cppdude Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Hei Fredag 28/01/11 fikk jeg en pakke(Sjokolade proteinpulver 2,2kg. Betalte 34 GBP / 314 Kr) jeg hadde bestilt fra England. Plukket pakken hos Trollbud, dvs. skrev bare signatur og fikk utlevert pakken. Kommer hjem i dag og finner brev fra DHL i posten, hvor de krever 317 kr tot. 5 dagers forfallsdato " DUTY 72.00 V.A.T/MVA 135.00 Utleggsgebyr 110.00" Hadde aldri hørt et ord fra DHL før dette...ingen spørsmål om fortolling eller whatsoever. Annen interessant ting jeg merket var at "Verdiopplysninger" var satt til 584,50 kr, mens Customs Value var på 34 GBP. Hva betyr dette? Er dette korrekt? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Det stemmer nok, de fortoller for deg automatisk. Verdiopplysninger er ut i fra hva som står på utsiden, men du må nesten ringe dem om akkurat det beløpet Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Hei! Jeg kan iallefall si at en rekke bedrifter bruker DHL for sending av pakker, og mange nettbutikker i England gjør dette. Når du bestiller en vare som koster mer enn 200 nok ekslusive frakt må du betale moms og tollgebyr på denne pakken. Når pakker til en verdi over 200kr sendes til Norge med DHL betaler de moms og tollen for deg, og sender en regning på dette noen dager, eller i enkelte tilfeller måneder, etter du har motatt pakken. I ditt tilfelle må du betale moms og tollgebyret, samtidig som det ser ut som du må betale ekstra for at de la ut for deg ved betaling av pakken. Altså er de 110 kronene et gebyr de tar for å legge ut momsen for deg ved fortolling. Hva DUTY står for vet jeg ikke, men DHL er ikke alltid de billigste å ha med å gjøre om du bestiller større ting fra utlandet Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Duty er vel toll? Etter hva jeg husker er det stort sett toll (i tillegg til mva) på næringsmidler og endel klær. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Duty er vel toll? Duty er toll (eller særavgift), og mva skal beregnes av varens pris pluss toll, dvs 34GBP omregnet til NOK med tollvesenets ukes-permanente valutakurs, pluss 72NOK. At mva-grunnlaget da skulle bli så mye som 540NOK (540x0,25=135) høres litt rart ut, samt at oppgitte "verdiopplysninger" på 584,50 ikke stemmer med noen av tallene... Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Hei! Jeg kan iallefall si at en rekke bedrifter bruker DHL for sending av pakker, og mange nettbutikker i England gjør dette. Når du bestiller en vare som koster mer enn 200 nok ekslusive frakt må du betale moms og tollgebyr på denne pakken. Når pakker til en verdi over 200kr sendes til Norge med DHL betaler de moms og tollen for deg, og sender en regning på dette noen dager, eller i enkelte tilfeller måneder, etter du har motatt pakken. I ditt tilfelle må du betale moms og tollgebyret, samtidig som det ser ut som du må betale ekstra for at de la ut for deg ved betaling av pakken. Altså er de 110 kronene et gebyr de tar for å legge ut momsen for deg ved fortolling. Hva DUTY står for vet jeg ikke, men DHL er ikke alltid de billigste å ha med å gjøre om du bestiller større ting fra utlandet Det trenger ikke være pakker. Det kan også være konvolutter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå