Gå til innhold

Hvem fikser røket videobånd?

Anbefalte innlegg

Jeg har et par miniDV-kassetter der tapen er røket (mitt gamle videokamera begynte å knøvle bånd). Kona er mildt sagt i fyr og flamme fordi på et av båndene er sannsynligvis opptak av vår datter minutter etter fødselen :no:

Har noen tips til hvor jeg kan få fikset dette - eventuelt konvertert innholdet til fil? Er det noen firma som tar på seg slike oppdrag? Jeg bor i Haugesunds-området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten så må du henvende deg til et av de firmaene som overfører skanner film til DVD eller en lokal lydtekniker som kan spleise video båndet. Gjøres med limbånd.

Hvis du er litt nevenyttig; Test Dette Først På En Tape Som Ikke Er Viktig Du Ødelegger;

Dra ut den biten av tapen som er ødelagt å klipp den vekk. Så burde du helst ha ett slags spor med samme bredde som båndet (du kan prøve å lage deg et slags spor). Legge bånd endene mot hverandre så de overlapper ca en cm. med magnetsporet ned(blanke flaten opp). Ta et barberblad og kutt med ett kutt tvers igjennom begge bånd-bitene i 45 grader på båndet. Uten å bevege bånd -bitene, sett en kort bit med tape (den tynneste tapen du kan oppdrive) over kuttflaten ca.1/2-1cm. Best om du klarer å få tak i tape som er laget for dette, med samme bredde som video båndet. Kan muligens skaffes fra noen som forhandler audio bånd. (hvis de finnes mer) De har muligens også noe enkelt billig skjøteutstyr.

Lyke til!

Lenke til kommentar

Jeg har brukt overlapping med dobbeltsidig tape. Skru opp tapen. Lag rene fine kutt, tenk så at overlappingen skal være slik at videotrommelen ikke åpner såret så videotrommelen kommer i kontakt med tapen. Rull den riktig sammen i kassetthuset før den skrus sammen igjen. Spol ut og tilbake en gang. Overfør til avi-fil og kast kassetten.

Lenke til kommentar

Jeg har et par miniDV-kassetter der tapen er røket (mitt gamle videokamera begynte å knøvle bånd). Kona er mildt sagt i fyr og flamme fordi på et av båndene er sannsynligvis opptak av vår datter minutter etter fødselen :no:

Har noen tips til hvor jeg kan få fikset dette - eventuelt konvertert innholdet til fil? Er det noen firma som tar på seg slike oppdrag? Jeg bor i Haugesunds-området.

Japan Photo tar i mot slike kassetter, og får de overført til DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...