Gå til innhold

trenger hjelp med betaling


Aksel114

Anbefalte innlegg

hei! :new_woot:

først vil jeg bare opplyse dere om at jeg er bare 15-16 år :)

jeg, i motsetning til de fleste andre i klassen min har VISA og ikke VISA Electron.

 

men jeg har et problem.

jeg kan fortsatt ikke betale ting på Internet?

eller på android market feks.

 

hva må jeg gjøre for å kunne bruke kortet mitt på internet? :dontgetit:

 

 

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, er du usikker på når du ble født?

 

 

Skjønner ikke hvordan det kan ha seg at du kan ha et "vanlig" VISA. Er det en masse nummer på framsiden av kortet?

 

ja, er en masse nummer på fremsiden av kortet...( 12 siffer )

 

edit: 16 siffer

Endret av Aksel114
Lenke til kommentar

vell, om jeg ikke husker helt feil, så må du ha bankid greie når du skal betale med kort. Jeg må ha det, og får derfor ikke handlet over nett. Er selv 15.. Du må jo ha den lange koden på forsiden, en 3 sifret kode på baksiden og en bankid for å bekrefte kjøpet under betaling..

 

den lange koden og de 3 sifferene på baksiden er ikke et problem. problemet må være bank iden. lager jeg den på nettet eller må jeg opp i banken?

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis slik at man trenger bankID for å handle på nettet.

 

For det første, er det langt fra alle butikker som bruker "Verified by VISA". Hvis de ikke bruker det, holder det med å skrive inn kortnummer, utløpsdato og CCV.

 

Og selv om butikken bruker Verified by VISA, er det ikke nødvendigvis slik at man må ha BankID. Med alle mine kort har jeg et fast passord. Bruker aldri BankID til Verified by VISA eller MasterCard SecureCode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye rart.

 

1) Visa krever ikke nettbank

2) Visa krever ikke bankID

3) Visa leverer både kreditkort og debetkort. En femtenåring skal ikke kunne få et kreditkort, men et debetkort. Et debetkort er koblet mot en konto slik at du kun kan betale med penger du faktisk *har*. (Kredit=lån).

 

Hvorfor du ikke får betalt vet jeg ikke. Det bør du spørre utsteder av kortet om. Da får du riktige svar og god hjelp.

 

 

Ole

Endret av Ole3
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye rart.

 

1) Visa krever ikke nettbank

2) Visa krever ikke bankID

3) Visa leverer både kreditkort og debetkort. En femtenåring skal ikke kunne få et kreditkort, men et debetkort. Et debetkort er koblet mot en konto slik at du kun kan betale med penger du faktisk *har*. (Kredit=lån).

 

Hvorfor du ikke får betalt vet jeg ikke. Det bør du spørre utsteder av kortet om. Da får du riktige svar og god hjelp.

 

 

Ole

 

Jeg tror de øvrige bidragsytere i tråden prøvde å "feilsøke" da det manglet litt informasjon i førsteposten for å kunne gi et presist og korrekt svar.

 

1+2) Nei, Visa krever verken nettbank eller bankID (merklig formulering) men, ulike brukersteder tilknyttet visa-nettverket har ulike autorisasjons metoder for transaksjonen, dette gjelder både norske og utenlandske. Noen steder holder det med Kortnr/utløpsdato/CVVC og navn på kortholder, noen butikker vil ha tilsendt legitimasjon før de godkjenner transaksjonen, andre vil ha en regning i ditt navn som bekreftelse på adresse før de kjører kortet igjennom (da førstnevnte metode ofte innebærer at dataen blir plottet i en betalingsterminal e.l manuelt. )

 

Andre bruker, som yaddah sier Verified by visa der du benytter et egenkomponert passord, betalingen går da direkte gjennom visa og brukerstedet trenger ikke etterbehandle, dette er en fordel både mtp kortsikkerhet/personvern som mange brukere er glade for, det er også mindre resurs krevende for butikken.

 

Endel butikker har også en løsning der du benytter din BankID for å autorisere transaksjonen, får å handle i nettbutikker som benytter dette som autorisasjon må du dermed ha en BankID, og dermed må du også ha nettbank.

 

Jeg tror ingen her regnet med at han hadde et visa kreditt, selvom mange bruker "feil" betegnelse og kaller ganske enkelt bare sitt visa debet for "visa kortet" , men da TS er 15-16 er det jo underforstått at det er snakk om et debet kort så den presiseringen din gir liten mening :)

 

Når det gjelder problemet til TS kan dette skyldes en rekke ting, det kan være alt fra feks en sonesperre, manglende dekning, brukerfeil (taster kontonr istedenfor kortnr) for å nevne noen.

 

Det enkleste vil etter min mening være å ringe din banks kundeservice når du prøver å gjennomføre transaksjonen å oppgi hva slags feilmelding du får, evt legg ut feilmeldingen her.

Lenke til kommentar

Endel butikker har også en løsning der du benytter din BankID for å autorisere transaksjonen, får å handle i nettbutikker som benytter dette som autorisasjon må du dermed ha en BankID, og dermed må du også ha nettbank.

Så vidt jeg vet, så er ikke dette noe butikkene gjør, derimot kan det være at enkelte kortutstedere har valgt å implementere "Verified by VISA" -løsningen slik at man bruker BankID-pålogging i stedet for egenkomponert passord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...