Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endring av forsikring

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt full kasko på bilen. Så kjøper jeg ny bil og den gamle står da til salgs. Jeg vil jo ha så lave utgifter på den gamle som mulig til den er solgt og ber Codan forsikring om å senke den til kun ansvar så fort som mulig. Hvordan er reglene på slik endring? Skjer det momentant eller er det opp til enhver saksbehandler og ethvert selskap til å gjøre hva de vil?

Resultatet er at jeg får et brev der de bekrefter opphør av forsikringen. Men da senkes aldri forskringsnivået og jeg må betale full kasko i flere måneder for en bil som ikke kjøres. Jeg har aldri sagt opp forsikringen forsåvidt, kun villet endre den. Er ikke det mulig å få gjort på ganske kort tid?

Hva skjer når jeg selger bilen da, da må forsikringsselskapet overføre tilbake til meg det jeg har betalt til ut mars? Da er det ikke noen oppsigelsesperiode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ringer til ditt forsikringsselskap, og sier at du vil omgjøre fullkasko-forsikringen din til ansvarsforsikring på den bilen du skal selge.

Du skal da få tilbakebetalt det du har betalt for mye utover ansvarsforsikring frem til neste betalingsperiode (vanligvis, det har hvertfall skjedd med meg hos Gjensidige)

Merk at det er fra dagen forsikringen blir omgjort til ansvar, ikke fra du tegnet den i utganspunktet.

Dersom de bare sier opp forsikringen har forsikringsselskapet gjort en feil, for det skal ikke gå ann uten at du har levert inn skiltene til Biltilsynet.

Når du får solgt bilen, så ringer du og sier opp forsikringen helt, det og får tilbakebetalt resten av det du har betalt for mye (fra oppsigelse frem til nesten teminbetaling)

Det skal ikke være noen oppsigelsesperiode på forsikringen din (Ingen forsikringsselskap jeg kjenner til opererer med oppsigelsestid)

Håper dette svarte på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...