Gå til innhold

NTSC/PAL... gjelder det for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg er i USA akkurat nå (se forrige emne) og har bestemt meg for å kjøpe med et Mini DV kamera hjem. Men hva er alt bråket om NTSC og PAL? Gjelder dette selv om jeg mest planlegger å redigere og vise filmene mine på PCer og via videokanoner osv? (altså ingen tv-er med i bildet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På litt tynn is her, men jeg mener at du må ha NTSC-kompatibelt utstyr for å vise filmen, uansett. Redigering på PC'en går vel greit, tror jeg. Mange TV'er er NTSC-kompatible i dag, men det kan nok føre til en del kluss for deg. Det skal være mulig å skaffe PAL kameraer i USA. Vet om endel som har kjøpt det der. Men dessverre ikke hvor...

Lenke til kommentar

Vel er du NORSK bør du kjøpe et PAL-cammera!

Forskjellen mellom NTSC og PAL er bildefrekvensen!

PAL har 25 bilder, mens NTSC har 29,97 bilder per sekund.

Videre har PAL en oppløsning på 720 X576 og 25 fps

mens NTSC 720 X 480 og altstå 29,97 fps.

Vil du vise rett fra kammera vil du muligens får problemer med å vise det på norske TV.

Når det gjelder PC-bruk .... vel har akkurat prøvd å DV-capture fra en japans DV-kammera. Gå uten problemer ... i ADOBE Permiere 6.0.

Men husk, at du må da velge NTSC! Deretter kan jeg vel bare convergere til MPG og min SUPER-RIMI-DVD-spiller viser det ;-)

JADA, billige DVD-DRITTSPILLER er stor sett bra for det!!!

(Spiller NESTEN alt, trenger ikke engang brenne VCD/SVCD kun DATA)

Og til sist ......

DU får billige DV-kammera fra 4000-5000 kr i norge!

Jeg kjøpte meg et Samsung-kammera i Tyskland for 3500 NKR!

Kjempebillig synes jeg, men jeg angret når jeg så DV-tilbudet hoss Lefdal og Elkjøp .... Panasonic til 4000-5000 kr!!! Mye mere snærten!

Lurer du på mere skriv til meg!

knutp(a)hotmail.com HUsk EMNE:PRIVAT (ellers går mail til søppel).

Hilsen KnutP

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Alle har rett! Det ER stor forskjell på NTSC og PAL, men jeg vet også at det ikke innebærer NØDVENDIGVIS så store problemer hjemme.

Fordel:

billig engangskjøp av kamera

ulempe:

dårligere oppløsning (576 vs 480 linjer, det er merkbart)

projektorer

kopiering krever ntsc-utstyr

30 bilder per sekund gjør bildet mer "videoaktig" så kortfilmer ser ikke like tøffe ut (film har 24 bps)

Men jeg kjenner altså en kar som har et sony ntsc-pc120 og han bruker det som en vanlig konsument, altså skyte en del, og redigere bittelitt. Han er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...