Gå til innhold

skjønner ikke noe av vb 6.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg skjønner ikke noe av det fins det noen sider der det står noe om hvordan man skal komme igang osv og komandoer og siden må være på norsk

Du burde nok bite i det sure eple å kjøpe en VB6 bok... Eller kankje biblioteket har en.

Lenke til kommentar

vb6 er ganske enkelt. lag en knapp og dobbeltklipp på den så skriver du inn kommandoen for hva som skal skje da noen trykker på den. andre "events" får du frem ved å trykke på den dropdown listen som er over koden.

da du skriver navnet på kontrollen og trykker . så vil det også dukke opp en dropdown list som viser mulige kommandoer.

et eksempel:

lag en knapp og en textbox...disse kaller du command1 og text1

så dobbeltklikker du på knappen og skriver inn følgende kode:

MsgBox(text1.text)

så kjører du programmet ved å trykke på menyen også "run"

Lenke til kommentar
hvor finner jeg komandoene

jeg skjønner ikke noe av det fins det noen sider der det står noe om hvordan man skal komme igang osv og komandoer og siden må være på norsk

Du burde nok bite i det sure eple å kjøpe en VB6 bok... Eller kankje biblioteket har en.

jeg tror du bør følge bok-rådet ja :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

kanskje dette virker bedre

Når du lager noe i VB klikker du bare CTRL+Space da får du en liste med kommandoer du kan bruke, eller høyreklikke og få en liste med Tips.

Tegn en knapp i VB og dobbeltklikk på den, så skriver du

MSG og klikker CTRL+Space -> da får du automatisk MsgBox

neste skriver du "Hei og Hå!"

MsgBox "Hei og Hå!"

Nå tegner du en knapp til og lager det samme men denne gangen i ("Hei, nå avsluttes programmet..")

Dette skal se slik ut:

MsgBox ("Hei, nå avsluttes programmet...")

End

Ok? Men drit i VB det er noe møkk som bare trenger .ocx - filer. Du kan risikere at programmet ikke fungerer når du installerer det på en annen PC. Gå heller for Bloodshed DEV-C (gratis C++ editor) som er mye bedre språk!

Lenke til kommentar

Ok? Men drit i VB det er noe møkk som bare trenger .ocx - filer. Du kan risikere at programmet ikke fungerer når du installerer det på en annen PC. Gå heller for Bloodshed DEV-C (gratis C++ editor) som er mye bedre språk!

Uhm... hvis man sliter med å komme i gang med VB, sliter man BIG-TIME med å komme i gang med C++.

Hvorvidt det er et bedre språk eller ikke, kommer helt an på hva man skal lage.

SA, dokumentasjonen som følger med VB inneholder mye eksempelkode.

Lek deg frem. Ta utgangspunkt i noe enkel eksempelkode, og søk litt i dokumentasjonen på ting du lurer på. Hvis du er ute etter kommandoer for å gjøre spesielle ting kan du poste her.

Her er et utgangspunkt:

Form:

example.gif

Kode:

Private Sub Command1_Click()

If Option1.Value = True Then

Text1.Text = "Option1 er valgt"

List1.AddItem "Valgt option1"

Else

Text1.Text = "Option1 er valgt"

List1.AddItem "Valgt option2"

End If

End Sub

Private Sub Command2_Click()

List1.Clear

End Sub

Med dette som utgangspunkt, skal det være greit å bygge for eksempel et kalkulatorprogram.

Det å låne en bok på biblioteket er heller ingen dum idé.

Lenke til kommentar
Uhm... hvis man sliter med å komme i gang med VB, sliter man BIG-TIME med å komme i gang med C++.

Tull, C++ er ganske likt PHP som programspråk. VB og ASP hører sammen.

Derfor mener jeg det er smartest å begynne med litt PHP for web og kjøre sammen med Bloodshed for C++ programmer. Nå er de fleste spill og store programmer laget i C++ også :D

Utstyr:

Zend Studio for PHP og Bloodshed for C++

Fordelen er at du styrer unna WYSIWYG- programmer og legger til rette programmering i sourcecode, noe som gjør deg til en bedre programmer!

Kan aldri se for meg et fotoprogram i Visual Basic, men booking- programvare for hoteller som fungerer med M$ Access er vel mer pop. Men det er jo meningsløst å kjøpe VB bare for å lage et bookingprogram når en programmerer det direkte i Access. Det er jo bare å legge til et .BMP bilde med samme navn i samme mappe for å lage en oppstartsskjerm.

Det viktigste innen programmering er å ikke vurdere det som vanskelig, se på programvaren din som en webside. Editoren som notepad - det har egentlig samme funksjon!

Lenke til kommentar

La meg gjette. Du har aldri jobbet noe særlig med VB har du vel?

Det er lettere å lage windowsapplikasjoner i VB enn i C++ uansett hvordan du vrir og vender på det. Det er hele meningen med verktøyet.

Når det kommer til det å utvikle windowsapplikasjoner fort og enkelt, er VB uslagbart.

Lenke til kommentar
La meg gjette. Du har aldri jobbet noe særlig med VB har du vel?

Det er lettere å lage windowsapplikasjoner i VB enn i C++ uansett hvordan du vrir og vender på det. Det er hele meningen med verktøyet.

Når det kommer til det å utvikle windowsapplikasjoner fort og enkelt, er VB uslagbart.

Jojo det er lettere men VB er fortsatt avhengig av massevis av ActiveX kontroller og dessuten må mange laste ned VB Runtime for å bruke programmene som er laget der. Til motsetning for C++ er det bare å kjøre i vei. Bygget et lite krypteringsprogram og sendte til en kompis for noen dager siden ferdig pakket med MS's egen IExpress Wizard. Men tror du ikke han fikk melding om MSCOMM32.OCX når han skulle bruke det?

Jeg har gitt opp VB :yes:

Hvis du definerer filmenyen i C++ så er det ikke så vanskelig heller som eksempel:

MAIN MENU 

{

POPUP "&Fil"

{

MENUITEM "&Ny", CM_FILE_NEW

MENUITEM "&Åpne...", CM_FILE_OPEN

MENUITEM "&Lagre", CM_FILE_SAVE, GRAYED

MENUITEM "Lagre &Som...", CM_FILE_SAVEAS, GRAYED

MENUITEM SEPARATOR

MENUITEM "&Avslutt", CM_FILE_EXIT

}

}

For å blande PHP inn også så ser en visse likhetstrekk i det :woot:

if($action=='Link1') 

{ 

echo "Dette er link 1"; 

} 

if($action=='Link2') 

{ 

echo "Dette er link 2"; 

} 

echo " <a href=index.php?SI=Link1>Link1</a> 

<a href=index.php?SI=Link2>Link2</a> 

"; 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...