelect = *

[Realtek.NTx86]

; 8112L

%RTL8112L.DeviceDesc% = RTL8168D.ndi, PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_83A31043&REV_03

;;;;; InfVer = 2.000

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er mulig lan porten har gått i dvale (power saved).

Vært borte i dette mange ganger.

Slå av PCn og fjern 220volt slik at +5v standby til hovedkortet forsvinner.

Det løser problemet om det er power saved som har slått av lan porten (blir resatt).

Deretter setter du opp i driver egenskaper på lan porten til aldri å "turn off power for device".

Skal ikke si med 100% sikkerhet at det er dette som er problemet - men det høres slik ut om du har rett driver installert og "working properly" i device manager.

post-35394-0-74662300-1297292726_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skrudde av strømmen bak på PC'en og dro kabelen ut i ~30 sekunder; power save for porten ble også skrudd av i innstillingene. Sjekket i samme slengen at pins både i kontakten og kabelen var rette og fine, siden Windows mener det ikke er noen kabel i ethernet-porten.

Prøvde også å avinstallere Hamachi-klienten min og legge inn drivere enda en gang, men til ingen nytte.

Takker for all hjelp så langt, men løsningen har så langt unnsluppet.

Lenke til kommentar

Realteken er enabled i BIOS, men underpunktet "LAN Boot ROM" er disabled. Enablet sjekk med AI NET 2, men fikk ingen feilmeldinger ved POST.

Informasjon på AI NET 2-siden:

Pair...Status...Length

1-2 ...Normal.. N/A ..... Realtek Controller 0

3-6 ...Normal.. N/A

4-5 ...Open.... 12.8M

7-8 ...Normal.. N/A

OS-krøll er da en mulighet? Vil full reformatering muligens løse problemet?

Lenke til kommentar

På mitt P5Q HK med Cat5e kabel får jeg:

1-2 Normal N/A Atheros Controller 0
3-6 Normal N/A
4-5 Short 10.0M
7-8 Short 10.0M

Kan se ut som enten kabelen eller porten er gåen.

Sceptic

Edit: Kobler du til en switch/router, kan du jo prøve en annen port f.eks.

Edit2: Er det 10/100Mbit eller Gbit nettverk du bruker?

Endret av Sceptic
Lenke til kommentar

Her er en idè for å utelukke en del forskjellige feilmuligheter.

Ta ned Ubuntu live og kjør det dirkte fra CD (trenger ingen isntallasjon). Kortet ditt er såpass standard at ubuntu vil nok installere drivere for det automatisk uten særlig krøll. test om det er like dødt der. Om det er det så er det sansynligvis en hardware-feil. Om det derimot da plutselig fungerer så vt du ihvertfall at det må ligge et sted i enten drivere eller OS.

Either way vil du ha utelukket halvparten av mulighetene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Får ingen umiddelbar internet-tilgang med Ubuntu. Må jeg gjøre noe spesielt for å koble opp, eller tyder det på at porten faktisk har dødd? =/

Edit:

Da jeg var bootet inn i Ubuntu, blinket LED'en ved nettverksporten oransje med et regelmessig mellomrom på ca. 3 sekunder. I windows er det intet lys å se der bak.

Ved forrige POST fikk jeg også beskjed om at Realteken ikke var "ready". Status var endret til "OPEN" for alle parene, og lenght var 55.1M...

Endret av StealthGT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...