Thomhess Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Hei! Jeg går nå i første videregående. Etter videregående tenker jeg å reise jorden rundt i en 6 månders tid. Problemet er at jeg har kronisk barneleddgikt, som gjør at jeg må innom sykehus hver 6-8 uke. Noen som vet hvordan medisinering i utlandet fungerer? Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Nå har jeg ikke satt meg 100 % inn i reglene, men ettersom jeg har forstått så har man krav på medisinering uansett hvor du er. Tidligere gjaldt ikke dette planlagt behandling, men i de nye lovene som nylig er trådt i kraft, så gjelder dette planlagt behandling også. Jeg har selv behov for medisinering på sykehus hver 5. uke, og til sommeren reiser jeg til Spania for å studere der i 4 år. Jeg snakket med HELFO og fikk beskjed om at det bare var å møte opp hos lege/sykehus i Spania med mitt norske helsekort, og om det skulle bli problemer, så var det bare å ringe HELFO og de ville ta kontakt med spansk regjering, som videre ville ta kontakt med sykehus. Lykke til hvertfall, ikke la sykdom hindre deg fra å gjøre det du har lyst til! Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 9. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2011 Tusen takk for svar! Føler dette løsnet litt mer opp. Skal sjekke HELFO nærmere, og høre hvordan jeg bør gjøre det. Tror kanskje jeg bør planlegge så jeg befinner meg i noen av værdens hovedsteder/storbyer. Cape Town, Lima, Sydney e.l. Er nok enklere der. Tar likevel imot videre svar om noen har noe mer å tilføye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå