Gå til innhold

Er 60hz skjerm skadelig?


LoS

Anbefalte innlegg

Jeg sverger da til 200hz, men alderen på skjermen har lite å si...

min skjerm er også fra 1998, men er en 19" da - men selv i dag er det ikke mange 19"ere som klarer 200hz 8)

merker fort at jeg får vondt i øyene når jeg ser på skjermer med lav hz.

men det er også mange andre duppeditter som hjelper ;)

som anti-glare o.l :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tv apparatet ditt har ikke høyere enn 50Hz oppfrisknings rate.  :) Noe raskere en dette har nesten bare en psykisk effekt. :yes:  Det som har mere å si er hvor mye skjermen stråler ut av elektromagnetisk stråling. Derfor er LCD skjermer mye mer avslappende å se på.

 

Kjrer med 100hz på både tv og pc skjerm, veldig behagelig.

Lenke til kommentar
hmm ok da, jeg pleier ihvertfall å bli litt småør i hodet etter å ha sittet i f.eks bilen i mangfoldige timer for så å reise meg opp fort, men det kan jo hende det bare er meg  :-?

Det er jo mye mulig det.

Siden det virker som om begge oss to ikke har de beste kunnskapene ang slikt så kan vi jo møtes på midten :)

Det kan være lite blod til hodet og det kan være hz, skal vi si det sånn :yes:

 

Edit: håper noen med god kunnskap kan sette meg på riktig spor her, slik at jeg egentlig kan være sikker på det folk sier.

 

Det kommer mange forskjellige svar, og man kan jo ikke tro på alle :wink:

Lenke til kommentar
Nå har jeg lest litt omkring på forumet her,

det er mange tilfeller hvor mange sier at 60hz skjerm er skadelig for øynene, det er maks på min skjerm så hvis det er så skaldelig så må jeg nesten få bytta den fort da jeg har sittet med denne skjermen i snart 3 år.

 

Er dette tilfellet? Er 60hz så skadelig som alle skal ha det til?

 

Hvis du ikke har lyst til å blir så jævlig nærsynt i fremtiden, er det ytterst anbefalende å blir kvitt skjermen din snarest mulig.

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert at 60Hz ikke er særlig bra for øynene, og at man blir sliten. Man kan se hvor mye en skjerm med 60Hz flimrer ved å "se litt forbi" skjermen på en av sidene. Da ser man flimringen mye bedre.

 

En CRT skjerm oppdateres på en annen måte enn en LCD skjerm. CRT skjermen oppdateres ved at en elektronstråle sveiper over skjermen med en viss hastighet. Denne strålen får et fosforbelegg (mulig det ikke er fosfor på nyere skjermer) til å lyse. Skjer ikke dette fort nok, "slukker" pikslene mellom hver gang elektronstrålen passerer hvert punkt, og man oppfatter det som flimring.

 

TV'er har muligens et fosforbelegg som ikke "slukker" så fort som på PC-skjermer. Særlig gamle skjermer hadde dette, og da opplevde man ofte at bildet (f.eks. musepekeren) henger igjen når det skjer raske bevegelser.

 

En LCD skjerm lyser konstant, og det blir her bare snakk om hvor ofte man skal oppdatere skjermen. Her slukkes ikke pikslene mellom hver gang, og på slike skjermer blir effekten av for lav oppdateringsrate bare at bildet hakker. (øyet oppfatter oppdateringer på 30 bilder/sek og raskere som jevnt)

 

 

En (CRT) skjerm greier stort sett høyere oppfriksningsrate (Hz) jo lavere oppløsning man har på den. Derfor vil det å sette ned oppløsningen på en skjerm gjøre at man får høyere oppfriskningsrate.

Lenke til kommentar
les postene hans da, han kjørte 1600x1024 på en gammel 17'', ikke rart at skjermen hans ikke taklet mer enn 60Hz på den oppløsningen da!

 

nå har han justert ned...og ting er bedre ;)

 

Beklager MrLee... Så ikke den i farten, selv om jeg prøvde... Hva blir dommen? Evig fortapelse og blodig hevn?

 

Ikke første gangen jeg driter meg ut på dette, så jeg håper det blir strengt.... ;-)

 

Mulig jeg har vært her litt for lenge, eller ikke lenge nok, eller hva det måtte være, men å bruke tid og krefter på å irettesette andre for slike bagateller er uansett ingen god idé...

 

Til ditt forsvar la du i det minste på en :-)

Lenke til kommentar
Det er helt sikkert at 60Hz ikke er særlig bra for øynene, og at man blir sliten. Man kan se hvor mye en skjerm med 60Hz flimrer ved å "se litt forbi" skjermen på en av sidene. Da ser man flimringen mye bedre.

 

En CRT skjerm oppdateres på en annen måte enn en LCD skjerm. CRT skjermen oppdateres ved at en elektronstråle sveiper over skjermen med en viss hastighet. Denne strålen får et fosforbelegg (mulig det ikke er fosfor på nyere skjermer) til å lyse. Skjer ikke dette fort nok, "slukker" pikslene mellom hver gang elektronstrålen passerer hvert punkt, og man oppfatter det som flimring.

 

TV'er har muligens et fosforbelegg som ikke "slukker" så fort som på PC-skjermer. Særlig gamle skjermer hadde dette, og da opplevde man ofte at bildet (f.eks. musepekeren) henger igjen når det skjer raske bevegelser.

 

En LCD skjerm lyser konstant, og det blir her bare snakk om hvor ofte man skal oppdatere skjermen. Her slukkes ikke pikslene mellom hver gang, og på slike skjermer blir effekten av for lav oppdateringsrate bare at bildet hakker. (øyet oppfatter oppdateringer på 30 bilder/sek og raskere som jevnt)

 

 

En (CRT) skjerm greier stort sett høyere oppfriksningsrate (Hz) jo lavere oppløsning man har på den. Derfor vil det å sette ned oppløsningen på en skjerm gjøre at man får høyere oppfriskningsrate.

 

 

 

lurte på med lcd og hz...veldig bra svar du gir der..takk

Lenke til kommentar
Tv apparatet ditt har ikke høyere enn 50Hz oppfrisknings rate.  :) Noe raskere en dette har nesten bare en psykisk effekt. :yes:  Det som har mere å si er hvor mye skjermen stråler ut av elektromagnetisk stråling. Derfor er LCD skjermer mye mer avslappende å se på.

 

Lyset på en TV holder seg lenger enn på en PC skjerm, men 50hz er likevel ikke "nok" for en TV, noe som er grunnen til at det finnes 100hz TVer. Når det gjelder skjerm så får jeg fort vondt i hodet med 60hz og alt under 85hz er uholdbart for meg.

 

Jeg sverger da til 200hz, men alderen på skjermen har lite å si... min skjerm er også fra 1998, men er en 19" da - men selv i dag er det ikke mange 19"ere som klarer 200hz

 

Jeg ville ikke ha voldtatt skjermen min med å kjøre med så høy refresh rate. 200Hz kan neppe være med særlig høy oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...