Gå til innhold

Er 60hz skjerm skadelig?

LoS

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest litt omkring på forumet her,

det er mange tilfeller hvor mange sier at 60hz skjerm er skadelig for øynene, det er maks på min skjerm så hvis det er så skaldelig så må jeg nesten få bytta den fort da jeg har sittet med denne skjermen i snart 3 år.

Er dette tilfellet? Er 60hz så skadelig som alle skal ha det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er mange tilfeller hvor mange sier at 60hz skjerm er skadelig for øynene, det er maks på min skjerm så hvis det er så skaldelig så må jeg nesten få bytta den fort da jeg har sittet med denne skjermen i snart 3 år.

hvor skadelig det er vet jeg ikke,men jeg kjørte med 60hz før og da kunne jeg merke det i øyene av og til.

er nok slitsomt får øyne og kjøre 60hz i lengden.

kjører med 85hz nå på skjermen,blir skarpere og finere bilde da.

kjenner også at det ikke blir slitsom får øyne med denne hz(85)

men støtter skjemer din bare 60hz..!

Lenke til kommentar
men støtter skjemer din bare 60hz..!

Ja, ifølge driverene så gjør den det, testa akkurat nå, bare for sikkerhets skyld, prøvde 70hz og kjsermen var svart i 15 sek før den var tilbake på 60hz igjen.

Har en gammel 17" daewoo fra 1998 her som klarer 1600x1024.

Men ja, når jeg sitter å leser mye på skjermen så merker jeg at øya begynner å flimre litt og ser dobbelt i et par sek før jeg er tilbake igjen.

Burde jeg oppgradere skjermen min kanskje?

Lenke til kommentar

Nå satt jeg oppløsning ned til 1024x768.

Da klarte jaggu skjermen 85hz.

Ble mye deiligere å lese ihvertfall, vet ikke om det er pga oppløsninga da men :roll:

Uansett.. får ha det sånn litt og se om jeg merker noen forskjell :)

Takk for alle svar, blir forhåpentligvis en splitter ny lcd skjerm på meg tror jeg :)

Lenke til kommentar

Jeg har også en 17' Daewo skjerm fra 98, sansynligvis samme skjerm.

1600 pixels på min 17 tommer, gjør at alt blir for smått på min desktop, pluss at skjermen egentlig ikke designet for å klare den oppløsningen (bildet blir noe 'ustabilt'). Dessuten kan man ikke skru opp refreshraten til noe akseptabelt nivå. 1024x768 med 85hz fungerer mye bedre, og det er den settingen jeg bruker til daglig - kan anbefales. Muligvis kan du skru den opp til 1152x864 eller 1200x800 uten at det blir plagsomt. Prøv deg fram :)

Lenke til kommentar
Ville ikke experimentere med høyere hz enn skjermen tåler....

crash & burn!  :cry:

Gjør heller ikke det :smile:

Da jeg satt ned oppløsninga til 1024x768 så spratt det brått opp flere alternativer :)

Kjører nå 85hz i et håp om å finne ut om det blir noe bedre :)

Lenke til kommentar

Sikkert på at din windows finner hvilken skjerm du har ?

Er den (deafult) så får du kun 60Hz som standart.

Instaler både nyeste skjerm og grafikkort driverne så hjelper det da hvis skjermen din klarer mer en 60Hz.

Lenke til kommentar

Kommer jo litt an på hva slags skjerm du har??? Mange LCD skjermer kjører f.eks. på 60hz uten at det er skadelig.... Har faktisk endelig fått mine 2 ned fra 75 til 60 som iflg. produsenten er optimalt :-)

Lenke til kommentar

Tv apparatet ditt har ikke høyere enn 50Hz oppfrisknings rate. :) Noe raskere en dette har nesten bare en psykisk effekt. :yes: Det som har mere å si er hvor mye skjermen stråler ut av elektromagnetisk stråling. Derfor er LCD skjermer mye mer avslappende å se på.

Lenke til kommentar
les postene hans da, han kjørte 1600x1024 på en gammel 17'', ikke rart at skjermen hans ikke taklet mer enn 60Hz på den oppløsningen da!

nå har han justert ned...og ting er bedre ;)

btw så kjørte jeg faktisk 1280x1024 fordi med 1600x1024 så ser jeg absolutt ingenting :lol:

Den klarte fortsatt ikke mer enn 60hz da heller :(

Lenke til kommentar
Tv apparatet ditt har ikke høyere enn 50Hz oppfrisknings rate.  :) Noe raskere en dette har nesten bare en psykisk effekt. :yes:  Det som har mere å si er hvor mye skjermen stråler ut av elektromagnetisk stråling. Derfor er LCD skjermer mye mer avslappende å se på.

Har du prøvd å sitte i 2-3 timer foran tv'n i strekk å prøvd å reise deg opp?

Er litt småør i hue de 4-5 sekundene svimmelheten varer..

Lenke til kommentar
Er ikke det bare fordi alt blodet forsvinner vekk fra hodet det da?

er i hvertfall sånn jeg har forstått det.

Du kan jo prøve å sitte på gulvet i 2 - 3 timer for så å reise deg opp å se om du blir like ør da ;)

Hadde jeg orka å sitte på gulvet i 2-3 timer uten å gjøre no så hadde vi kanskje funnet det ut :wink:

Jeg burde kanskje ha merka litte blod i hodet nå, har sittet foran pc'n i snart 24 timer.

Jobber med å snu døgnet tilbake igjen se :D

Men når jeg reiser meg opp nå så merker jeg ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

Mye god kunnskap ute og går her skjønner jeg :)

En LCD skjerm har også en oppfriskning som måles i Hz, men med en LCD skjerm dannes bildet på annen måte slik at 60Hz ikke oppleves på samme måte som på en CRT skjerm.

Jeg sitter selv mellom 8 og 12 timer foran PC skjermen daglig, og vet altfor godt hvordan en dårlig skjerm påvirker hodet. Ved for lav oppfriskning (ex 60Hz) på en CRT skjerm, får man vondt i hodet. Når folk påstår at 100Hz er minstekravet for å unngå problemer, vil jeg si de overdriver, men under 75Hz er ikke å anbefale.

Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...