Gå til innhold

Kraftig, solid 14" til foto og video.


erlingba

Anbefalte innlegg

Min snart fire år gamle HP nc8430 begynner å bli moden for utskifting. HD-video er ikke det den liker best.

Har vært veldig fornøyd med maskinen, har ikke hatt noe tull med den, hverken hardware eller software.

Derfor vil jeg at min neste maskin skal være i samme klasse når det gjelder byggekvalitet, men selvfølgelig noen hakk over når det gjelder kraft.

 

15,4" blir litt stort og tungt å dra med seg rundt om kring, og 13,3" synes jeg er litt lite, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en mellomting.

 

Har sett på Thinkpad T410, og hadde nesten bestemt meg for at det var maskinen jeg skulle ha, men så ser jeg at den har 1.8" harddisk.

 

Mine krav er:

-Cirka14" skjerm med høy oppløsning. Flott om den er bedre på farger enn den jevne laptop.

-Solid bygget, med harddisk-stopp og slikt.

-Gjerne et passe kraftig skjermkort, Quadro er ingen ulempe.

-Plass til 2,5" disk, og gjerne en mini-SSD i tillegg.

-Core i7 eller i5, gjerne sandy bridge.

 

Maskinen skal hovedsaklig brukes til foto og videoredigering og skolearbeid, de sjeldne gangene jeg spiller et spill er det gjerne på NES-emulatoren.

 

Jeg kommer nok ikke til å handle før nærmere sommeren, og kan også vente til høsten om det ser ut til å dukke opp noe godsaker da.

Min trofaste HP fungerer knirkefritt stort sett, men den svetter litt om den får mye HD-video å jobbe med.

 

Har sett litt på maskiner fra Lenovo, Dell og HP, men jeg må si det er Lenovo som frister mest.

Finnes det noen andre alternativer? Og vil det dukke opp noe nytt og spennede i løpet av våren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg kommer nok til å vente på sandy bridge.

 

Det jeg lurer på er om det finnes andre produsenter enn de tre jeg har listet opp som passer mine krav.

 

Nå har jeg en 640GB disk i maskinen min som snart er full. Kjøper jeg en Thinkpad T410 er det vel begrenset til 250GB pga. 1,8", og ytelsen blir vel en god del lavere enn en 2,5" disk?

 

Jeg har ikke råd til en diger SSD, så en løsning med en liten SSD pluss en 2,5" hadde vært det optimale.

Det bør vel være en eller annen produsent som har noe slikt på gang?

Lenke til kommentar

Det er vel først og fremst SB-oppdateringene av ThinkPad T410 og HP Elitebook 8440p du skal se på, med HP Envy 14 som et alternativ, dersom du ikke ha et Quadro-kort. Jeg ser i grunnen ikke hvorfor, dersom du ikke driver med CAD eller 3D-rendering eller denslags.

Jeg regner med at alle disse vil bli SB-oppdatert, og store aktører i markedet som Lenovo, Dell og HP vil vel bli prioritert av Intel, slik at ventingen ikke blir fullt så lang som til "røkla".

 

Jeg tror ikke du finner noen 14-tommer med 2 plasser til lagring (disker). Da får du heller se på en løsning med en relativt liten SSD + en ekstern harddisk. Kjøp gjerne en SSD separat om nødvendig, og sett inn selv.

 

Dersom du går opp til 15,6 tommer, er Multicom Xishan T5100 et spennende og muligens praktisk valg - eller rettere sagt - når den får Sandy Bridge oppdatering. Kan fås med dockingstasjon med Quadro FX880.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er vel først og fremst SB-oppdateringene av ThinkPad T410 og HP Elitebook 8440p du skal se på, med HP Envy 14 som et alternativ, dersom du ikke ha et Quadro-kort. Jeg ser i grunnen ikke hvorfor, dersom du ikke driver med CAD eller 3D-rendering eller denslags.

Jeg regner med at alle disse vil bli SB-oppdatert, og store aktører i markedet som Lenovo, Dell og HP vil vel bli prioritert av Intel, slik at ventingen ikke blir fullt så lang som til "røkla".

 

Jeg tror ikke du finner noen 14-tommer med 2 plasser til lagring (disker). Da får du heller se på en løsning med en relativt liten SSD + en ekstern harddisk. Kjøp gjerne en SSD separat om nødvendig, og sett inn selv.

 

Dersom du går opp til 15,6 tommer, er Multicom Xishan T5100 et spennende og muligens praktisk valg - eller rettere sagt - når den får Sandy Bridge oppdatering. Kan fås med dockingstasjon med Quadro FX880.

 

Jeg inbiller meg at Quadro er bedre støttet i f.eks. Adobe CS5, men det er mulig det ikke spiller noen rolle hvilket skjermkort det er.

 

Tittet litt på Lenovo-tilbehør og fant denne: Thinkpad Drive Bay Adapter

Bruker veldig sjelden cd/dvd, så da er det genialt å kunne bytte ut det med en harddisk.

 

Jeg synes 15" blir for stor til å drasse rundt på hver dag, og den du linker til har oppgitt batteritid til 4 timer, som er litt i snaueste laget.

 

Ser at Lenovo tar seg godt betalt for SSD, ser ut til at det blir rimeligere å kjøpe en SSD ved siden av.

 

Tittet litt på den Lenovo's amerikanske nettbutikk, og en T410s med Touch-skjerm og SSD kom på ca 1900$, såvidt jeg kan se er det ingen i norge som fører denne, men det nærmeste jeg kom var en pris på drøye 20000.

Kan faktisk finansiere en tur til New York på prisforskjellen.

Lenke til kommentar

De ligger på rundt 20000 ser det ut til, noe som er godt over det jeg har råd til.

Til den prisen ville jeg nok heller ha valgt Sony Vaio Z som har litt kvassere skjerm med Adobe RGB og Quad SSD, hva nå det betyr.

 

Hadde håpet å slippe unna med 12-14000.

 

Kom over denne på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24983406

 

Virker nesten for godt til å være sant, men jeg skal kontakte selger.

Lenke til kommentar

Bruker du Premiere Pro/After Effects CS5 bør du ha nVidia CUDA skjermkort, enkelt og greit på grunn av MPE(Mercury Playback Engine).

 

Nå bruker jeg Sony Vegas, som jeg synes er mye enklere å jobbe med enn Premiere.

Mulig jeg går til anskaffelse av CS5 etterhvert, for å slippe å transkode videoene. Det gjør det nok verdt å sette seg inn i Premiere.

 

Leste et sted av MPE krever minimum 768MB ram på skjermkortet, og det luker jo ut en god del alternativer.

 

Tror jeg kommer til å vente litt med å kjøpe pc til det dukker opp noe som fyller alle mine krav.

Vurderer en stasjonær også, men siden uansett må ha ny laptop etterhvert hadde det vært fint å klare seg med en maskin.

Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt, du får ssd-er i 1,8" utførelse, men du trenger kanskje mere plass enn de har?

 

Jeg trenger mye plass. En dags filming og fotografering kan fort komme opp i 50GB, og det er kjekt å slippe å måtte flytte ting over på ekstern disk hele tiden.

 

Men som jeg skrev i et innlegg over så tilbyr Lenovo en ramme for 2,5" disk som passe inn i cd-rom sloten.

Da kan jeg både ha ssd og en diger harddisk ved siden av. DVD/CD bruker jeg sjelden, så det blir ikke noe savn.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at jeg er godt fornøyd med Envy 14. Kjøpte i USA for ~1500 USD i sommer, med SSD og godskjermen. Det er mulig å fjerne optisk drev selv, og putte inn ny harddisk, men det spørs o det er noe du er villlig til / i stand til å gjøre. Finnes guide til det på notebookreview.

 

Alt i alt hadde jeg venta på Sandy Bridge-refreshen jeg antar kommer for Envy 14. Bruker den til en del PS selv, men ikke video, og maskinvaren holder fint til mitt bruk, men enda bedre ytelse som lager mindre varme og trekker mindre batteri er det vanskelig å si nei til ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...