Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows starter ikke?

Anbefalte innlegg

Pcen min har fungert bra i flere år nå. etter jeg avsluttet pcen vanlig i går kveld vil den nå ikke starte.

Pcen starter vanlig med den skjermen som forteller hvor mye GHZ jeg har osv og att F8 to enter boot menu og del to enter setup.

så går den til neste skjerm og forteller Windows startet ikke uten feil. den starter så en nedtelling på 30 sekunder.

og gir meg 5 arternativer

- start i sikkermodus

- start sikkermodus m nettverk

- sikkertmodus m kommando linje

- start m siste fungerende konfigurasjon

- start windows på vanlig måte

Uavhengig av hvilken av disse jeg velger starter Windows XP å lade

så får jeg ett blue-screen eller noe i ikke ett sekund en gang.

så går den tilbake igjen til skjermen som forteller meg att windows ikke startet uten ett problem.

Pcen har ikke gitt noe tegn til att den fungerer dårlig i det siste. spill og krevende programmer blir kjørt som en lek. den sluttet å virke brått å brutalt.

Hva skal jeg gjøre:)? Er mest intresert i å få løst problemet selv så fort som mulig.

Endret av neoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skulle gjerne hatt STOP-koden på bluescreenen. Det ville gitt oss årsaken og dermed fortalt oss hva som må fikses. Det går ann å slå av funksjonen som auto-restarter ved bluescreen fra windows, men der kommer du vel deg ikke inn. Du kan forsøke å trykke pause-knappen (oppe der med insert og delete knappene) på tastaturet i det øyeblikket når den dukker opp. Jeg tror det vil stoppe prosessen og la deg lese.

Det sagt så vil jeg også annbefalt deg å vurdere å oppgradere på sikt. Windows XP er nå rimelig utdatert og jeg kan hjertelig annbefale Win7 da det er bedre på "alle" områder. Ved mindre du har en maskin med spesiellt lite RAM (under 1,5GB) så er det egentlig ikke lenger noen grunn til å ikke kjøre det (bortsett fra kjøp av lisens naturligvis, noe du forøvrig ofte kan få gratis via mange studiesteder om du tilfeldigvis er student - verdt å undersøke).

Se om du får fatt i STOP-koden, så skal jeg prøve å hjelpe deg videre. Et alternativ til å lese av stop-koden ville vært å hente ut minidump filene som lages ved bluescreen crasher. Du kunne hentet dem ut ved å boote opp en CD med Ubuntu live (krever ikke installasjon) for eksempel. Disse minidump loggene er egentlig de aller beste i forhold til tekniske detaljer for de som er flinke til å feilsøke i dem. Jeg er bare midt på treet i forhold til akkurat det - men vi har et par eksperter på det området her på forumet som du sikkert kan få hjelp av om du kan hente dem frem. Bare STOP-koden i seg selv går dog en lang vei for å analysere problemet.

Det er mulig at en system repair (reparering av kritiske systemfiler) ville hjulpet, men jeg vil ikke annbefale det før jeg ser hva feilen er for noe. Dette er litt knotete med winXP (enklere i vista/win7), men håndterbart om du er middels oppegående på data og villig til å følge en guide som forklarer prosessen.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for meget bra svar! prøvde å pause BLUE screenet men det fungerte desverre ikke. brukte knappen pause-break.

System Repair kunne vært Bra hvordan gjør jeg dette? tror ikke jeg er middels oppegående på data.

Det eneste jeg egentlig kan gjøre nå er å se på setup og boot menu kan noe av dette være til hjelp på noen måte?

Endret av neoman
Lenke til kommentar

gjorde det igjen og det funket mot all formodning utrolig bra pcen er oppe å går igjen jippi:P

var xp jeg hadde før og nå brukte jeg en vista CD å reinstalerte hele systemet. slik att jeg nå har Vista.

Men det virker som om jeg ikke behøvde å innstalere noe annet en windows vista? tidligere med xp har jeg opplevd å måtte installere Drivere osv. merker desverre att pcen ikke er helt 100% velfungerende.

Starcraft 2 ett middels krevende spill jeg før har kjørt på medium-high lagget nå svakt på LOW-medium

er det bare Vista som krever mere maskinvare for å kjøre spillene? eller tror dere jeg må innstallere ett eller annet? har ikke innstalert noen drivere eller service pack selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

gjorde det igjen og det funket mot all formodning utrolig bra pcen er oppe å går igjen jippi:P

var xp jeg hadde før og nå brukte jeg en vista CD å reinstalerte hele systemet. slik att jeg nå har Vista.

Men det virker som om jeg ikke behøvde å innstalere noe annet en windows vista? tidligere med xp har jeg opplevd å måtte installere Drivere osv. merker desverre att pcen ikke er helt 100% velfungerende.

Starcraft 2 ett middels krevende spill jeg før har kjørt på medium-high lagget nå svakt på LOW-medium

er det bare Vista som krever mere maskinvare for å kjøre spillene? eller tror dere jeg må innstallere ett eller annet? har ikke innstalert noen drivere eller service pack selv.

Skjermkort drivere er nok veldig relevant vist du spiller.

Lenke til kommentar

takk for svar.

ville blitt glad vis noen kunne hjulpet meg å funnet drivere til maskinen min.

skjermkort NVIDIA GeForce 8800 GTS 512 tror ikke det er noen drivere på grafikkkortet nå. for grafikken på videoer-spill er nok så dårlig.

Lydkort jeg vet desverre ikke hvordan jeg finner ut hvilket lydkort jeg har men lyden virker litt dårlig og rar så hvordan finner jeg ut hvilket lydkort jeg har?

Forøvrig noen måte jeg kan sjekke hvilke drivere jeg har og om de fungerer eller ikke?

Endret av neoman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

takk for svar.

ville blitt glad vis noen kunne hjulpet meg å funnet drivere til maskinen min.

skjermkort NVIDIA GeForce 8800 GTS 512 tror ikke det er noen drivere på grafikkkortet nå. for grafikken på videoer-spill er nok så dårlig.

Lydkort jeg vet desverre ikke hvordan jeg finner ut hvilket lydkort jeg har men lyden virker litt dårlig og rar så hvordan finner jeg ut hvilket lydkort jeg har?

Forøvrig noen måte jeg kan sjekke hvilke drivere jeg har og om de fungerer eller ikke?

Mtp at du ikke har installert noe av drivere eller oppdateringer, kan det være lurt å finne ut alt du har i PCen din.

Letteste måten å finne ut det på vist du ikke har peiling, er å finne ordren hvor du bestilte pcen :-)

Eventuelt gi oss en modellbetegnelse vist det er en HP, Acer eller lignende.

Angående oppdateringer, så bør du kjøre inn alt av det.

Vista blir betydelig forbedret iallefall når du kommer på SP2 nivå.

Lenke til kommentar

100 331199 Komplett Kampanje PC 1 STK 9.285,34 9.285,34

325000 USB2 multikortleser 3.5" sort/sølv,

for CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk)

1 STK

314900 Logitech OEM Optical Wheel Mouse Black

PS2

1 STK

315330 Creative SBS380,

(Sub,2 monitorer) Retail

1 STK

318669 Cooler Master Centurion 534, Sort,

Aluminium Front (Uten Strømforsyning)

1 STK

308657 Support Komplett.no - Komplett sin

egen telefon/mail support

1 STK

332660 NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

Fan, 12-17dBA, 4xSATA, 2xPCI-E, 20/24pin

1 STK

322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket

LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

1 STK

327715 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

16MB 7200RPM

1 STK

329410 Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX,

Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

1 STK

331406 XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3,

PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

1 STK

312023 Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

1 STK

312966 Strømkabel PC m/jord 2m

(vinklet plugg)

1 STK

333389 Nero 7 OEM 1i Programvare OEM

Vista kompatibel

1 STK

332966 CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

for XP/Vista

1 STK

122990 Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

Firewall OEM, kun for PC solgt med OS

1 STK

101114 Musmatte Blå 4/6mm 1 STK

105353 Støtsikker PC-eske 1 STK

123324 SoftThinks Installasjons og recovery

programvare, kun for PC solgt med OS

1 STK

323876 Samsung DVD-brenner SH-S182D IDE

Black OEM

1 STK

110595 PC Uten OS, White Box PC

Skal kun brukes i PC Produksjon

1 STK

327345 Videoseven 20" LCD S20PD TCO-03

Silver 1400x1050, 8ms, VGA

1 STK

328253 Logitech Deluxe 250 Keyboard NO

USB Sort OEM

1 STK

308653 Garanti 3 år - Sende inn

PC sendes av kunde til Komplett.no

1 STK

Dette var orderen. kan se att det er ett fryktelig rot. så håper noen av dere klarer å forstå den:P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skjermkort driver:

http://www.nvidia.co.uk/object/win7-winvista-64bit-266.58-whql-driver-uk.html

Sliter med hovedkort driverene (deriblandt lydkort), da asus sine sider er nede akkuratt nå.

Du går iallefall inn på : http://support.asus.com/ServiceHome.aspx?SLanguage=en

Trykker på downloads og søker deg frem til hovedkortet ditt (Asus P5N-E SLI).

Det meste under drivers her er relevant som regel.

Lenke til kommentar

tusen takk :)

edit prøvde å innstalere grafikk driveren

og fikk opp beskjeden Innstalering kan ikke fortsette, Denne Nvidia-grafikkdriveren er ikke kompitabel med denne windows versjonen.

Har forøvrig windows vista home premium norsk.

Endret av neoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...