Gå til innhold

Chieftec Nitro BSP-950C vs BPS-1200C, hvilken er best valg?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter litt med å velge mellom to modeller PSU:

BSP-950C vs BPS-1200C

De er begge nyere modeller med god effektivitet fra Chieftec.

Rykter tilsier at modellene opp til 950watt faktisk er produsert av CWT på samme base som tilsvarende Corsair modeller. Gitt den lave prisen de har så er jo dette meget gunstig, og de har også fått meget gode reviews - blandt annet av hw.no

Se:

http://www.hardware.no/artikler/chieftec_nitro_series_750_w/77470

http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=17406 (950watt modellen spesifikt)

Spørsmålet er som sagt hvilken av de to som er best egnet. Pris er faktisk ikke en faktor i dette tilfellet da det gjelder en returvare.

1200watt versjonen har selvfølgleig høyere kapasitet, men 950watt versjonen er blitt certifisert til spesiellt høy (overraskende høy faktisk) effektivitetsgrad. Ta en titt på 80plus.org sin testliste:

http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSuppliesDetail.aspx?id=19&type=2

Den er altså gjevnt over 4-5% høyere enn 1200watt modellen som - selv om den også er relativt effektiv i forhold til gjennomsnittet på markedet - faller en del bak i sammenligning. Gullcertifiseringen er det faktisk veldig få modeller som har fått enda. Dette kan jo bare være bra tenker jeg. Mindre varme = mindre støy = mindre slitasje på komponenter over tid. Selvfølgleig også noen kroner spart i strøm om sommeren, men det er eeegentlig ikke så voldsomt viktig IMO.

Jeg mistenker at det er blitt brukt noen andre typer komponenter eller base/layout for 950 modellen siden den skiller seg så markant ut fra de andre. Det eneste jeg har å gå på er ryktet om at de visstnok skal være produsert av CWT (opp til 950 modellen). 1200 modellen vet jeg ikke noe videre om.

Ellers så leverer 1200watteren 2x50amp 12volt, mens 950watteren leverer 76amp på enkelt rail. Jeg må si jeg er ikke så voldsomt glad i å ha flere rails, men det er mulig det var uunngåelig for sikkerhetshennsyn ved såpass høy strømføring å splitte det opp i to.

Spørsmålet blir vel egentlig om høyere effektivitet (og dermed varme/støy) er mer verdt enn et par ekstra amp med 12volt (dog fordelt over 2 railer slik at jeg nok "mister" noen av disse pga. uperfekt lastdistribusjon mellom de to). På en enkelt rail blir det tross alt veldig enkelt og kan fort resultere i nesten like mange amps som faktisk blir brukbare i praksis...

Mitt bruksområde - kort fortalt:

Jeg "trenger" ikke værken 950w eller 1200w akkurat nå. Dette er mer for å kunne ha litt ekstra headroom for å kunne vokse i, og slippe å oppgradere PSU ved hver eneste hardware oppgradering. Jeg kan godt ende opp med 2 highend kort i SLI, men neppe noe mer enn det - så jeg regner med at 950watt burde fungere selv til det mest krevende jeg skulle trenge (la oss si 2xGTX580 som et worst-case), men da hadde det ikke vært mye marginer å snakke om heller...

Det er mer realistisk at jeg ender opp med 2 mid-end eller 1 highend kort.

Jeg tar gjerne imot meninger og råd :)

Det eneste jeg egentlig ikke er interessert i er "PSU snobberi" - aka "De eneste PSUene i verden som ikke suger er Corsair". Jeg foretrekker å forholde meg til konkrete tall, målinger og reviews fremfor å dømme på grunnlag av merkenavnet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er begge Channel Well.

950-modellen er bygd, som du nevner, på samme plattform som f.eks Corsair TX950 (CWT DSG950V), men med noe høyere effektivtetsgrad.

1200-modellen bygger på CWT PUC1200V-B, en litt oppgradert utgave av plattformen som brukes i f.eks Thermaltake Toughpower 1200W og Corsair HX1000 (CWT PUC1000V). Grunnen til to rails, er at den bruker to fysisk separate omformere for hver av dem. (3.3V og 5V er også splittet på hver av disse to).

Så innmaten i disse to er noe forskjellig, men påliteligheten bør vel være helt grei på begge. I alle fall om jeg skal gå etter de CWT-produserte Chieftecene jeg har brukt i maskiner jeg har satt opp for venner/arbeidskollegaer.

Lenke til kommentar

De er begge Channel Well.

950-modellen er bygd, som du nevner, på samme plattform som f.eks Corsair TX950 (CWT DSG950V), men med noe høyere effektivtetsgrad.

1200-modellen bygger på CWT PUC1200V-B, en litt oppgradert utgave av plattformen som brukes i f.eks Thermaltake Toughpower 1200W og Corsair HX1000 (CWT PUC1000V). Grunnen til to rails, er at den bruker to fysisk separate omformere for hver av dem. (3.3V og 5V er også splittet på hver av disse to).

Så innmaten i disse to er noe forskjellig, men påliteligheten bør vel være helt grei på begge. I alle fall om jeg skal gå etter de CWT-produserte Chieftecene jeg har brukt i maskiner jeg har satt opp for venner/arbeidskollegaer.

Snadder! Nyttig info!

Jeg skal grave litt rundt i de modellene du nevner for mer info :)

Så 1200 modellen har faktisk skikkelig seperate rails, og ikke bare strømbegrensede rails fra samme kilde? Jeg trodde det nesten var uhørt skjeldent i PC PSUer... Kanskje det har endret seg de siste årene? I så tilfelle så skal jo det da (i følge det jeg har lest) gi en liten bonus i forhold til å isolere "støy" på railene fra enheter som varierer voldsomt eller slår seg av og på hele tiden.

Hvordan vektlegger du effektiviteten vs. flere amps sånn rent personlig? Det kommer jo klart frem at du har god peil på temaet, så da spør jeg deg gjerne like godt om din preferanse mens jeg har deg her ;)

Som sagt - i dette tilfellet så er det ingen prisforskjell pga. retursak, så det er litt spesiellt i forhold til normalt. Jeg hadde nok lent mer mot 950 modellen om jeg skulle kjøpt helt nytt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Så 1200 modellen har faktisk skikkelig seperate rails, og ikke bare strømbegrensede rails fra samme kilde? Jeg trodde det nesten var uhørt skjeldent i PC PSUer... Kanskje det har endret seg de siste årene?

Fra hva jeg vet, så er CWT en av veldig få som bygger dem slik, det bidrar vel bare til økt kompleksitet og økte kostnader å gjøre det på den måten. Det finnes 1200W+ modeller som yter bedre (f.eks Corsair AX1200 og Silverstone 1500W, hhv. 80 Plus Gold og Silver) og er designet med bare en 12V-omformer. Så CWT er i grunnen unntaket og ikke regelen.

Hvordan vektlegger du effektiviteten vs. flere amps sånn rent personlig? Det kommer jo klart frem at du har god peil på temaet, så da spør jeg deg gjerne like godt om din preferanse mens jeg har deg her ;)

Personlig så tenker jeg ikke så fælt mye på det med effektivitet, men nå om dagene så er jo strøm dyrt som fy (i alle fall her), så alle monner drar hehe. Spesielt om man har en rigg som trekker fryktelig mye (når man behøver strømforsyninger i kilowatt-klassen), så kan det jo ha litt å si, det er jo en del strøm som går... Men om man snakker om småmaskiner, så utgjør jo forskjellen lite. Personlig har jeg ikke maskiner som trekker nevneverdig mye, Corsair HX750-forsyningen jeg har nå i hovedmaskinen er jo t.o.m overkill. Men den var på tilbud og et impulskjøp, hehe.

Som sagt - i dette tilfellet så er det ingen prisforskjell pga. retursak, så det er litt spesiellt i forhold til normalt. Jeg hadde nok lent mer mot 950 modellen om jeg skulle kjøpt helt nytt.

Ja, det var det, hehe. Det er jo fristende å ta en 1200W i bytte for en 950W. Men så er det jo spørsmålet om man noen gang vil få bruk for de ekstra 250 wattene. :p

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...