Gå til innhold

Høyere lønn pga truckførerbevis?


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jobber på et lager der jeg har tilbud om å få truckførerbevis betalt for av jobben. Problemet er at dette kurset tar 5 dager på dagtid, evt 10 kvelder. Det er ikke betalt per time jeg er der, noe som i og for seg er greit nok. Saken er at jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å ha bruk for dette senere, og ser dermed liten vits til å kaste bort en hel uke på dette med mindre jeg får noe igjen.

 

Er det sånn at man kan forvente å få noen ekstra kroner i timen fordi man har truckførerbevis? Det er jo en ressurs for arbeidsgiver altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt dårlig at du ikke får ta det i betalt arbeidstid.

 

Utover det:

Klart du skal ta det truckførerbeviset.

En gang i fremtiden er det kansje det som skiller deg fra en jobbmulighet du kunne tenke deg.

Så de de 5 dagene evnt 10 kvelder viss du ikke har råd til å tape de 5 dagene kan bli en verdifull investering.

Lenke til kommentar

Takker for svar

 

Ja, jeg har også tenkt at det er det som kan skille meg fra andre i fremtiden, men tviler på at det vil gjøre store forskjellen.

 

Nei, jeg får ikke betalt for å være på kurset. Koster meg rundt 5000 hvis jeg skal gå på kurset kontra å jobbe. Kan vel ikke kalles store summen, men for en student med gjeld er det sånn at "alle monner drar". Jeg kommer til å jobbe fulltid i sommer, men er fortsatt ansatt på timesbasis da det kun er midlertidig, derfor får jeg ikke betalt for tiden jeg er på kurset.

Lenke til kommentar

Etter litt kjapp googling så ser det ut som at markedsprisen for å ta truckførerbeviset privat ligget ein plass mellom 3000 og 5000 kroner. Med andre ord ser det ut som at det lønner seg å jobbe som normalt og deretter ta kurset privat. Må her ta eit forbehold om at du finner tid til å ta kurset. Sett på den måten er det greit at du får fri av arbeidsgiver slik at du slepp å bruke ferie eller fritid på dette.

 

Som student så ville eg tenkt meg godt om før eg velger. Studerer du noke der det kan tenkast at du kjem til å jobbe på ein arbeidsplass med truck?

Det er veldig greit å ha slike førerkort, men det er nok ikkje spesielt nyttig i det daglige.

 

Ellers så er det ingen automatikk i at fullført kurs gir meir lønn. Men enkelte kan ha dette inne i arbeidsavtalen slik at du får bonus. Dersom du ikkje har avtale på dette så er det å bruke truckførerbeviset som argumentasjon på at du no har meir kompetanse og dermed skal ha høgare lønn.

 

PS: Er du forresten heilt sikker på at du ikkje får betalt for denne tida?

Ofte er det slik at du ikkje får noke ekstra for dei timane du bruker utover ordinærarbeidstid, men at du heller ikkje blir trukket i lønn den veka du er borte.

Lenke til kommentar

Jeg tok truckførerbevis i militæret, og tjente 2-3 kr mer i timen i "truckfører tillegg". Jeg jobbet på et lager, og alle skulle egentlig ha truckførerbevis for å kunne jobbe der, men det hadde ingen betydning etterhvert.

 

Greit å ha som student, men jeg tror ikke jeg hadde brukt 4-5000 på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...